جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تداوم اعتراض‌ها در میانمار یک روز پس از کشتار؛ سازمان‌ملل از «قتل عام» سخن گفت

یک روز پس از مرگ‌بارترین شبانه‌روز اعتراض ها علیه کودتاگران در میانمار، معترضان به حکومت نظامی و خشونت ارتش روز یکشنبه در خیابان های چند شهر این کشور تظاهرات کردند.

در جریان اعتراض های روز شنبه بیش از ۱۰۰ غیرنظامی عمدتا در پی شلیک گلوله‌های جنگی نیروهای امنیتی کشته شدند. به این ترتیب شمار قربانیان کودتای روز اول فوریه در میانمار، براساس گزارش‌های رسانه‌های مستقل و سازمان‌های مردم نهاد مخالف حکومت نظامیان به ۴۲۳ نفر رسید.

شش تن از قربانیان تظاهرات روز شنبه کودکان ۱۰ تا ۱۶ ساله بودند.

به گزارش دویچه وله تظاهرات روز یکشنبه همزمان با مراسم تشییع و خاکسپاری قربانیان درگیری‌های شنبه در شهرهای باگو، مونیوا و موئه کنگ برگزار شد.

گزارشگر سازمان ملل از «قتل عام» معترضان سخن گفت

تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در واکنش به تحولات روز شنبه ارتش میانمار را به «قتل عام» معترضان متهم کرد. وی در بیانیه خود از کشورهای جهان خواست که ارتش میانمار را «منزوی» و دسترسی آن به اسلحه را «قطع» کنند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد نیز در بیانیه مشترکی با مشاور ویژه این سازمان در امر پیشگیری از نسل کشی از ارتش میانمار خواست تا «کشتار مردم» را متوقف کند.

از سوی دیگر فرماندهان ارتش ۱۲ کشور جهان از جمله ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن و آلمان بامداد یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک خشونت‌های نظامیان علیه شهروندان غیرمسلح میانمار طی ساعات گذشته را محکوم کردند.

در این بیانیه «کم‌سابقه» آمده است: «یک ارتش حرفه‌ای از مقررات و عرف بین‌المللی رفتاری و مسئولیت حفاظت از مردم پیروی می‌کند نه اینکه به آن‌ها آزار برساند؛ مردمی که [بنا به تعریف] ارتش برای خدمت به آن‌ها موجودیت دارد.»

آنتونی بلنکین، ‌وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه شنبه گفت از حجم ترور و خشونت ارتش میانمار «وحشت‌زده» شده است. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا هم اعلام کرد که ارتش میانمار وارد مرحله‌ای جدید از خشونت شده است.

با وجود محکومیت و تحریم‌های بین‌المللی تاکنون نشانه‌ای از تمایل حاکمان نظامی میانمار برای تحویل قدرت به غیرنظامیان به چشم نمی‌خورد.

https://akhbar-rooz.com/?p=108398 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x