جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تجمع کارگران کارخانه قند فسا و سایراخبار کارگری طی ۳ روز گذشته

تجمع کارگران آذرآب اراک برای دومین روز متوالی:

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸، شماری از کارگران واحد تولیدی، صنعتی آذرآب اراک، برای دومین روز متوالی نسبت به معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان تعیین تکلیف سهامدار این شرکت شدند.

در جریان این تجمع مأموران یگان ویژه با استفاده از گاز اشک‌آور و با حضور در مقابل درب ورودی این شرکت اقدام به متفرق کردن کارگران معترض کرده و از ادامه تجمع و راهپیمایی اعتراضی آنها جلوگیری کردند.

تعیین تکلیف سهامداری، پرداخت معوقات حقوق از تیرماه جاری تاکنون و نداشتن قرارداد کاری؛ نبود منابع برای پرداخت پاداش و تسویه حساب بازنشستگان از جمله موضوعاتی است که کارگران خواستار رسیدگی مسئولان به آنها هستند.

پیشتر یکی از کارگران گفته بود: “از سال گذشته تاکنون چندین بار نسبت به وضعیت نامعلوم آذرآب اعتراض کردیم، اما هر بار جز وعده و وعید چیزی عایدمان نشد”.

شرکت صنایع آذرآب در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار قرار دارد و سطح زیر بنای کارگاه‌های اصلی آن متجاوز از ۷۰۰۰۰ مترمربع و کل کارگاه‌های مسقف جمعاً ۱۱۰۰۰۰ متر مربع را تشکیل می دهند.

کارخانجات شرکت آذرآب در پنج کیلومتری شهر اراک واقع شده و در میان راه آهن سراسری شمال ـ جنوب و جاده تهران ـ جنوب محصور است.

تجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه:

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، روز سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸، شماری از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، در اعتراض به بازداشت و اخراج شماری از همکارانشان، دست از کار کشیده و در مقابل دفتر مدیریت این شرکت دست به تجمع زدند.

گفتنی است که دور جدید اعتصاب و اعتراض کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، از روز دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸،به دلیل اخراج ۲۱ تن از همکارانشان آغاز شده است.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

تجمع کارگران کارخانه قند فسا:

به گزارش کبنا، روز سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸، شماری از کارگران کارخانه قند فسا در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی چندین ماهه خود، در مقابل فرمانداری شهرستان فسا تجمع کردند.

کارگران کارخانه قند فسا گفتند: «تا پیش از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی از امنیت شغلی و حمایت بیشتری برخوردار بودیم اما دی‌ماه سال ۹۵ این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد. وعده‌های مالک کارخانه برای پرداخت معوقات محقق نشد و حدود ۵ ماه است که حقوقمان را پرداخت نکرده‌اند. وضعیت اقتصادی و گرانی امروز، اجاره خانه و بقیه هزینه‌ها به‌شدت به خانواده کارگران فشار می‌آورد. پرداخت نکردن حقوق از طرف کارخانه باعث شده مدام از دوستان و آشنایان به خاطر هزینه‌های زندگی قرض بگیریم و بار بدهی بالایی داشته باشیم.»

این کارگران با همین هدف و خواسته بارها به فرمانداری شهرستان فسا رفته‌اند که تاریخ‌های ۲۸ فروردین، ۹ تیر، ۲۰ و ۲۱ تیرماه و ششم مرداد و ۱۵ مهرماه ۹۸ بوده است.

تجمع کارگران مجموعه شهرداری ساری:

به گزارش ایلنا، حدود ۶۰۰ کارگر پیمانی شهرداری ساری با عناوین مختلف شغلی، از تاریخ ۳۱ شهریور ماه با ورود شهردار جدید از کار بیکار شده‌اند. در پی این مساله، تعدادی از کارگران در مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، شهردار ساری که کمتر از دو هفته است مدیریت شهر را به‌دست گرفته، مدعی است که این ۶۰۰ کارگر از راه غیرقانونی و بدون طی روال قانونی استخدامی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ جذب شهرداری شده‌اند.

