سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گزارشی از وضعیت سمانه نوروز مرادی در زندان لاکان رشت

سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی در زندان لاکان رشت علیرغم تایید بیماری لوپوس مفصلی و نیاز به بستری جهت تخلیه عفونت سینه و درمان کیست مویی از رسیدگی پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم است. خانم نوروز مرادی در شرایطی از اعزام به بیمارستان محروم است که عدم رسیدگی به وضعیت بیماری لوپوس می‌تواند منجر به گسترش بیماری و درگیری سایر قسمت‌های بدن شود.

به گفته یک منبع مطلع در گفت‌و‌گو با هرانا اخیرا دادستانی تهران با آزادی خانم نوروز مرادی مخالفت کرده است. گفته می‌شود که این تصمیم توسط امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و به دلیل عدم مطابقت رای پزشکی قانونی تهران و رشت صورت گرفته است. داستانی تهران همچنین دستور به بررسی پرونده پزشکی خانم نوروز مرادی توسط کمیسیون فوق تخصصی استان گیلان را صادر کرده است اما این مرکز، معاینه وی را منوط به پاسخ استعلام از تهران کرده است.

این منبع در خصوص شرایط پزشکی سمانه نوروز مرادی افزود: «سمانه زمانی که در زندان اوین بود به دلیل بیماری لوپوس، دیابت و احتمال ابتلا به سرطان پستان به پزشکی قانونی استان تهران اعزام شد و پزشکی قانونی نیز دستور به تخلیه ماستیت سینه را صادر کرد. همچنین بنا به نظر پزشکی قانونی باید توسط پزشک غدد جهت انسولین تراپی و پزشک روماتولوژیست برای بیماری لوپوس نیز مورد معاینه قرار می‌گرفت. به همین دلیل ۳ بار دستور بستری به مدت ۲ هفته در بیمارستان امام خمینی داده شد اما هر بار با بهانه های مختلف مثل خالی نبودن تخت، شیوع کرونا و یا ممانعت بیمارستان از بستری زندانیان بیمار این امر محقق نشد. عدم دریافت درمان مناسب نیز در نهایت منجر به گسترش بیماری ها و حتی تاری دید، خشکی چشمش و بیماری سنگ کلیه شد. پس از انتقال ناگهانی سمانه به زندان لاکان در این وضعیت پزشکی از داروهای حیاتی‌اش هم محروم شد. پزشکی قانونی تهران در این بین پیش از معاینه کامل در بیمارستان رایی صادر کرد که تاکنون نتیجه آن برای ما مجهول است. اخیر نیز باوجود صدور رای عدم تحمل حبس توسط پزشکی قانونی رشت، امین وزیری با بهانه عدم تطابق با نظر پزشک قانون تهران با آزادی او موافقت نکرده است.»

سمانه نوروز مرادی شهریورماه ۹۷ به اتهام هواداری یکی از گروه‌های مخالف نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از دو هفته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

خانم نوروز مرادی سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال آن قابلیت اجرایی داشت. این حکم نهایتاً به دلیل عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد.

این زندانی سیاسی ۳۴ ساله در تاریخ ۴ اردیبهشت ۹۸ پس از احضار به دادسرا مجددا بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا به صورت ناگهانی در تاریخ ۳۰ مهرماه امسال از زندان اوین به زندان لاکان رشت منتقل شد.

خانم نوروز مرادی در پرونده‌ای که نوروز امسال در دوره اعزام وی به مرخصی برای او گشوده شد، به “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام” متهم شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=101041 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x