شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش درآمدی برانتصابات مردانه فوتبال و مدینه فاضله علی کریمی

ک.ط. افرادی که در مسند قضاوت و صندلی وکالت نشسته اند، می دانند که از منظر حقوقی هر کلمه تا چه حدی میتواند سرنوشت ساز باشد. در حکمی که برای محکومیت صادر می شود و یا ادله ای که برای تبرئه می آید، کلمات بازیگران اصلی متن هستند. -ب—ن-دو کلمه بیش نیستند، اما روی کاغذ و جاری بر زبان نقش اصلی برای اعلام نتیجه دارند. مثل: طبق دلائل و مستندات پرونده، متهم مجرم نیست یا، قرائن و مستندات ثابت می کند که متهم مجرم است! انتصابات-انتخابات نیز چنین هستند. یک کلمه -ص و -خ یکصد و هشتاد درجه معنا و برداشت های این دو لغت سیاسی و اداری را متفاوت و متضاد نشان می دهد. در جریان زندگی عادی میلیون ها نفر با این کلمات سروکار دارند ولی به آسانی از توجه به آنها می گذرند. چنین است دو کلمه انتصابات و انتخابات.

-انتصابات-انتخابات- فدراسیون فوتبال نطام جمهوری اسلامی قرار است در روز دهم اسفند پیش روی، برگزار شود. علی کریمی هم یکی از کاندیداهای این پست ریاستی است که سوار بر موج احساسات در انتظار نشستن بر صندلی ریاست است. در عرصه افکار عمومی و بطور خاص در قلمرو ورزش و خاص تر در فوتبال حمایت های زیادی از وی صورت گرفته است. این حمایت ها ناشی از محبوبیت و مقبولیت علی کریمی است. حتی افرادی مثل علی پروین، خداداد عزیزی با ادبیات رایج در جمهوری اسلامی و -تمام قد-از وی حمایت کرده اند. خداداد عزیزی گفته: کاندید شدن علی کریمی دیگر پرسپولیس و استقلال ندارد چرا که یک فوتبالی وارد میدان شده است، از همه اهالی فوتبال از کسانی که عاشق این فوتبال هستند و آن را پیگیری می‌کنند می‌خواهم با تمام وجودشان از او حمایت کنند!

چه افرادی در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال حق رای دارند:

روسای هیات فوتبال استانها : ۳۲
مدیران عامل باشگاههای لیگ برتری: ۱۶
مدیران عامل لیگ برتر فوتبال ساحلی: ۲
مدیران عامل باشگاه های لیگ یکی: ۸
مدیران عامل تیمهای لیگ برتر فوتسال: ۳
مدیران عامل تیمهای لیگ دو : ۴
مدیران عامل لیگ برتر فوتبال بانوان: ۲
مدیران عامل لیگ برتر فوتسال بانوان: ۲
مدیر عامل لیگ برتر فوتبال ساحلی بانوان: ۱
انجمن فوتبال دانش آموزی: ۱
انجمن فوتبال دانشگاهی: ۱
هیات فوتبال نیروهای مسلح: ۱
هیات فوتبال ورزش های کارگری: ۱
مربیان و کاپیتانهای تیم های ملی: ۱۰
رئیس اتحادیه فوتبال : ۱
داور فوتبال بانوان،آقایان:۲

توضیح: (اساسنامه فدراسیون فوتبال پس از فشارهای فیفا تغییر کرد. اساسنامه‌ای که باعث تغییر در اعضای مجمع و تعداد رأی دهندگان نیز شد. اکنون به جای ۷۴ نفر، ۸۹ نفر عضو قانونی مجمع خواهند بود که می‌توانند با آرای خود، رئیس و اعضای هیئت رئیسه را انتخاب کنند.)

سرمربی تیم ملی فوتسال: شهناز یاری
سرمربی تیم ملی فوتبال: مریم آزمون
نماینده داوران: سلطنت نوروزی
کاپیتان تیم ملی فوتسال: فرزانه توسلی
کاپیتان تیم ملی فوتبال: زهرا قنبری
نماینده تیم قهرمان لیگ فوتبال ساحلی: خانم عبرتی
نماینده تیم قهرمان لیگ فوتسال: مجید زیندینی مس
نماینده تیم نایب قهرمان لیگ فوتسال: مهرداد سراجی سایپا
نماینده تیم قهرمان لیگ فوتبال: مرضیه جعفری
نماینده تیم نایب قهرمان لیگ فوتبال : شرمین رحمتی

 شهره موسوی مدیر عامل تیم دسته یک بادران تهران(مردان) تنها زنی است که در سمت مدیر عاملی یک باشگاه حق رای دارد.

