جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تداوم اعتراضات کارگران به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی طی روزهای اخیر

کارگران شاغل در شرکتهای دولتی و خصوصی و بازنشستگان در اکثر استانهای ایران معترض به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی خود هستند. آنها طی روزهای اخیر بارها با برگزاری تجمعات صنفی، اعتراض خود را نسبت به این روند اعلام کرده‌اند

تجمع کارگران کنتورسازی قزوین

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن kontorsazi-ghazvin-300x225.jpg است

امروز سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹، جمعی از کارگران کنتورسازی قزوین در اعتراض به عملکرد مسئولان استانی نسبت به پرداخت معوقات مزدی کارگران این مجموعه، مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، برخی منابع کارگری در کارخانه کنتورسازی ایران در تشریح دلیل تجمع امروز گفتند: “در جلسه‌ای که هفته پیش اعضای شورای کارگری کارخانه به نیابت از کارگران این واحد تولیدی با معاون اقتصادی استانداری و همزمان چند نفر دیگر از مسئولان در محل استانداری برگزار کردند، قرار شد با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» که متعلق به کنتورسازی است حدود ۲۰ میلیارد تومان مطالبات مزدی و بیمه کارگران پرداخت شود”.

کارگران در ادامه تصریح کردند: “متاسفانه در روزهای گذشته مسئولان برخلاف مصوبه‌ای که به امضاء رسانده‌اند سهام شرکت «نیرو کلر» را به ارزش مالی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان فروخته‌اند و بجای آنکه این مبلغ را به حساب دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران واریز کنند، به دلایل نامعلومی آن را به خزانه دولت واریز کرده‌اند و هم‌اکنون دست ما کارگران به جایی بند نیست”.

بر اساس گفته کارگران؛ آنها از سال ۹۵ تاکنون ۲۶ ماه مطالبات مزدی معوقه دارند. آنها اظهار داشتند: “ما در این سال‌ها برای حفظ کارخانه و اشتغال‌ تلاش کردیم با این‌حال کارخانه در این مدت به کرات تعطیل اعلام شده و آخرین بار نیز فروردین ماه سال جاری این واحد تولیدی شاهد بیکاری کارگران بود”.

در ادامه کارگران درباره تعطیلی کارخانه در سال جدید گفتند: “در فروردین ماه سال جاری و همزمان با تشدید شیوع کرونا، کارفرما به صورت غیابی به دلیل حفظ سلامتی کارگران؛ کارخانه را با ۱۳۶ کارگر تعطیل کرد. از آغاز سال جاری نیز ما منتظر دریافت مقرری بیمه بیکاری خود هستیم اما به دلیل معوقات بیمه‌ای، امکان بازگشت به کار بعداز ۵ ماه هنوز فراهم نشده است”.

تجمع کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان

روز دو‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹، کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان در اعتراض به محقق نشدن وعده بازگشت به کارشان، در مقابل دفتر امام جمعه این شهر تجمع کردند.

این کارگران که چندین سال است بعد از اعلام تعطیلی کارخانه به دنبال بازگشت به کار هستند، می گویند: “بارها برای مشخص شدن وضعیت شغلی‌مان به نهادهای مختلف دولتی در شهرستان لوشان مراجعه کرده‌ایم اما نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم”.

 این کارگران بخشی از نیروهای سابق کارخانه سیمان لوشان هستند که قبل از اعلام تعطیلی این کارخانه تا سال ۹۲ در آنجا مشغول کار بودند و آنطور که گفته می‌شود در سال ۹۵ که کارخانه با همه تجهیزات به همراه یک معدن بزرگ سنگ آهک به یک پیمانکار سنگ فروخته شد، خریدار متعهد شده بود همه آنها را در این مجموعه مشغول کند اما تا امروز و بعد از گذشت ۴ سال، هنوز وعده کارفرما محقق نشده و او نیروی کار خود را از استان‌های دیگر جذب کرده است.

چهل و چهارمین روز از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن haft-tape-1-300x300.jpg است

امروز سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در چهل و چهارمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل فرمانداری و راهپیمایی در سطح شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

 چهل و چهارمین روز از اعتراض کارگران در حالی برگزار شد که عدنان غزی، فرماندار شهرستان شوش گفت: “اطلاعی از برگزاری اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه مقابل فرمانداری شوش ندارم چرا که ۴۰ روز بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برم”.

تجمع بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، امروز دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹، جمعی از بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خدمت، در مقابل ساختمان مرکزی شرکت واحد واقع در خیابان هنگام تهران تجمع کردند.

این کارگران بازنشسته عموما اسفند ماه ۹۸ بازنشسته شده‌اند اما به هر یک از آنان تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد حق سنوات‌شان پرداخت شده است.