میانگین سابقه کاری کارگران تعدیل شده یک تا ۲ سال است که برخی از آنها هنوز معوقات مزدی پرداخت نشده دارند.

قاسم قاسمی، عضو شورای شهر ساری، در این خصوص گفت: “سؤال اینجاست اگر قرار بر این بود این نیروها به‌کار گرفته نشوند، چرا جذب شهرداری شده‌اند؟ آنها با هزار امید، زندگی خود را بر اساس حقوق پیش‌بینی‌شده بنا نهاده، وام گرفته و ازدواج کرده‌اند، حتی برخی از آنها یک یا چند ماه حقوق گرفتند، اگر قرار نبود بمانند پس چرا به آنها حقوق و ملزومات اداری دادند؟ چطور شد که در ابتدا اجازه ورود دادند و در ادامه در تصمیمی عاجلانه با زندگی بیش از ۶۰۰ نفر از نیروهای شهرداری بازی کردند؟”

وی افزود: “این اتفاق درحالی افتاد که مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای حفظ اشتغال این تعداد کارگر انجام نداده است و شهرداری ساری درآمد بسیار خوبی دارد و از لحاظ مالی مشکلی برای پرداخت حقوق مزایای این تعداد کارگر ندارد”.

حقوق معوقه کارگران استان مرکزی ۱۴۲ ماه است :

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت که حدود پنج هزار و ۵۰۰ کارگر در این استان ۱۴۲ ماه حقوق معوقه دارند. همچنین کارگران شاغل در کارخانه قند تربت جام نیز از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، «سعید فرخی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی، عصر یکشنبه در نشست کمیته حمایت قضائی از تولید و سرمایه گذاری کشور که با حضور معاون دادستان کل کشور و همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان زرندیه برگزار شد، اظهار داشت: “در نیمه نخست امسال کارگران ۴۰ واحد تولیدی در این استان حقوق معوقه دارند”.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: “اکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ کارگر در سطح استان دارای ۱۴۲ ماه حقوق معوق هستند”.

شهرستان زرندیه با داشتن ۳۲۰ کارخانه و اشتغال حدود ۱۸ هزار نفر از قطب های تولیدی استان مرکزی محسوب می‌شود.

معوقات مزدی کارگران پروژه آبرسانی به دهدشت غربی :

به گزارش ایلنا ، کارگران پروژه طرح آبرسانی به دهدشت غربی از معوقات مزدی خود خبر دادند.

بر اساس این گزارش، کارگران پروژه طرح آبرسانی به دهدشت غربی که برای شرکت «جهاد نصر کهگیلویه و بویراحمد» کار می‌کنند ماه‌هاست به دلیل کمبود بودجه حقوق نگرفته‌‌اند.

طبق اظهارات مسئولان شرکت جهاد نصر کهگیلویه و بویراحمد، کمبود اعتبار و عدم تخصیص آن از سوی مسئولان آب منطقه‌ای عامل اصلی این معوقات است و در صورتی که به ما اعتبار بدهند، مطالبات کارگران را پرداخت خواهیم کرد.

لازم به ذکر است این کارگران روز گذشته همزمان با سفر وزیر نیرو به استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار دیدار با او و طرح مشکلات خود شدند که ظاهراً موفق به این کار نشدند و نتوانستند مطالبات خود را با بالاترین مقام اجرایی حوزه نیرو در میان بگذارند.

معوقات مزدی کارگران کنتورسازی ایران:

به گزارش ایلنا، کارگران کنتورسازی ایران از سال ۹۵ تاکنون حدود ۲۵ ماه مزد معوقه از کارفرما طلبکارند و پرداخت حق بیمه‌هایشان با مشکل جدی مواجه است،

بر اساس این گزارش، طبق اظهارات یکی از این کارگران: طی یک سال گذشته بارها به نهادهای مختلف دولتی در شهر قزوین مراجعه کرده و خواستار مشخص شدن وضعیت کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شده‌‌ایم و منتظر عملی شدن پرداخت مطالبات مزدی، معوقات بیمه‌ای، تامین امنیت شغلی، تعیین تکلیف وضعیت کارخانه و مالکیت آن هستیم که از یکسال و نیم پیش دچار مشکل شده است.

