سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاکید جمهوری اسلامی، روسیه و ترکیه برای اجرای توافقات ادلب

در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست آستانه در سوچی روسیه که در ۱۷ بند صادر شد، ترکیه و ایران نسبت به تقویت شبه نظامیان در ادلب ابراز نگرانی و بر لزوم اجرای توافقات ادلب تاکید کردند.

به گزارش ایرنا در بیانیه  این نشست دو روزه که عصر امروز چهارشنبه صادر شد، روسیه، ترکیه و ایران تصرف و انتقال درآمدهای نفتی سوریه را محکوم و بر تعلق این منابع به دولت سوریه تاکید کردند.

در بیانیه مشترک سه کشور پس از پانزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه  مجدداً بر تعهد تزلزل ناپذیر خود در قبال حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور سازمان ملل تأکید کرده و خاطرنشان شد که همگان باید این اصول را  رعایت کرده و به انها احترام بگذارند”.

روسیه، ترکیه، ایران همچنین ابراز عقیده کردند که درگیری سوریه هیچگونه راه حل نظامی ندارد و بر تعهد خود برای پیشبرد یک روند سیاسی دارای قابلیت حیاتی و طولانی مدت، که توسط خود سوری ها و با کمک سازمان ملل، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هدایت و اجرا شود، تأکید کردند.

همچنین مقرر شد کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دخالت خارجی و تحمیل زمانی فعالیت کند.

روسیه، ترکیه و ایران خواستار توقف حملات اسرائیل به سوریه شده و این حملات را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت منطقه دانستند.

کشورهای ضامن آستانه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بحرانی انسانی در سوریه و تاثیر کرونا بر آن، هرگونه تحریم یکجانبه علیه این کشور را مردود دانستند.
 

مقرر شد که نشست آتی آستانه اواسط سال میلادی جاری در نورسلطان قراقستان برگزار شود.

متن کامل بیانیه مشترک نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در پانزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و ترکیه بعنوان ضامنین روند آستانه در پایان یک نشست دو روزه در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ بیانیه مشترک پانزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه را تصویب کردند. در این بیانیه، ضامنین: 
– مجددا بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید کردند.
– بار دیگر بر عزم خود مبنی بر مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و نمودهای آن و مقابله با دستورکاری های جدایی طلبانه که تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نشانه رفته و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می کند، تاکید نمودند.
– ضمن بررسی اوضاع منطقه کاهش تنش ادلب، لزوم تامین آرامش در این منطقه با اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط با ادلب را خاطر نشان کردند.
– ضمن بررسی اوضاع شمال شرق سوریه، عزم خود برای مقابله با دستورکارهای جدایی طلبانه در شرق فرات که هدف آن تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بوده و نیز امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می کند را اظهار کردند. همچنین بار دیگر مخالفت خود با تصرف و انتقال غیر قانونی درامدهای نفتی جمهوری عربی سوریه ابراز  نمودند. 
-تداوم حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کردند و خواستار توقف این حملات شدند.
– با بیان اینکه منازعه سوریه هیچ راه حل نطامی ندارد، بر عزم خود مبنی بر پیشبرد یک روند سیاسی پایدار و ماندگار تحت مالکیت و راهبری سوری با تسهیل گری سازمان ملل متحد وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید نمودند.
– بر نقش مهم کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو تاکید کردند.
– ضمن گفتگو درباره پنجمین دور از جلسات کمیسیون تدوین قانون اساسی که در تاریخ ۱۰ – ۶ بهمن ۱۳۹۹ در ژنو برگزار شد، بر عزم خود مبنی بر حمایت از کار کمیته تصریح کردند.
– بر اهمیت احترام حیطه اختیارات و اصول آئین کار کمیته تاکید نمودند.
– به این موضوع که کمیته باید بدون دخالت خارجی و تحمیل زمان بندی از بیرون به کار خود ادامه دهد  تا اعضای آن به توافق کلی دست یابند، اشاره کردند.
– نگرانی جدی خود از شرایط انسانی در سوریه و تاثیر همه گیری کووید –  ۱۹ را ابراز کردند و از کل نظام سازمان ملل به ویژه سازمان جهانی بهداشت خواستند که برای واکسناسیون در داخل سوریه از جمله از طریق برنامه کوواکس اولویت قائل شوند. همچنین کلیه تحریم های یکجانبه مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بین الملل بشردوستانه و منشور ملل متحد به ویژه در رویارویی با همه گیری کووید – ۱۹ را مردود دانستند
– بر لزوم افزایش کمک های بشردوستانه به همه سوری ها در سراسر کشور بدون تبعیض و سیاسی کاری و پیش شرط تاکید کردند.
– بر برخورداری پناهجویان و مهاجران اجباری در داخل از حق بازگشت و حق حمایت تصریح و بر لزوم تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آنان به سکونتگاه اصلی خود در سوریه تاکید کردند.
– بار دیگر بر عزم خود مبنی بر افزایش و گسترش همکاری ها در چارچوب کارگروه آزادی بازداشت شدگان / ربوده شدگان ، تحویل اجساد و شناسایی مفقودین تاکید کردند.
– از حضور هیات های اردن، عراق و لبنان بعنوان اعضای ناظر روند آستانه و نیز سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ قدردانی کردند.
– نمایندگان ایران و ترکیه از میزبانی مقامات روسیه و برگزاری این نشست در سوچی تشکر کردند.
– تصمیم گرفتند شانزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب آستانه در اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی در نورسلطان برگزار شود.

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، از دیروز با دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هیات های مختلف و جلسه عمومی آغاز شد و امروز چهارشنبه به صورت تخصصی با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه ادامه یافت.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امورخارجه در امور ویژه سیاسی و به همراهی کاظم جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه با هیات های مختلف حاضر در این نشست دیدار و رایزنی کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=104434 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x