متن کامل اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد:

تجمع بازنشستگان شرکت واحد مقابل ساختمان مرکزی در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خدمت

دوشنبه ششم مرداد _ بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض نسبت به عدم پرداخت سنوات خدمت، مقابل ساختمان مرکزی شرکت واحد (خیابان هنگام) تجمع کرده‌اند. پس از مدتی با درخواست مدیریت به سالن کنفرانس ساختمان رفتند ولی با توجه به شلوغی سالن کنفرانس با درخواست مدیریت چند تن از نمایندگان برای مذاکره با مدیریت در سالن کنفرانس ماندند و الباقی کارگران سالن کنفرانس را ترک کردند.

این کارگران بازنشسته عموما اسفند ماه ۹۸ بازنشسته شده‌اند اما به هر یک از آنان ۵۰ تا ۶۰ درصد حق سنوات‌شان پرداخت شده است. این کارگران بازنشسته پیش از این سه مرتبه در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خدمت تجمع کرده‌اند و هر بار با وعده مدیریت شرکت واحد به تجمع خود پایان دادند اما مدیریت به وعده خود عمل نکرده است.

سندیکا از کارگران شاغل و بازنشسته دعوت می‌کند از خواسته‌های همدیگر پشتیبانی کنند. وضعیت امروز بازنشستگان نتیجه بی‌تفاوتی آنان به حقوق بازنشستگان در زمان اشتغال‌شان می‌باشد.

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن yasooj_tajamo-300x206.jpg است

روز یکشنبه ۵ مرداد ماه ۹۹، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدیشان در مقابل ساختمان شورای این شهر تجمع کردند.

یکی از کارگران در خصوص علت تجمع امروز گفت: “علت تجمع ما عقب افتادگی حقوقمان بین ۶ الی ۹ ماه است که هنوز دریافت نکرد‌ه‌ایم”.

کارگر دیگری که که ۱۴ سال سابقه کار دارد، افزود: “۶۳ نفر کارگر فضای سبز شهرداری یاسوج هستیم که بعضاً ۱۴ سال، ۱۰ سال و یا کمتر و بیشتر سابقه کار داریم و چندین ماه است که حقوق‌مان را نمی‌دهند. وقتی اعتراض می‌کنیم هم فوراً ما را به اخراج تهدید می‌کنند”. به گفته تجمع کنندگان، این کارگران از زمستان ۹۸ مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و از وضعیت بد معیشتی خود گلایه مند هستند. کیوان آشنا، عضو شورای شهر یاسوج در جمع کارگران شهرداری یاسوج گفت: “حقوق بعضی از کارگران شهرداری و سازمان‌های وابسته (کارگران شهرداری، پسماند، آرامستان‌ها) حدود چند ماهی عقب افتاده است. این بحث مربوط به امروز نیست و از گذشته تاکنون بوده البته عقب‌ماندگی‌ها مربوط به همه شهرداری‌های کشور در سنوات گذشته است و هر سازمانی ۶ تا ۹ ماه مطالبه دارند، این عزیزان منبع درآمدی به جز حقوق ناچیزی که در این گرانی و بیماری و شرایط خاص کشور دریافت می‌کنند، ندارند و ما هم نگرانشان هستیم”.

تجمع پرسنل و کادر درمانی بیمارستان شهید جلیل یاسوج

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن photo_2020-07-25_14-19-47-300x300.jpg است

روز شنبه ۴ مردادماه ۱۳۹۹، شماری از پرسنل و کادر درمانی بیمارستان شهید جلیل یاسوج در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان استانداری کهگیلویه و بویراحمد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۰۰ نفر در بخش خدماتی و درمانی بیمارستان جلیل یاسوج مشغول کارند که کارانه و اضافه‌کاری آنها طی ۲۰ ماه گذشته پرداخت نشده است. همچنین پاداش دوران کرونا (حدود ۵ ماه) که برای تمامی کادر درمان در کشور درنظر گرفته شده نیز به حساب آنها واریز نشده است.

تجمع شماری از کارگران شرکت هپکو

روز شنبه ۴ مردادماه ۱۳۹۹، شماری از کارگران شرکت هپکو در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و نامعلوم بودن وضعیت شغلی خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

رضا عبدلی، رییس شورای کارگری شرکت هپکو اراک با بیان اینکه آخرین حقوق پرداختی به کارگران اردیبهشت ماه جاری بوده است گفت: “حقوق ۲ ماه (خرداد و تیر ماه) آن‌ها پرداخت نشده است و مدیرعامل شرکت نیز در مجموعه حضور ندارد”.

