جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تداوم اعتراض ها در شیلی علیه حکومت

سباستیان پینی‌یرا، رئیس جمهوری شیلی برای مقابله با بی‌عدالتی اجتماعی هشت عضو کابینه‌اش را تغییر داد با این‌حال اعتراضات ادامه یافته است

به گزارش زمانه به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه گذشته هزاران نفر از معترضان به سمت مرکز شهر سانتیتگو راهپیمایی کردند. گروهی از معترضان علاوه بر یک مرکز خرید، به یک داروخانه و به یک ایستگاه مترو نیز حمله کردند. دیوارنویسی و شعارنویسی‌ها علیه پینی‌یرا همچنان ادامه دارد. آسوشیتدپرس می‌نویسد گوشه و کنار خیابان‌های مرکز شهر سانتیاگو همچنان تا بامداد سه‌شنبه در آتش می‌سوخت. ساکنان و صاحبان مغازه‌ها در تلاش‌اند این حریق‌های کوچک را که از ناآرامی‌های شامگاهی به جای مانده خاموش کنند.

سباستیان پینی‌یرا، رئیس جمهوری شیلی وزیر کشور، وزیر دارایی، وزیر اقتصاد و و وزیر کار و امور اجتماعی و همچنین چهار وزیر دیگر کابینه‌اش را تغییر داد با این امید که اعتراضات متوقف شود. پینی‌یرا گفت:

«شیلی تغییر کرده است. به همین سبب دولت هم باید تغییر کند.»

در شیلی ۳۰ درصد از ثروت در اختیار فقط یک درصد از مردم قرار دارد. پینی‌یرا خود جزو ثروتمندترین اشخاص در این کشور است. شامگاه گذشته نیروهای امنیتی که در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقرند با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کردند معترضان را از کاخ دور نگه دارند.

 معترضان خواهان خدمات اجتماعی و درمانی بهتر، آموزش همگانی ارزان‌ و افزایش قدرت خریدند. دولت شیلی اما هنوز هیچ قدمی برای ایجاد عدالت اجتماعی برنداشته است. شیلی یکی از ثروتمندترین و مدرن‌ترین کشورهای آمریکای لاتین است. بر اساس مصوبات دولت نئولیبرال این کشور خدمات درمانی و آموزش همگانی و همچنین دانشگاه‌های دولتی و به ویژه نظام بازنشستگی به تدریح خصوصی شده‌اند. اقشار کم‌درآمد جامعه اما از عهده پرداخت سنگین هزینه‌ها برنمی‌آیند. دریافت وام تحصیلی برای پرداخت شهریه دانشگاه‌ها برای مثال به این معناست که برخی از دانشجویان تا ۴۰ سال بعد از تحصیل همچنان مقروض باشند.

جمعه گذشته بیش از یک میلیون نفر در سانتیاگو در تظاهراتی مسالمت‌آمیز خواهان عدالت اجتماعی شدند.  در درگیری‌های پراکنده مأموران با معترضان تاکنون ۱۱۳۲ نفر مجروح و برخی از آنان در اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای کور شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان بین ۱۰ تا ۲۰ نفر تخمین زده می‌شود.

دوشنبه ۲۸ اکتبر/ ۶ آبان میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که خود اهل شیلی است، هیأتی را برای بررسی خشونت‌ها به این کشور اعزام کرد.

شیلی از سال ۲۰۱۰ تاکنون به عنوان دومین کشور آمریکای جنوبی، عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است. بر اساس آماری که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد شیلی در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از بالاترین میزان نابرابری اجتماعی رنج می‌برد.

https://akhbar-rooz.com/?p=10124 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x