معوقات مزدی کارگران کارخانه قند تربت جام:

به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه قند تربت جام معوقات مزدی دارند.

به دنبال اجتماع اخیر کارگران کارخانه قند تربت جام در اعتراض به معوقات مزدی، کارگران این واحد صنعتی گفتند که جلسه روز پنجشنبه هفته گذشته شورای تامین فرمانداری شهرستان تربت جام با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد.

منابع کارگری در کارخانه قند تربت جام با اعلام این خبر یادآور شدند: “طبق مصوبات این جلسه قرار است به طور منظم و به‌روز حقوق و مزایای کارگران در پایان هر ماه پرداخت شود. در عین حال کارفرما موظف است هر ماه لیست بیمه کارگران این کارخانه را در موعد مقرر به تامین اجتماعی ارسال و پرداخت کند”.

کارگران قند تربت جام همچنین اظهار داشتند: “در این جلسه مقرر شد کارفرما کلیه حقوق و مزایا شامل پاداش و اضافه کار کارگران را پرداخت و تا پایان سال جاری همه معوقات طلبکاران شامل کارگران، کشاورزان و پیمانکاران را تسویه کند و لیست تسویه حساب همه طلبکاران را شامل کارگران، کشاورزان و پیمانکاران به مقام قضایی استان و فرمانداری تربت جام ارسال کند”.

به گفته کارگران، پرداخت معوقات مزدی، پرداخت طلب کشاورزان و پیمانکاران و سامان دادن به وضعیت کارخانه، نمونه‌ای از دلایل اعتراض این کارگران است که تاکنون از سوی مسئولان شرکت اجرایی نشده است.

تجمع کارکنان بیمارستان جلیل یاسوج:

به گزارش صبح زاگرس، روز یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸، تعدادی از کارکنان بیمارستان جلیل یاسوج، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، در مقابل ساختمان استانداری کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع زدند.

یکی از نیروهای بیمارستان جلیل که خواست نامی از او بیان نشود، گفت: “افرادی که در این مکان حاضر هستند، در مدت زمان ۱ سال و نیم مشغول کار بوده، اما هیچگونه حقوق و مزایا به آنها پرداخت نشده است و خواستار مطالبات خود هستند”.

وی بیان کرد: “در شرایط حاضر ما بلاتکلیف هستیم، تحصیلات دانشگاهی، متاهل و فرزند داریم، اما آیا بدون حقوق می‌توان امورات زندگی را اداره کنیم، و انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی و سیاسیون و کسانی که می‌توانند پاسخگوی مطالبات مردم بوده تکلیف این نیروها و وضعیت مطالبات آنها را مشخص کنند”.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و عملکرد این افراد در بیمارستان علوم پزشکی، افزود: “این افراد با توان و تلاش خود از همان ابتدا و در مراحل ساخت بیمارستان جلیل فعالیت کرده‌اند، بنابراین از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تقاضا میکنم که خواسته‌های این افراد را مورد رسیدگی قرار دهند”.

این شخص بیان کرد: “رسالت بیمارستان رسیدگی به امور درمان مردم است، و صحیح نیست تعدادی از نیروهای بیمارستان جلیل در جلوی بیمارستان، استانداری، یا علوم پزشکی مطالبه گری کنند”.

از دیگر افراد بیان کرد: تعداد ۱۲۰ نفر در بیمارستان جلیل مشغول فعالیت در یک سال گذشته هستند، در این مدت زمان با وجود خدمات و فعالیت های متعدد هیچگونه حقوق و مزایا به ما پرداخت نشده است”.

https://akhbar-rooz.com/?p=7083 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x