چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تداوم نگرانی‌های جهانی از گسترش دامنه شیوع گونه جدید کرونا

تداوم نگرانی‌های جهانی از گسترش دامنه شیوع گونه جدید کرونا

همزمان با تداوم گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد نوع جدید کرونا، نگرانی‌ها در جامعه جهانی نسبت به گسترش دامنه شیوع نوع جدید این ویروس افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت چند روز از شناسایی نوع جدید ویروس کرونا، به نظر می رسد که چالش‌های دولت های جهان برای مقابله با این ویروس رو به افزایش بوده است. در این میان نگرانی های جدی در میان کارشناسان و مقامات رسمی دنیا در مورد ماهیت این نوع جدید کرونا با توجه به هشدارهای اعلام شده وجود دارد.

پس از اعلام شناسایی اولین مورد از ابتلا به نوع جدید کرونا در انگلیس، کشورهای مختلف تدابیر جدیدی را برای جلوگیری از انتقال این ویروس در دستورکار قرار داده‌اند اما رسانه‌ها از ابتلای موارد این نوع جدید ویروس کرونا در دیگر کشورها خبر داده اند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته در این رابطه گزارش داد که اولین مورد از این گونه جدید ویروس کرونا در آلمان تایید شده است. گزارش شده است که یک فرد چند روز پیش از فرودگاه لندن به فرانکفورت رسید و تست کرونایش مثبت اعلام شد. آزمایش های گرفته شده از این فرد تایید کرد وی به این گونه جدید مبتلاست. همچنین سه نفر نزدیک به این فرد مبتلا قرنطینه شده اند.

پیش از این  شمار زیادی از کشورهای اروپایی با هدف جلوگیری از انتقال گونه جدید کرونا به خاک کشورشان، تدابیر محدودکننده شدید مرزی و هوایی اتخاذ کردند.

در این میان رسانه های جهان به نقل از مقامات بهداشتی فرانسه و لبنان از شناسایی و تایید اولین موارد از ابتلا به گونه جدید کرونا در این دو کشور خبر دادند.

مقامات وزارت بهداشت فرانسه اعلام کردند که شهروند فرانسوی مبتلا به عنوان اولین مورد مبتلا به کونه جدید کرونا چند روز پیش از لندن به خاک فرانسه آمده بود و روز گذشته ابتلایش به گونه جدید این ویروس تایید شد.

مقامات وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کردند فرد مبتلا به گونه جدید از انگلیس آمده است.

خبرگزاری کیودو نیز گزارش داد، ژاپن نیز پنج مورد ابتلا به گونه جدید کرونا را در این کشور تایید کرد. دولت توکیو دو روز پیش محدودیت های ورودی سفری و تجاری از انگلیس اعمال کرد.

مقامات انگلیس اعلام کردند که گونه جدید کرونا ۷۰ درصد سریعتر از ویروس اصلی کرونا مسری‌تر است اما هنوز به طور قطع مشخص نیست که آیا این گونه جدید مرگبارتر است و یا در برابر واکسن های تولیدی کرونا تا چه میزان از بین می رود.

“پیتر هوربی” رئیس کمیته مشورتی دولت انگلیس در زمینه بیماری‌های تنفسی فاش کرد که گونه جدید ویروس کرونا اولین بار ۳۱ شهریور شناسایی شد. این در حالی است که مقامات لندن تا دو هفته پیش این خبر را کتمان کرده بودند.

سیاستمداران انگلیسی به خوبی می دانند که گونه جدید ممکن است نسبت به واکسن موجود مقاوم باشد. مقامات انگلیس با وجود اطلاع از وجود ویروس جدید و امکان انتقال آن به کودکان و حتی مشاهده شیوع در برخی از مدارس جنوب انگلیس مدارس این کشور را از ماه سپتامبر (شهریور) بازگشایی کردند. همچنین بوریس جانسون کمیته پارلمانی پیشگیری از بیماری های همه گیر موسوم به (THRCC) را شش ماه قبل از همه گیری کرونا منحل کرده بود.

شبکه الجزیره انگلیسی نیز طی گزارش عنوان کرد که در آفریقا نیز گونه جدید ویروس کرونا شناسایی و تایید شده است. مقامات نیجریه در حالی از کشف گونه جدید کرونا در این کشور خبر داده اند که تحقیقات گسترده‌ای در این کشور برای مهار شیوع آن آغاز شده است.

“جان نکنگاسونگ” رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آفریقا، از وجود گونه جدید ویروس کرونا به نام P۶۸۱H در نیجریه خبر داد و گفت: این گونه با گونه جدید ویروس کرونا که به تازگی در انگلیس و آفریقای جنوبی مشاهده شده،  متفاوت است.

از زمان اعلام کشف نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس، کشورهای اروپایی و فراتر از قاره سبز محدودیت های پروازی گسترده از انگلیس و بالعکس اعمال کرده اند. براساس آمارهای مراکز معتبر، قاره اروپا با بیش از ۲۲ میلیون و ۴۲۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا نسبت به دیگر مناطق جهان دارای بیشترین بیماران کووید ۱۹ است. روسیه، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا پنج کشور اول قاره اروپا دارای بیشترین آمار مبتلایان به بیماری هستند.

بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نگران هستند با توجه به ناشناخته بودن این ویروس، همه‌گیری احتمالی در سراسر جهان پیامدها و عواقب فاجعه بارتری در مقایسه با ویروس اصلی در جامعه جهانی به دنبال داشته باشد. از زمان اعلام تولید و توزیع واکسن برای کرونا، امیدها در سراسر جهان برای غلبه بر این ویروس افزایش یافت اما با کشف گونه جدید کرونا نگرانی‌ها در مورد تداوم شیوع کرونا در کشورهای مختلف افزایش یافته و حتی برخی نگرانند واکسن های تولید شده کرونا بر گونه جدید تاثیری نداشته باشد چون تولید آنها براساس ساختار ویروس اصلی بوده و گونه جدید ممکن است عملکرد و ماهیت ناشناخته‌ای در خود پنهان کرده باشد.

تاکنون بیش از ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده اند که بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر فوتی داشته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=98661 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x