سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاثیر کرونا بر ورزش زنان، کلاهبرداری از زنان موتوری، فوتبال زنان اروپا، گسترش بی‌اخلاقی

بخش ورزشی: گل بود و به سبزه آراسته شد مصداق ورزش زنان ایران در ولایت جمهوری اسلامی است. تیمهای ورزشی زنان به هر دری می می زنند تا باشگاهی و اسپانسری قدم بیش بگذارند و آنان را زیر چتر حمایت خود قرار دهند ولی گام ها فقط جائی برداشته می شود که در آن دلار و یورو فرش زیر پا باشد. طبق معمول پول، بودجه، امکانات، توجه، احترام و ارزش، حمایت قانونی برای بانوان، که نیست و هر آن چه که هست، نداری و بگیر و به بند و محدودیت و کمبود است!! ویروس کرونا هم که آمده و آن اندک روزنه ورزش بانوان را نیز بسته و فضا را تاریک تر از این که هست کرده.

در ادامه اخبار و مطالب مربوط به ورزش زنان ایران و جهان را با تکیه بر گزارشی از خانم منیژه موذن در اعتماد آنلاین  از نظرها می گذرانیم:

کرونا چه تاثیری بر ورزش زنان گذاشت؟/ امارات به تیم وزنه‌برداری زنان اجازه ورود نداد/ کاراته زنان؛ چرا اعزام متوقف نمی‌شود؟/ بازی‌های هفته نوزدهم لیگ فوتبال زنان لغو شد.

در روزهای گذشته تیم‌های فوتبال زنان نیز همچون تیم‌های فوتبال مردان از تعطیل نشدن لیگ و امکان شیوع بیماری در بین ورزشکاران گله‌مند بودند؛ مربیان اعلام کردند که ادامه بازی‌ها می‌تواند خطرات جدی در پی داشته باشد و سفر کردن تیم‌ها برای برگزاری بازی‌های لیگ به شهرهای مختلف ریسک بالایی دارد. در نهایت صبح روز چهارشنبه اعلام شد بازی‌های هفته نوزدهم لیگ فوتبال زنان برگزار نخواهد شد. ویروس کرونا نه تنها بدن بیماران بلکه تمام فضای جامعه و رسانه‌ها را پر کرده است. چند روزی از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و اخبارها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است.

 حتماً باید یکی از بازیکنان مبتلا شود تا توقف بازی‌ها را اعلام کنند؟ در این شرایط خطرناک که هر روز یک نفر به تعداد مبتلایانِ کرونا اضافه می‌شود چه اصراری به برگزاری لیگ است؟ تلاش برای کسب سهمیه المپیک به روزهای حساس خود رسیده، اما قدرت انتقال کرونا بر قدرت مبارزه ورزشکاران برای کسب سهمیه تاثیر گذاشته است. هشدار لغو مسابقات ورزشی، صادر نشدن مجوز ورود ایرانیان به کشورهای میزبان مسابقات و نگرانی بابت ابتلای ورزشکاران به این ویروس تنها بخشی از بحران کرونا در ورزش ایران و جهان است.

لیگ فوتبال زنان بالاخره تعطیل شد

در روزهای گذشته تیم‌های فوتبال زنان نیز همچون تیم‌های فوتبال مردان از تعطیل نشدن لیگ و امکان شیوع بیماری در بین ورزشکاران گله‌مند بودند؛ مربیان اعلام کردند که ادامه بازی‌ها می‌تواند خطرات جدی در پی داشته باشد و سفر کردن تیم‌ها برای برگزاری بازی‌های لیگ به شهرهای مختلف ریسک بالایی دارد.در نهایت صبح روز چهارشنبه اعلام شد بازی‌های هفته نوزدهم لیگ فوتبال زنان برگزار نخواهد شد، اما بازی‌های لیگ فوتسال زنان طبق برنامه برگزار می‌شود.

 اعظم غلامی، مربی تیم زنان ملوان، روز سه‌شنبه در اعتراض به لغو نشدن مسابقات فوتبال در ایران طی مصاحبه‌ای گفت: «نمی‌دانم چه کسی باید این موضوع را پیگیری کند، باشگاه ملوان که هرچه می‌گوید سازمان لیگ گوشش بدهکار نیست؛ خدای نکرده حتماً باید یکی از بازیکنان مبتلا شود تا توقف بازی‌ها را اعلام کنند؟ در این شرایط خطرناک که هر روز یک نفر به تعداد مبتلایانِ کرونا اضافه می‌شود چه اصراری به برگزاری لیگ است؟»اعتراض تنها محدود به مربیان و کادر فنی نبود. برخی از داوران لیگ هم ابلاغ‌های هفته نوزدهم را در اعتراض به برگزاری مسابقات در موقعیت کنونی پس فرستادند.