آشکار است که ترکیب اعضای مجمع بافت دولتی و ساختار حکومتی دارد. بدین معنی بجز چند باشگاه و چند نفر مستقل (اما مصلحت اندیش) اکثریت مطلق در کنترل مستقیم و غیرمستقیم وزارت ورزش و جوانان قرار دارد، یا این که منتسب به فلان نهاد و بهمان سازمان حکومتی اند. در صورتی که  هر کدام از این اعضا از فرامین و دستورات نهادینه شده دولتی تخطئی و نافرمانی کنند، با ترفندهای رایج در جمهوری اسلامی ابتدا شغل خود را از دست میدهند و سپس اتهامات ساختگی و کذائی دیگری، در انتظارشان خواهد بود. واضح است این افراد حتی از طریق صندوق های تشریفاتی آراء بیرون نیآمده و انتخاب نشده اند، بلکه از طریق یک سیستم اداری کهنه و فرسوده با مدیران و مسئولینی سفارشی و دست چین شده، صاحب منصب و عضو مجمع شده اند (توجه شود در بین اعضای مجمع، افراد مستقل، ناسازگار و دموکرات وجوددارند، اما بخاطر همان اصل تنازع بقاء ناگزیر به سکوت یا اجبار به همراهی با قدرت برتر اند). فارغ از این موضوع، برای بزرگنمائی نیز سه کاندیدای مورد حمایت علنی و غیرعلنی نظام، تا توانسته اند انواع و اقسام القاب کذائی را بر چسب خود کرده اند، که به موضوعی نهادینه شده بین کارگزاران کوچک و بزرگ جمهوری اسلامی تبدیل شده.

از نگاه سیاسی و  از منظر صنفی که حکومت اصل و فرع آن را تصاحب کرده، ماجرا این است: روز دهم اسفند فقط ۸۹نفر هستند که رئیس فدراسیون فوتبال را تعیین می کنند و صندوق رای در محل های دیگری وجود ندارد که علی پروین، عزیزی و ابوالقاسم پور و…-تمام قد- بنفع علی کریمی رای دهند، یا این افراد چنان قدرت و توانائی ندارند که بر آرای اکثریت این ۸۹ بنفع علی کریمی تاثیر بگذارند! خوش بینی ما نمی تواند زیادتر از بدبینی مان به اصل این انتصابات در فرهنگ منحط و ارتجاعی نظام ولایت فقیه باشد. با توجه به این اصل مهم اجتماعی، در شرایط عمومی و همگانی مرزهای شناخت دوست و دشمن، موافق و مخالف در هم شکسته و ثبات فکری، عقیده و اعتقاد به آزادی بیان و استقلال رای و تفکر، بی ثبات و لحظه ای شده و انتظاری نیست که ظاهر و باطن یکی باشد. در نظام سیاسی و در کشوری که تنازع بقاء مهمترین اصل وجودی انسان و هر موجود زیستی دیگری است، چه کسانی حاضر خواهند شد، صداقت، شفافیت، اعتقاد، اعتماد، استقلال،و برای پیشرفت و سازندگی، زندگی روزانه شان را وقف علی کریمی کنند. اگر از مهدی مهدوی کیا که تمام خصوصیات مثبت و اشاره شده در بالا را دارد بگذریم، افراد دیگری که شاید در پشت پرده از علی کریمی حمایت می کنند میتوانند در صورت پیروزی علی کریمی به تمام تعهدات نانوشته و نوشته شده پای بند و متعهد باشند؟! آیا ماهیت معنوی و مادی چنین افرادی ضرب المثل عقرب است و نیش جرارش که «نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است» نیست!


در بیانیه فوتبال پاک علی کریمی و مهدی مهدوی کیا آمده است: خیلی خوب می دانیم  که فوتبال از معدود دلخوشی های مردم این مرز و بوم است؛ مردمانی که با افتخار آفرینی و موفقیت های فوتبالی اشک شوق می ریزند و در شکست ها وناکامی‌ها روزها افسرده و سرخورده می شوند و ما اهالی فوتبال، سال ها این غم ها و شادی ها را از نزدیک شاهد بوده ایم و در کنار مردم خندیدیم و اشک ریخته ایم. خیلی خوب می دانیم  که فوتبال از معدود دلخوشی های مردم این مرز و بوم است؛ مردمانی که با افتخار آفرینی و موفقیت های فوتبالی اشک شوق می ریزند و در شکست ها و ناکامی‌ها روزها افسرده و سرخورده می شوند و ما اهالی فوتبال، سال ها این غم ها و شادی ها را از نزدیک شاهد بوده ایم و در کنار مردم خندیدیم و اشک ریخته ایم. فوتبال برای ما و خیلی از پیشکسوتان، خط قرمز است پس نباید فوتبال قربانی زد و بندهای ناسالم شود، زد و بندهایی که  در آن حق داوران، بانوان، پیشکسوتان، هواداران و استعدادهای ناب و… نادیده گرفته و فقط عده ای خاص و بعضا چهره های غیرفوتبالی از آن بهره مند شوند. پس ثبت نام کردیم  تا بلکه بتوانیم  از انتقادهایمان  ‌دفاع کنیم و ثابت کنیم نقدهایم صرفا حرف نیست و حالا که آمده ایم شعارمان خیلی واضح و روشن فوتبال پاک و مبارزه علیه فساد فوتبالی است. این شعار هیچ ‌تضادی با رایزنی و گفت و گو با افراد سالم و دلسوز ندارد چرا که همچنان معتقدیم، در این فوتبال ورشکسته با بدهی های میلیون دلاری، هستند افرادی که خون و دل فوتبال را می خورند تا بلکه بتوانند این کشتی به گل نشسته را نجات دهند.

