سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بیون‌تک آلمان امتیاز خود را لغو نمی‌کند اما به کشورهای فقیر واکسن ارزان می‌دهد

بیون‌تک، نخستین تولیدکننده آلمانی واکسن کرونا در جهان اعلام کرد که حاضر به چشم پوشی از حق مالکیت معنوی خود بر این واکسن نیست، اما آماده است واکسن تولید خود را با نرخ مناسب در اختیار کشورهای فقیر و درحال توسعه قرار دهد.

به گزارش ار ای اف، بامداد امروز، یکشنبه ٨ مه/۱٨ اردیبهشت، ساندرا نویدی سخنگوی نهاد “بیون گلوبال” در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ان تی وی گفته بود که لغو امتیاز واکسن کرونا می تواند بخشی از راه حل مقابله با ویروس کووید ۱٩ در سراسر جهان باشد. وی همچنین گفته بود که شرکت بیون‌تک موافقت خواهد کرد که به صورت موقت از امتیاز خود چشم پوشی کند تا شرکت های دیگر در جهان بتوانند به تولید آن بپردازند. اما ساعاتی بعد، بیون‌تک ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که لغو امتیاز خود را کارآمد نمی داند، اما حاضر است واکسن کشورهای فقیر و کم درآمد را با نرخ مناسب تامین کند.

به تازگی سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرده بود که امتیاز انحصاری تولیدکننده واکسن بیون‌تک / فایزر لغو شود تا کشورهای جهان بتوانند با سرعت به تولید آن بپردازند. ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که از این پیشنهاد استقبال کرد.

روز جمعۀ گذشته، در واکنش به این پیشنهاد، مدیریت بیون‌تک اعلام کرده بود که لغو امتیاز واکسن سبب می شود که شرکت‌هایی با توانائی علمی پائین و همچنین سودجویان به تولید آن بپردازند و کارآمدی واکسن مورد تردید قرار گیرد.

همزمان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و رهبری اتحادیه اروپا نیز لغو امتیاز را نادرست خواندند. مرکل در یک تماس تلفنی با اوگور شاهین رئیس ترک تبار شرکت بیون‌تک، ضمن اعلام این موضوع پیشنهاد کرد که بیون‌تک و دولت آلمان برای تامین نیاز کشورهای فقیر جهان به صورت مشترک اقدام کنند.

امروز، مسئولان بیون‌تک تصمیم نهائی خود را درباره حفظ امتیاز و تامین واکسن ارزان قیمت برای کشورهای فقیر به صورت رسمی اعلام کردند.

ساعتی پیش از اعلام این تصمیم، اتحادیه اروپا برای تامین واکسن های مورد نیاز کشورهای عضو خود قرارداد تازه‌ای با بیون‌تک امضا کرد.

تارنمای شبکه تلویزیونی ان تی وی در این مورد نوشت: “در ماه های آینده نیز باید به میزان کافی واکسن بیون‌تک در اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. با همین هدف اتحادیه اروپا قرارداد دیگری برای تامین ۱٫٨ میلیارد دوز واکسن بیون‌تک – فایزر با بیون‌تک آلمان بست. به این ترتیب اتحادیه اروپا در برابر جهش های پیش بینی نشده ویروس کرونا نیز مجهز خواهد شد”.

خانم اورزولا فون درلاین رئیس آلمانی کمیسیون اروپا در نشست مجمع اجتماعی سران کشورهای صنعتی در پرتغال اعلام کرد که در چارچوب این قرارداد بیون‌تک پذیرفته است که در فاصله سالهای ۲٠۲۱ تا ۲٠۲۳ در دو مرحله هربار ٩٠٠ میلیون دوز واکسن در اختیار اتحادیه اروپا بگذارد.

بیون‌تک هر روز ثروتمندتر می شود

شرکت بیون‌تک آلمان در سال ۲٠۱٨ به وسیله اوگور شاهین استاد دانشگاه و سرطان شناس ترک تبار مقیم آلمان و همسرش با هدف تحقیقات نوین پزشکی در شهر ماینس آلمان تاسیس شد.

به گفته پروفسور اوگور شاهین، بیون‌تک آلمان تاکنون یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون یورو سرمایه سهامداران خود را صرف تحقیقات نوین پزشکی کرده و از تابستان سال گذشته با کشف و تولید واکسن کرونا برای نخستین بار سودآور شده است.

اوگور شاهین در یکی از آخرین مصاحبه های خود تاکید کرده که سود ناشی از تولید واکسن کرونا میان سهامداران تقسیم نخواهد شد، بلکه به مصرف مدرن تر کردن شرکت و گسترش تحقیقات بیشتر به ویژه در زمینه مقابله با بیماری های همه گیر و سرطان خواهد رسید.

با قراردادهای جدید و سرعت گرفتن تولید واکسن کرونا، بیون‌تک اکنون به یکی از پرنفوذترین و  ثروتمندترین واحدهای تحقیقاتی خصوصی علوم پزشکی جهان تبدیل شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=112773 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x