امارات به تیم وزنه‌برداری زنان اجازه ورود نداد

تیم وزنه‌برداری زنان ایران قرار بود در مسابقات گزینشی المپیک غرب آسیا شرکت کند، اما امارات، میزبان این رقابت‌ها، به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران به این تیم اجازه ورود نداد و به این ترتیب وزنه‌برداران زن ایرانی فرصت رقابت در این تورنمنت را از دست دادند (.

کاراته زنان ایران برای اولین و شاید آخرین بار فرصت دارد تا در المپیک شرکت کند و افتخاری بزرگ برای ایران و رشته کاراته رقم بزند. وضعیت کاراته‌کاهای تیم ملی خوب است و از امتیاز مناسبی برای کسب سهمیه برخوردارند. هرچند هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که کاراته زنان ایران چند سهمیه المپیک به دست خواهد آورد، اما امیدهای زیادی به این رشته وجود دارد. حالا اما ویروس کرونا کاراته را هم تحت تاثیر قرار داده است.

راضیه جلیل‌پور، مربی کاراته زنان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در مورد تاثیر کرونا بر وضعیت تیم کاراته و مشکلات و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد گفت: «این اتفاق همه کشورها را درگیر کرده؛ به عنوان مثال چین که در پروسه‌ای طولانی‌مدت و چندین‌ساله برای کسب مدال المپیک در همه رشته‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود حالا به شدت تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفته است.او ادامه داد: «در چنین شرایطی ایران هم از تبعات این بیماری مستثنی نیست. تیم ملی کاراته زنان در حال حاضر به مسابقات اتریش اعزام شده است، هر چند من امیدوار بودم این اعزام در شرایط فعلی کنسل شود چون ما در حال حاضر جایگاه خوبی داریم و بچه‌ها هم تازه از دوبی برگشته بودند.»

او در مورد این گفته خود توضیح داد: «مساله این نیست که در اتریش بیماری چقدر شیوع پیدا کرده، مساله این است که بچه‌ها باید در همان فرودگاه‌ها و با همان هواپیماهایی سفر کنند که ویروس در آنها وجود دارد. افرادی هستند که در این مدت با وجود مبتلا بودن به ویروس در این مکان‌ها حضور داشته‌اند و سفر کرده‌اند. هواپیما به نظر من در حال حاضر از همه جا خطرناک‌تر است. فکر می‌کنم بهتر بود این اعزام را در چنین موقعیتی انجام نمی‌دادیم. شاید کشور میزبان از نظر شیوع ویروس در شرایط بدی نباشد، اما ورزشکاران از دیگر کشورها و شاید حتی چین در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد و این موضوع ریسک را بالا می‌برد. می‌توانستیم با توجه به شرایط خوب جدول زنان و مردان، دست‌کم تا بعد از عید و ثبات پیدا کردن اوضاع صبر کنیم.»

 شیوع ویروس کرونا تنها منحصر به ایران و ورزش ایران نیست. این ویروس در حال حاضر تمام جهان ورزش را گرفتار کرده است، اما با توجه به خطرات شیوع بیماری، با تصمیمات سریع و قاطع و اقدامات مسئولانه در مقابل بحران پیش‌آمده می‌توان از خطرات احتمالی و آسیب جبران‌ناپذیر ویروس کرونا بر ورزش و ورزشکاران کاست.

لیگهای فوتبال زنان اروپا
جشنواره گل بارسلونا در شب توقف رئال برابر اتلتیکو

هفته بیست و یکم لیگ فوتبال زنان اسپانیا یکشنبه شب پیگیری شد و در این هفته، تیم بارسلونا به برتری پرگل ۶ بر صفر برابر لوگرانو دست یافت و با ۵۶ امتیاز در صدر جدول باقی ماند. لوگرانو نیز با ۲۸ امتیاز در رده هفتم جای گرفت. «مارتا تارجان» دقیقه ۳۳، «الکسیا پوتلاس» دقیقه ۳۴ و وقت اضافه نیمه اول، «آسیست آشوآلا» در دقیقه ۵۴، ۷۰ و ۸۹ گل های بارسلونا را به پمر رساندند.

به گزارش ایرنا، اتلتیکو مادرید نیز موفق به شکست یک بر صفر برابر رئال مادرید شد و با ۴۷ امتیاز در رده دوم ایستاد و رئال نیز با ۱۹ امتیاز در رده ۱۲ قرار گرفت. «ورونیکا چارلین» در دقیقه ۷۴ تنها گل این دیدار را به ثمر رساند.

