پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تجربه مبارزه چین با کویید ۱۹ – برگردان: رحیم کاکایی

در شرایط شیوع ویروس کویید 19 در جهان، چین با نخستین موج شوک روربرو می شود. در حال حاضر دانش و آگاهی از نوع جدیدی از ویروس کرونای نه تنها مبتنی بر شواهد علمی از چین بلکه در سراسر جهان هست. نتیجه تجربه مبارزه چین با اپیدمی به قرار زیر است

در شرایط شیوع ویروس کویید ۱۹ در جهان، چین با نخستین موج شوک روربرو می شود. در حال حاضر دانش و آگاهی از نوع جدیدی از ویروس کرونای نه تنها مبتنی بر شواهد علمی از چین بلکه در سراسر جهان هست. نتیجه تجربه مبارزه چین با اپیدمی به قرار زیر است:

تفکیک منبع رشد و تکثیر ویروس، گذاشتن ماسک و درمان چند منظوره. تجربه کلیدی: جداکردن افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند و افرادی که نسبت به آن مستعد هستند ضروری است. بیست و چهارم مارس «او تسزنیو» همکار علمی مرکز کنترل و پیشگیری بیمارهای چین در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که “امروز صبح در گفتگوی وزارت امور خارجه چین با ۲۵ کشور آمریکای لاتین شرکت کردم و هفته گذشته با نمایندگان بیش از ۸۰ کشور حهان تبادل تجربه داشتم”. به گفته وی آگاهی و دانش از نوع جدید ویروس کرونا هنوز محدود هستند، اما استراتژی کنترل شیوع ویروس مبتنی است بر اساس منبع و مسیر آلوده شده، رشد و تکثیر آن و همچنین گروه افرادی که مستعد به ابتلای ویروس هستند. در صورت یافتن افراد مبتلا به این ویروس آنها باید بلافاصله جدا شده و تحت درمان قرار بگیرند. از طریق گذاشتن ماسک، شستن دست ها و تهویه هوای محل  باید راه انتقال قطع شود. در زمان تعطیلات سال نو به مردم توصیه بشود که از یکدیگر فاصله معینی داشته باشند تا افرادی که به راحتی در معرض ابتلا به ویروس  هستند، محافظت بشوند. این سه جنبه مسئله موقعیت کلیدی ضرورت جداکردن افراد، منبع رشد و تکثیر ویروس و آسیب پذیرترین گروه های مردم را تشکیل می دهند.

چرا ما به ماسک احتیاج داریم

در این روزها برخی رسانه های همگانی خاطر نشان می کردند که در کشورهای غربی توصیه نمی کنند که ماسک زده شود. «او تسزنیو» اظهار داشت که سطح خروج مواد مضر و زیان آور در “پایان دوره پنهانی” و “دوره علایم بالینی” بسیار بالا است. به سخن دیگر اگر فرد سالم با بیمارِ در پایان دوره پنهانی روبرو شود، حتی بدون علایم خاص در بیمار، با این وجود خطر آلودگی وجود دارد. به همین دلیل است که افراد سالم باید ماسک بزنند.

در چه مکانهایی بطور عمده ویروس وجود دارد؟ خطرناک ترین مکان ها بیمارستان ها و خانواده هایی با اعضای بیمار و هچنین آسانسورها و وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شوند. افراد عادی در خانه خود و در فضای باز نیازی به ماسک ندارند. در مکان های شلوغ زدن ماسک ضروری است.

درمان چند منظوره

درمان متفاوت در رابطه با بیماران مبتلا به انواع  مختلف بیماری لازم است بکارگرفته شود. این تجربه ای است بسیار مهم. در حال حاضر  این تجربه به شرح زیر خلاصه می شود:  انجام پذیرش متمرکز بیماران مبتلا به نوع خفیف و منزوی کردن آنها، زیرنظر بودن مهمترین شاخص های وضع سلامتی و مزاجی و در صورت مشاهده وخیم شدن وضع بیمار بلافاصله به بیمارستان رسانده شود. افراد مبتلا با ظاهری شدید و بسیار بحرانی بیماری قطعا باید در بیمارستان های تعیین شده تحت معالجه قرار بگیرند، چون که مرگ و میر بسیار بالا و روند رشد این بیماری نسبتا سریع است (مانند.جداسازی بیمارستان های محل شناسایی بیماران کرونا و اختصاص بیمارستان های مشخص به دیگر بیماران.مترجم) در این راستا معاینه و درمان چند منظوره از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر در سایر کشورها شمار مبتلایان به این بیماری زیاد شده اند. «وان گویتسان» مدیر بخش بیماری های عفونی نخستین بیمارستان دانشگاه پکن تاکید کرد که درمان چند منظوره ضروری است در غیر این صورت بیماران با ظاهر خفیف بیماری، تمام تخت های بیمارستان ها را اشغال خواهند کرد و تهدید جدی برای زندگی افراد دارای بیماری شدید ایجاد کرده که در نتیجه منجر به مرگ و میر بالا می شوند. این درسی است برای تمامی جهان. در همه موارد اکسیژن درمانی بسیار مهم است، زیرا ریه های بیماران خفیف قادر به عملکرد طبیعی نیستند. برای بیماران سخت دستگاه کمک تنفسی بسیار مهم است و در برخی موارد اکسیژن به تنهایی کافی نیست و بدین ترتیب اکسیژن و دستگاه کمک تنفسی ابزار بسیار مهم در درمان ویروس کویید ۱۹ است. در حال حاضر مرگ و میر رو به کاهش است و این نشان می دهد که درمان چند منظوره نقش مؤثری داشته است.

منبع. ژنمین ژیباو (People,s Daily) روزنامه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین – از زبان روسی

https://akhbar-rooz.com/?p=24683 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x