پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تداوم و گسترش اعتصابات کارگری در مجتمع های نفتی؛ پتروشیمی و صنعتی کشور

اعتصاب های گسترده و زنجيره ای کارگران مراکز نفتی، پتروشيمی و صنعتی وارد پنجمين روز خود شده است. اين اعتصاب در برخی پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی جنوب ایران آعاز شده و دامنه آن به چند مرکز دیگر نیز کشیده شده و پالایشگاه اصفهان هم به اعتصاب پیوسته است
اعتصاب سراسری کارگران پالایشگاه‌ها - ایران کارگر

اعتصاب های گسترده و زنجیره ای کارگران مراکز نفتی، پتروشیمی و صنعتی وارد پنجمین روز خود شده است. این اعتصاب در برخی پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی جنوب ایران آعاز شده و دامنه آن به چند مرکز دیگر نیز کشیده شده و پالایشگاه اصفهان هم به اعتصاب پیوسته است

در حالی که اعتصاب کارگران معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنان ادامه دارد، کارگران دیگر نقاط ایران، به ویژه در چند پالایشگاه نیز دست به اعتصاب زده‌اند و روز به روز به تعداد این کارگران افزوده می‌شود.

جمعی از کارگران پالایشگاه اصفهان، روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد، در اعتراض به مشکلات معیشتی و رسیدگی به مطالبات صنفی خود دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. 

همزمان کارگران شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر خوزستان نیز اعتصاب کردند و دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش ایلنا، نماینده کارگران شرکت پتروشیمی رازی روز سه‌شنبه به دستور مدیرعامل شرکت پتروشیمی رازی، ممنوع‌الورود شد.

به دنبال این اقدام، حدود ۶۵۰ نفر از کارگران در جلو درب ورودی این شرکت تجمع کنند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. 

کارگران این شرکت خواستار رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا  بین کارگران رسمی و قرارداد مستقیم و پیمانکاری، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و بهبود وضعیت سرویس‌های ایاب و ذهاب با توجه به وضعیت بد آب و هوایی در خوزستان هستند.

ایلنا به نقل از یکی از این کارگران نوشت: «مدیرعامل شرکت قول پرداخت یک حقوق پایه به‌عنوان پاداش به ما داده بود، ولی متاسفانه این موضوع فقط شامل کارکنان رسمی شد. سایر کارگران پیمانی فقط ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت کردند که این موضوع با قول مدیرعامل منافات دارد.»

همچنین روز سه‌شنبه اعتصاب کارگران نیروگاه برق بیدخون عسلویه برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. اعتصاب کارگران در فاز ۱۴ عسلویه نیز منجر به تعطیلی این فاز شد.

اعتصاب کارگران هفت‌تپه نیز روز سه‌شنبه به روز پنجاه و یکم خود رسید. پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده، بازداشت فوری اسدبیگی و مجازات حبس ابد برای اسدبیگی-رستمی، خلع ید فوری کارفرمای بخش خصوصی از هفت تپه، بازگرداندن فوری «ثروت‌های اختلاس شده» به کارگران و پایان کار مدیران بازنشسته، از جمله مطالبات کارگران اعتصاب‌کننده است.

این کارگران همچنین خواستار بازداشت امید اسد بیگی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه شدند. امید اسدبیگی به «سردستگی سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» و همچنین پرداخت رشوه به مقامات دولتی متهم شده است.

در روزهای گذشته نیز، کارگران در آبادان، اهواز، ماهشهر، قشم، کنگان و لامرد و دشت‌آزادگان در اعتصاب بودند.

کارگران پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی آبادان، اهواز، ماهشهر، قشم، کنگان و لامرد و دشت‌آزادگان و فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی نیز در روزهای گذشته دست از کار کشیده بودند.

بنا به گزارش‌ها، کارگران نیروگاه برق پارس جنوبی واقع در بیدخون شهرستان عسلویه نیز برای دومین روز پیاپی اعتصاب کرده‌اند.

افزایش دستمزد، پرداخت منظم حقوق، بهبود امکانات خوابگاهی و بهداشتی و پرداخت بیمه متناسب با حقوق از جمله خواسته‌های کارگران است.

فعالان کارگری اعتصاب کارگران صنعت نفت و پتروشیمی را “گسترده” توصیف می‌کنند و می‌گویند این اعتراض‌ها دست‌کم در پنج استان ایران در جریان است.

به گفته این فعالان، آنها که در گرمای طاقت‌فرسا کار می‌کنند به دلیل جهش روزانه قیمت‌ها و فشارهای خردکننده اقتصادی، دچار مشکل فراوان شده‌اند.