۱۶ تیم در لیگ این فصل حضور دارند که نتایج دیدارهای هفته بیست و یکم لیگ فوتبال لالیگا زنان بدین شرح است:

دپورتیو لاکرونیا ۵ – اسپورتینگ هوئلوا یک

لوگرانو صفر – بارسلونا ۶

بتیس ۲ – بیلبائو ۲

اسپانیول صفر – سویا یک

سوسیاد یک – تنریف صفر

رئال مادرید صفر – اتلتیکو مادرید یک

لوانته ۲ – سید دی هیل یک

والنسیا صفر – والکانو صفر

تساوی چلسی و منچستر در جدالی تماشایی

هفته شانزدهم لیگ فوتبال زنان انگلیس برگزار شد و منچسترسیتی برابر چلسی به تساوی ۳ بر ۳ دست یافت و  این تیم‌ها به ترتیب با ۴۰ و ۳۹ امتیاز در رده اول و دوم جدول جای گرفتند. گل‌های این دیدار را «الن وایت» دقیقه ۲۲، «جورجیا استانوی» دقیقه ۶۰ و «لورن همپ» دقیقه ۷۶ برای منچستر و «سو یون جی» دقیقه ۳۹، «مگدالنا اریکسون» دقیقه ۶۸ و «بثانی انگلد» دقیقه ۷۶ برای چلسی به ثمر رساندند.

در این هفته دیدار میان آرسنال و ریدینگ به تعویق افتاد.

۱۲ تیم در لیگ این فصل حضور دارند و نتایج دیدارهای هفته شانزدهم به شرح است:

وستهام ۴ – لیورپول ۲

منچسترسیتی ۳ – چلسی ۳

برایتون صفر – تاتنهام یک

بیرمنگام صفر – بریستول یک

اورتون ۲ – منچستریونایتد

سری‌آ زنان؛
یوونتوس نفس هلاس ورونا را گرفت

دیدارهای هفته شانزدهم رقابت‌های سری‌آ فوتبال زنان ایتالیا با شکست هلاوس ورونا برابر یوونتوس و تساوی اینترمیلان و پینک باری همراه بود.  

در دیدارهای هفته شانزدهم فوتبال سری‌آ زنان ایتالیا، تیم یوونتوس به برتری پرگل ۴ بر صفر برابر هلاس ورونا دست یافت و با ۴۴ امتیاز در صدر جدول باقی ماند و هلاس ورونا با ۱۲ امتیاز در رده نهم جای گرفت. «توجا هیرین» در دقیقه ۲ و ۴۵، «کریستیانا جیرلی» در دقیقه ۷۰، «صوفی جانگ پدرسون» در دقیقه ۸۱ و «آندرآ استاسکوا» در دقیقه ۸۴ چهار گل یوونتوس را به ثمر رساندند.

همچنین تیم اینترمیلان با تساوی ۲ بر ۲ برابر پینک باری با ۱۹ امتیاز در رده هشتم ایستاد. پینک نیز ۱۱ امتیاز در رده دهم جدول قرار دارد. گل‌های این دیدار را «لیزا آلبورتی» در دقیقه۸، «رجینا بارسی» در وقت اضافه نیمه اول از روی نقطه پنالتی برای اینترمیلان و «دبورا ناولینو» دقیقه ۱۳ و ۵۹ برای باری به ثمر رساندند.همچنین دیدار میان فیورنتینا تیم دوم جدول و آث. میلان تیم سوم جدول سری‌آ ایتالیا زنان به تعویق افتاد.

۱۲ تیم در لیگ این فصل حضور دارند و نتایج دیدارهای هفته شانزدهم لیگ فوتبال زنان ایتالیا به شرح زیر است:

اینترمیلان ۲ – پینک باری ۲

هلاس ورونا صفر – یوونتوس ۴

ساسولو صفر- آ. اس. رم یک

امپولی یک – تاواناکو یک

فلورنتینا سن جمی ۲– اوربیکار برگامو صفر

کلاهبرداری فوتبالیست سرشناس از بانوی موتورسوار

خبرورزشی نوشت: این روزها یکی از بازیکنان پیشین استقلال درگیر پرونده‌ای مالی در دادگاه شده است.گویا این فوتبالیست سرشناس چند سال پیش قطعه زمین ۳۶۰ متری در یکی از شهرهای شمالی را به یک بانوی ورزشکار موتورسوار به قیمت ۱۶۵ میلیون تومان فروخته و این ورزشکار بعد از آن که زمین خریداری شده را دیوار کرده با شکایت یک اداره در شهرستان شمالی مواجه شده و تازه فهمیده زمینی که خریداری کرده متعلق به آن اداره است. این بانوی ورزشکار از فوتبالیست سرشناس شکایت کرده و مدعی شده بازیکن پیشین تیم ملی به او گفته در حال راه‌اندازی شهرک ورزشکاران هستم و یک قطعه از زمین این شهرک را هم شما خریداری کنید!
گویا فوتبالیست سرشناس در دادگاه مدعی شده او فقط واسطه این خرید و فروش بوده و بابت آن پورسانت ۷۰ میلیون تومانی گرفته و وکیل شاکی مدعی است همین که ۷۰ میلیون از ۱۶۵ میلیون تومان مبلغ معامله، پورسانت بوده نشان‌دهنده کلاهبرداری است. او گفته موکلش روی حساب اعتماد به فوتبالیست سرشناس حاضر به معامله شده و پول و چک را هم به شخص او داده است. آن زمین حالا بالای ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و البته دو شاکی دیگر هم دارد.

