پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ، عاملان کشتار بغداد را «عفو» کرد!

در حالی که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، مشغول صدور فرامين تحريم در گوشه و کنار جهان به بهانه ی «نقض حقوق بشر» است، او چهار تن از جنايتکاران آمريکايی را که مردم بغداد پايتخت عراق را به گلوله بستند مشمول «عفو» قرار داده است

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مشغول صدور فرامین تحریم در گوشه و کنار جهان به بهانه ی «نقض حقوق بشر» است، او چهار تن از جنایتکاران آمریکایی را که مردم بغداد پایتخت عراق را به گلوله بستند مشمول «عفو» قرار داده است. صدور فرمان عفو چهار تن از محکومان پرونده کشتار میدان نسور بغداد در سال ۲۰۰۷ از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، انتقاد نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد را برانگیخته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۳ دسامبر (۳ دی) ضمن صدور بیانیه‌ای با ابراز «نگرانی عمیق» از عفو‌های انجام شده گفت این احکام «به مصونیت از مجازات کمک می‌کند و باعث جسارت دیگران برای ارتکاب چنین جنایاتی در آینده می‌شود.»

وزارت خارجه عراق نیز گفته است در صدور فرامین عفو «جدی بودن جنایات ارتکابی در نظر گرفته نشده است».

موارد عفو اخیر شامل چهار تن از کهنه سربازان آمریکایی شاغل در شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر» می‌شود که در سال ۲۰۰۷ و در ماجرای معروف به «کشتار میدان نسور» بغداد محکوم شده بودند.

چهار پیمانکار شرکت بلک واتر در سپتامبر آن سال و به هنگام اسکورت یک گروه از کارکنان دیپلماتیک آمریکایی در میدان نسور بغداد به روی غیرنظامیان آتش گشودند و دست‌کم ۱۴ نفر را به قتل رساندند. دادگستری ایالات متحده پس از چند محاکمه و اعاده دادرسی و فرجام‌خواهی، نیکلاس سلاتر از متهمین را به جرم قتل عمد به حبس ابد و سه همراه وی را به ۳۰ سال زندان محکوم کرد. مجرمان این پرونده، از همان آغاز کار اتهام قتل عمد و قتل غیرعمد را درباره خود پذیرفته اما گفته بودند که در شرایط ویژه و برای دفاع از خود این کار را کرده‌اند.

پدر محمد کنانی الرزاق، پسربچه ۹ ساله کشته شده در این حادثه، در پی صدور فرمان عفو گفته است که این حکم «قلب او را برای بار دوم شکسته است».

پیشتر شماری از گروه‌های حقوق بشری از نقش سازمان‌های لابی در صدور فرمان‌های عفو در آمریکا انتقاد کرده بودند.

https://akhbar-rooz.com/?p=98386 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x