به باور من، محتوی این بیانیه فوق العاده ایده آلیستی نشانه پاکی فکر، اندیشه و خلوص نیت قلبی علی و مهدی است و موضوع تازه ای هم نیست. زیرا این دو نفر همیشه مورد احترام، اعتماد مردم، الگوی پاکی و سلامتی برای میلیوها نوجوان و جوان ایرانی اند. از نظر جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی پیش آمده که افراد صادق، آگاه، منصف، دموکرات طرفدار آزادی، پیشرفت و ترقی، در مواقعی که استبداد، تک صدائی و ممنوعیت و خفقان وجود دارد، چون نمی خواهند از منظر و خاستگاه سیاسی وضعیت موجود را به چالش بکشند، از راه صنفی و همراهی با مطالبات مردم، به ناچار به ترسیم مدینه ای فاضله ای می شوند که در اساس آن را باور ندارند. آیا در نظام سیاسی جمهوری اسلامی یک قطعه زمین هزار متری برای ساختن چهار دیواری مدینه فاضله وجود دارد!؟ آیا ساختمان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در اندازه و قواره این مدینه فاضله هست؟! فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی فقط ورشکسته نیست بلکه ساختار اش متعلق و خیلی با ارفاق در خدمت ایده ئولوژی نظام است. بسیاری از افراد فرهیخته، با دانش، صاحب مقام و مورد وثوق و اعتماد جامعه به اجبار درون ویترین متروکه ای قرار گرفته اند که گرد و غبار زندگی، آن را پوشانده است. حیف است که این ویترین در اینجا شکسته شود.

سهراب بختیاری زاده در گفتگو با ایلنا، درخصوص حضور علی کریمی بین نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال گفته: علی کریمی بازیکن فوق العاده ای بود و انسان بزرگی است اما اگر این انتخابات آزاد بود نمی‌گذاشتند او شرکت کند. علی کریمی نیازی به تبلیغات ندارد ولی در جامعه فوتبال ما و شکل مدیریت ورزش ما، اگر آزادی بود، اگر فضای سلامتی وجود داشت هیچ زمان نمی‌گذاشتند که افرادی مثل کریمی برای رقابت وارد شود. همه چیز از قبل مشخص شده است و فقط با اسم‌هایی مثل علی کریمی بازی می‌شود. او ادامه داد: من به شما می‌گویم این انتخابات همه چیزش مشخص است. به نظرم علی کریمی کاملا نمی‌داند که چه فضایی وجود دارد، اگر می‌دانست هیچ زمان به این فضا نمی‌رفت.

در این گیر و دار، تعدادی از رسانه ها نوشتند: علی کریمی که امید زیادی داشت تا در برنامه ضبط شده خود برنامه هایش برای اداره فدراسیون فوتبال را با مردم در میان بگذارد حالا تمام امیدهایش را از دست رفته می‌بیند. ماجرا از این قرار است که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی موسوم به ساترا، اجازه پخش برنامه ویژه علی کریمی درباره انتخابات فدراسیون فوتبال در شبکه نمایش خانگی را نداد و محتوای آن را مناسب برای پخش عمومی ندید. در این برنامه مهدی مهدوی کیا، خداداد عزیزی و علیرضا منصوریان در کنار علی کریمی حضور داشتند. ساترا پیش از این مانع پخش برنامه جدید عادل فردوسی پور در شبکه نمایش خانگی و اینترنتی نیز شده بود.

بااین وجود، از سوی روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به نقل از علی سعد ـ معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا ـ بیانیه ای در خصوص ادعای این رسانه صادر و در آن  آمده است: ضمن تکذیب خبر منتشره مبنی بر عدم صدور مجوز در برخی از رسانه ها، اعلام می‌شود یکشنبه ۳ اسفند ماه درخواستی از سوی فیلیمو برای پخش برنامه یکی از کاندیداهای فدراسیون فوتبال به دبیرخانه ساترا وصول شد که در مسیر معمول برای این برنامه ها قرار دارد. این برنامه به دلیل ساختار حرفه ای و نمایشی در دستور کار دبیرخانه قرار گرفته است. فرایند در نظر گرفته شده برای همه محتواهای نمایشی حرفه ای یکسان است که درخصوص برنامه همرفیق و سریال‌های قورباغه، خوب بد جلف و … طی شده و رسانه های صوت و تصویر برنامه های خود را طی این فرایند منتشر کرده اند. قبل از دهم اسفند با تکیه بر صف بندی ها، فیفا، اساسنامه مسایل اداری و …از نظرها می گذرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=104993 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x