پنج روز پیش، یک کارگر در پتروشیمی ماهشهر جان خود را بر اثر گرمازدگی از دست داد. فرماندار ماهشهر گفته است با پیمانکارانی که در مراقبت از کارگران در گرمای پنجاه درجه “اهمال” کرده باشند “برخورد” خواهد شد.

امروز کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران گزارش داد بیش از ۶۰۰ کارگر شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر در استان خوزستان، به دلیل نابرابری دستمزدها و ممانعت از ورود نماینده کارگران به شرکت در مقابل در ورودی آن تجمع کرده‌اند.

هم‌زمان چند تشکل کارگری با انتشار بیانیه‌ای با اعتصاب کارگران صنعت نفت و پتروشیمی ابراز همبستگی کردند:

“وقوع چنین اعتصابات وسیعی آن هم در یک روز و در حساس‌ترین مراکز تولیدی، نوید شروع اعتصابات عمومی و سراسری را می‌دهد. کارگران ایران سال‌هاست که علیه عدم پرداخت حقوق معوقه و پایین بودن میزان دستمزد در شرایط افسارگسیختگی تورم و گرانی، فریاد اعتراض‌شان بلند است و هر مرکز کارگری، تجربه بارها اعتصاب و اعتراض را در کارنامه خود به ثبت رسانده است”.

لیست مراکز عمده کارگری که طی دو روز گذشته و امروز در اعتصاب بوده اند:

شرکت نیشکر هفت‌تپه
شرکت هپکو
پالایشگاه قشم
پالایشگاه آبادان
پالایشگاه جفیر
پالایشگاه کنگان
پالایشگاه پارس جنوبی فاز ١۴، ٢٢ و ٢۴
پالایشگاه پارسیان
پتروشیمی لامرد
اتوبوسرانی خط واحد ارومیه
پالایشگاه ماهشهر
پالایشگاه اصفهان
نیروگاه برق پارس جنوبی بیدخون
شرکت آسفالت طوس دشت آزادگان
سایت پتروشیمی عسلویه
نیروگاه برق مشهد
نیروگاه برق تبریز

اعتصاب کارگران نیروگاه حرارتی و گازی تبریز

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-23.png است

امروز سه شنبه کارگران نیروگاه حرارتی و گازی تبریز که در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز آذرشهرقرار دارد به اعتصاب پیوستند.

تجمع کارگران شرکت کنتورسازی قزوین، بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدیشان در مقابل ساختمان استانداری این شهر

امروز سه‌ شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، کارگران شرکت کنتورسازی قزوین، بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدیشان در مقابل ساختمان استانداری این شهر تجمع کردند.

به گفته کارگران معترض: “مشکلات صنفی ما از زمان خصوصی‌سازی شرکت کنتور سازی آغاز شده است، برای پرداخت ۲۶ ماه از معوقات مزدی کارگران، مسئولان مصوبه‌ای را (در جلسه‌ای که اخیرا با حضور نماینده کارگران در محل استانداری برگزار شد) امضاء کردند که با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» که متعلق به کنتورسازی است حدود ۲۰ میلیارد تومان مطالبات مزدی و بیمه کارگران پرداخت شود”.

کارگران در ادامه تصریح کردند: “متاسفانه مسئولان برخلاف مصوبه‌ استانداری سهام شرکت «نیرو کلر» را به ارزش مالی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان فروخته‌اند و بجای آنکه این مبلغ را به حساب دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران واریز کنند، به دلایل نامعلومی آن را به خزانه دولت واریز کرده‌اند و هم‌اکنون دست ما کارگران به جایی بند نیست”.

این کارگران در خاتمه گفتند: “تصور ما این بود که مسئولان استانی پیگیر وضعیت شغلی ما خواهند شد، در حال حاضر وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آنان از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند و انتظارمان این است که مسئولان کشور به این مساله ورود کنند”.

گفتنی است، کارگران شرکت کنتورسازی قزوین روز یکشنبه ۱۲ مرداد نیز با تجمع مقابل فرمانداری البرز خوستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع کارگران شرکت پتروشیمی رازی

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌ شنبه ۱۴ مرداد، بیش از ۶۰۰ کارگر شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر خوزستان به دلیل نابرابری دستمزدها و ممانعت از ورود نماینده کارگران به شرکت در مقابل درب ورودی این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از این کارگران در این باره گفت: “مدیرعامل شرکت قول پرداخت یک حقوق پایه به‌عنوان پاداش به ما داده بود، ولی متأسفانه این موضوع فقط شامل کارکنان رسمی شد و سایر کارگران پیمانی فقط ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت کردند که این موضوع با قول مدیرعامل منافات دارد”.

