پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تحریم های تازه ی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در آخرین روزهای ترامپ

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ دی از تحریم دو شخصیت حقیقی و ۱۶ نهاد ایرانی از جمله رؤسای ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی خبر داد.

وزارت خزانه‌داری گفته که احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، را به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه کرده است.

آمریکا قبلا ستاد اجرایی فرمان امام را در لیست تحریم‌ها قرار داده بود اما روز چهارشنبه آستان قدس رضوی را نیز مشمول تحریم‌ها کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که دارایی‌های این افراد در خاک ایالات متحده ضبط خواهد شد و شهروندان آمریکایی حق انجام معامله با آن‌ها را ندارند.

هرکسی که با این افراد معامله داشته باشد با خطر تحریم از سوی آمریکا روبرو خواهد شد.

احمد مروی که روز چهارشنبه در فهرست تحریم‌های واشینگتن قرار گرفت، را می‌توان از وفادارترین مدیران کنونی به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، توصیف کرد.

او در ۳۰ سال گذشته، پنج مسئولیت داشته که همگی با حکم خامنه‌ای بوده است: «معاونت ارتباطات حوزوی دفتر رهبر، رئیس ستاد استهلال دفتر رهبر، رئیس شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، ریاست دفتر خامنه‌ای در قم از سال ۱۳۷۲ و تولیت آستان قدس رضوی از سال فروردین ۹۸».

آستان قدس رضوی از ثروتمندترین مجموعه‌های اقتصادی در ایران است که در حوزه‌های مختلفی از عمران و ساختمان گرفته تا کشاورزی و دامپروری و صنعت و معدن فعالیت می‌کند. با این حال آستان قدس رضوی تاکنون از پرداخت مالیات معاف بوده است.

به غیر از آستان قدس رضوی، شرکت دانش‌بنیان «برکت» از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام که طی ماه‌های گذشته انحصار تولید ماسک در کشور را در دست گرفته و مدعی تولید واکسن «کو ایران برکت» است، نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده است.

همچنین شرکت «گسترش الکترونیک مبین» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تحریم شدند.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی از جمله «کمباین‌سازی ایران»، «موسسه حسابرسی مفید راهبر»، «مسکن و عمران قدس رضوی»، «شرکت معادن قدس رضوی»، شرکت «کاشی سنتی قدس»، شرکت «کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی»، «سازمان اقتصادی رضوی»، شرکت «فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی»، شرکت «توسعه نفت‌وگاز»، شرکت «مدیریت زنجیره» و شرکت «شهاب خودرو رضوی» تحریم شدند.

همچنین شرکت «توسعه حفاری تدبیر» و شرکت‌ «تولید نیروی برق آبادان» نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که بنیادهای تحریم شده تحت کنترل نهاد رهبری از جمله بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام، نیمی از اقتصاد ایران را در دست دارند و باعث فساد مالی گسترده در جمهوری اسلامی شده‌اند.

او گفت آمریکا به تحریم نهادها و افرادی که به قیمت فقر مردم ایران، خود را ثروتمند می‌کنند ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز ۲۰ آبان سال ۹۲ گزارشی تحقیقی را منتشر کرد که به نوشته آن، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نظارت بر «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» را برعهده دارد که میزان دارایی‌های این سازمان «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز شهریور ۹۸ گفته بود که ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد «ستاد اجرایی فرمان امام»، «قرارگاه خاتم»، «آستان قدس» و «بنیاد مستضعفان» است که هیچ یک از آن‌ها ارتباطی با دولت و مجلس شورای اسلامی ندارند.

تحریم‌های جدید ایالات متحده در حالی وضعی می‌شود که یک هفته بیشتر به پایان کار دولت دونالد ترامپ باقی نمانده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=100779 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x