تجمع کارمندان بیمارستان های تامین اجتماعی اصفهان و شیراز

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن photo_2020-07-25_13-43-55-300x300.jpg است

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز شنبه ۴ مردادماه ۱۳۹۹، شماری از کارمندان بیمارستان های تامین اجتماعی اصفهان و شیراز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات صنفی خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارمندان تامین اجتماعی در این خصوص گفتند: “هنوز با حکم فروردین ۹۸ حقوق میگیریم و افزایش سال ۹۹ را برای ما نزده اند”.

تجمع اعضای تعاونی مسکن وحدت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سهامداران پروژه زمین مهرشهر

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن photo_2020-07-26_21-43-11-150x150.jpg است

روز شنبه ۴ مردادماه ۱۳۹۹، جمعی از اعضای تعاونی مسکن وحدت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سهامداران پروژه زمین مهرشهر در اعتراض به عدم صدور مجوز ساخت و ساز پس از سی و یک سال خرید، در محل این زمین‌ها تجمع کردند.

طبق این گزارش، حدود ۴۵۰ نفر از کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۶۹ به امید صاحبخانه شدن اقدام به خرید زمین که در ابتدا متعلق به بنیاد مستضعفان بوده است، کردند اما تاکنون مجوزی برای ساخت‌وساز در این زمین‌ها صادر نشده است. این کارکنان زمین‌هایشان را از وزارت راه و شهرسازی خریده‌اند. این در حالی است که در فاصله چند کیلومتری با این زمین‌ها ساختمان‌های مسکن مهر ساخته شده است.

از همین رو این کارکنان که اکنون اکثرا بازنشسته شده‌اند، بعد از سی سال خدمت در این سازمان هنوز با مشکلاتی مانند اجاره‌نشینی و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. آنان در تجمع امروز خود از مسئولین قوه مجریه و قضاییه خواستار شدند تا با ورود به این پرونده پس از گذشت سی سال این مشکل را بر طرف کنند.

صدور مجوز ساخت مسکن برای اعضا توسط وزارت راه و شهرسازی و تسریع در فرآیند صدور مجوز یا واگذاری زمین معوض قابل ساخت و ساز برای ۴۵۰ سهامدار این پروژه، توقف عملیات احداث راه از مسیر درون زمین و جبران خسارات وارده توسط وزارت راه و شهرسازی، توقف عملیات اجرای فضای سبز توسط شهرداری کرج یا مهرشهر و جبران خسارات وارده، توقف عملیات اجرایی بهره‌برداری شرکت صدف ۲۱، لغو مجوز و جبران خسارت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، توقف عملیات احداث شبکه انتقال برق از درون زمین و جبران خسارت توسط وزارت نیرو، توقف عملیات نصب دکل‌های مخابراتی از داخل زمین و جبران خسارت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله مهمترین مطالبات این افراد از قوه مجریه، مقننه و قضاییه است.

اعتراضات کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع و کامل حقوق ماهیانه با تجمع مقابل فرهنگسرای مهدیه این شهر ادامه یافت

روز پنج شنبه ۲ مرداد، کارگران شهرداری کوت‌عبدالله با تجمع مقابل فرهنگسرای مهدیه این شهر اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع و کامل حقوق ماهیانه ادامه دادند.

یکی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله در گفت و گو با خبرنگار ارسانه ای با بیان اینکه حقوق اردیبهشت، خرداد و تیر کارگران شهرداری کوت عبدالله پرداخت نشده است،اضافه کرد: مدت هاست برای دریافت حقوق بدیهی خود تجمع می کنیم اما مسئولان توجهی به این مساله ندارند.

وی با رد ادعای شهردار کوت عبدالله مبنی بر پرداخت حقوق اردیبهشت برخی کارگران،افزود: شهردار کوت عبدالله بیان کرده که حقوق اردیبهشت برخی کارگران به صورت علی الحساب پرداخت شده اما هیچکدام از کارگران حقوقی دریافت نکرده اند.

وی گفت: شرایط کاری ما باوجود بیماری کرونا و گرمای خوزستان بسیار سخت است و حقوق ما کم است اما برای دریافت همین مبلغ ناچیز نیز باید چندماه صبر کنیم.

این کارگرمعترض فضای سبز شهرداری کوت عبدالله درخاتمه گفت: بابت روزهایی که برای پیگیری مطالبات خود تجمع می کنیم پیمانکار از حقوق ما کسر می کند ضمن اینکه پیمانکار حاضر به ارایه فیش‌ حقوقی نیست تا رقم دقیق حقوق یک کارگر فضای سبز مشخص نشود.

اعتراض کارگران شهرداری لوداب نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر

کارگران شهرداری لوداب (گراب سفلی) از توابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد دست به اعتراض نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،در شهرداری لوداب ۱۸ کارگر(یک نفر رسمی، پنج نفر پیمانی و دوازده نفر شرکتی)مشغول بکارهستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=41650 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x