بر اساس اخبار دریافتی، کارگران واحدهای بسته‌بندی، نیروگاه FPC، فن اندیش در پتروشیمی رازی به این موضوع اعتراض نمودند.

نماینده کارگران شرکت پتروشیمی رازی امروز صبح با توجه به درخواست کارگران مبنی بر رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران رسمی و قرارداد مستقیم و پیمانکاری، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و بهبود وضعیت سرویس های ایاب و ذهاب با توجه به وضعیت بد آب و هوایی در خوزستان، به دستور مدیرعامل شرکت پتروشیمی رازی، ممنوع الورود شد که همین موجب شد حدود ۶۵۰ نفر از کارگران در جلو درب ورودی این شرکت تجمع کنند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

تجمع کارگران نیروگاه برق پارس جنوبی

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، امروز سه‌ شنبه ۱۴ مرداد، کارگران نیروگاه برق پارس جنوبی واقع در بیدخون شهرستان عسلویه در اعتراض به عدم افزایش حقوق اعتصاب کرده و در محوطه این نیروگاه دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، این کارگران خواهان افزایش دستمزد و پرداخت بموقع آن، بهبود امکانات خوابگاهی و بهداشتی، و رد شدن لیست بیمه متناسب با حقوق‌شان هستند.

تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-22-1024x768.png است

به نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در پنجاه و یکمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل فرمانداری شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

 تجمع کارگران پالایشگاه اصفهان

امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، کارگران شاغل در پالایشگاه اصفهان دست به اعتصاب و تجمع در محوطه این واحد صنفی زدند.

بر اساس گزارش ها، این اقدام کارگران جهت پیگیری مطالباتشان صورت گرفته است.

تجمع کارگران شرکت پتروشیمی پترو پارت

امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، کارگران پیمانکار شاغل در شرکت پتروشیمی پترو پارت که در فاز ۱۴ پارس جنوبی فعال هستند تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش ها، این اقدام کارگران جهت پیگیری مطالباتشان صورت گرفته است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن petrp-part-300x169.jpg است

تجمع کارگران شاغل در مجتمع فولاد سنگان

امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، کارگران پیمانکاری قیصری شرکت فولاد کوشان شاغل در مجتمع فولاد سنگان در استان خراسان رضوی دست به اعتصاب و تجمع در محوطه این شرکت زدند.

بر اساس گزارش ها، این اقدام کارگران جهت پیگیری مطالباتشان صورت گرفته است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن fulde-sangan-300x300.jpg است

تجمع آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی

امروز سه‌ شنبه ۱۴ مرداد، گروهی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در اعتراض به نتایج آزمون جذب در دانشگاه فرهنگیان در مقابل ساختمان آموزش و پرورش دست به تجمع زدند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن nehzate-savadamuzi-182x300.jpg است

به گفته شهروندان معترض: “ما آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که تا سال ۱۳۹۲ اکثراً در محرومترین نقاط کشور وظیفه باسواد نمودن اقشار محروم را به عهده داشتیم، به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود در کنار گروه‌های دیگر(سرباز معلم‌ها و حق التدریسی‌ها و آموزشیاران مهد کودک و.. ) نسبت به جذب ما اقدام و به تبع آن به عنوان معلم مقاطع مختلف تحصیلی با توجه به مدارک تحصیلی خود استخدام شویم. متاسفانه در کمال ناباوری، کمیسیون آموزش و پرورش نسبت به جذب گروه‌های دیگر اقدام کرد ولی نسبت به گروه ما بی مهری کرده و راه رسیدن به استخدام ما را بسیار سخت‌تر کردند و با قرار دادن آزمونی تخصصی از کتب متعدد، عملا موجب حذف گروه ما در تاریخ۹۹/۴/۲۰ شدند”.

آنها خواسته خود را اینگونه مطرح می‌کنند: “درخواست داریم ضمن دستور به پیگیری مراجع مربوطه، در خصوص حذف این تبعیض آشکار و رسیدگی به حل مشکل ما اقدام کنند و همانند سایر گروه‌های مذکور، قانون اجرا شده و ما جذب دانشگاه فرهنگیان شویم. برخی از ما بیش از ده سال سابقه تدریس داریم و عادلانه نیست که به خاطر آزمون، از شغل شریف معلمی و امرار معاش محروم بمانیم”.

https://akhbar-rooz.com/?p=42270 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x