گسترش بی‌اخلاقی به فوتبال زنان

تهران- ایرنا- بی‌اخلاقی و خشونت در فوتبال به یکی از معضلات ورزش ایران تبدیل شده و این معضل به فوتبال زنان نیز راه یافته است؛ معضلی که باید با تدبیر مسوولان در جهت کاهش و ریشه‌کن شدن آن، مسیری گشوده شود.

این روزها نه تنها در فوتبال مردان بلکه در فوتبال زنان شاهد رواج بی‌اخلاقی‌ها  و ضرب و شتم و اهانت به داوری هستیم. از کتک زدن دروازه‌بان تیم وچان کردستان تا فریاد کشیدن‌های نماینده فدراسیون فوتبال بر سر بازیکنان و اهانت سرمربیان و بازیکنان به داوران به داستان هر روز فوتبال زنان تبدیل شده است.

موضوعی که به تازگی رخ داده، کتک خوردن «زهرا خواجوی» دروازه بان تیم وچان کردستان در دیدار برابر آویسا خوزستان است؛ گرچه این موضوع نتیجه دیدار را به نفع خوزستان تغییر نداد و وچان با برتری پرگل پیروز از میدان خارج شد. دیداری که در آن بازیکنان برای رسیدن به موفقیت اخلاقیات را زیر پا گذاشته اند.

اما خواجوی نه تنها از نظر جسمانی بلکه از نظر روحی نیز آسیب دید و حتی عنوان کرد که از بازیکنان خوزستان شنیده است که طوری گلر حریف را زده‌ایم که از جایش بلند نشود.

خواجوی گلری است که با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در ۹۵۳ دقیقه رکورد کلین شیت در کشور را شکست اما با وجود چنین آسیب‌هایی باز هم در دروازه اش را بسته نگاه داشت.

«گلاره ناظمی» مسوول مسابقات فوتبال زنان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایرنا در این زمینه عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی، از زنان این مرز و بوم توقع دیگری داریم. مسایلی هست که آنها باید رعایت کنند تا دویدن‌های فدراسیون و مسوولان برای احقاق حق فوتبال زنان بی‌ثمر نماند. حکم کمیته انضباطی می‌تواند درس عبرتی برای باقی بازیکنان باشد تا این‌گونه فوتبال زنان را که سال‌ها برای پیشرفت آن زحمت کشیده شده، لکه‌دار نکنند.

مورد دیگری که در این مدت به وفور دیده شد، اهانت سرمربیان و بازیکنان به داوران بود که سرمربیان دلایل این فحاشی‌ها را قضاوت نادرست داور و توجه نکردن به اعتراضات آنان عنوان کرده‌اند.

چنانچه «مریم ایراندوست» سرمربی تیم هیات فوتبال البرز در گفت‌وگو با ایرنا در این زمینه اظهار داشت: حرمت داوری شکسته شد، زیرا داوران بی‌تجربه و بدون اقتدار در لیگ این فصل قضاوت می‌کنند و شان لیگ برتر را زیر سووال برده‌اند.

هرچند نباید فراموش کنیم که فدراسیون فوتبال در ابتدای فصل، داوران با تجربه‌ای را بدلیل اعتراض آنان به دریافت نکردن دستمزد از قضاوت در لیگ برتر محروم کرد و داورانی را برای قضاوت در مسابقات انتخاب کرد که به گفته سرمربیان یکبار هم در لیگ برتر سوت نزده‌اند و بی‌تجربه بوده‌اند.

بی تجربگی داور یک عامل خشونت و تغییر سرنوشت بازی و فشار بر روی سرمربیان موارد دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند.

مساله دیگری که در هفته‌های گذشته رخ داد، فریاد کشیدن نماینده فدراسیون فوتبال در رختکن بازیکنان تیم فوتبال زنان شهرداری سیرجان است. «مریم جهان نجاتی» سرمربی این تیم در گفت‌وگو با ایرنا در این خصوص اظهار داشت: هیچ قانونی چنین اجازه‌ای به نماینده‌ای نمی‌دهد تا به رختکن حریف بیاید و بدون هیچ دستورالعمل و هماهنگی با بی‌احترامی با بازیکنان حرف بزند و فریاد بکشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=21428 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x