جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ: ایران برای توافق منتظر نتیجه ی انتخابات نماند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ خرداد با اشاره به اینکه آزادی مایکل وایت نشان داد دستیابی به یک توافق ممکن است، از حکومت ایران خواسته است که برای توافق منتظر نتیجه انتخابات نماند

دونالد ترامپ: ایران برای توافق منتظر انتخابات آمریکا نماند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ خرداد با اشاره به اینکه آزادی مایکل وایت نشان داد دستیابی به یک توافق ممکن است، از حکومت ایران خواسته است که برای توافق منتظر نتیجه انتخابات نماند.

به گزارش صدای آمریکا، او در توییت‌هایی که روز جمعه ۱۶ خرداد در این زمینه منتشر کرده، از ایران برای آزادی مایکل وایت تشکر کرده و خطاب به مقام‌های حکومت ایران گفته است «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید».

مایکل وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شد، روز پنجشنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد.

دونالد ترامپ همچنین در توییت دیگری نوشت با مایکل وایت گروگان سابق آمریکایی صحبت کرده است. به گفته ترامپ، او پس از آزادی از ایران الان در زوریخ سوئیس است. او به زودی سوار یک هواپیمای آمریکایی خواهد شد و در حال بازگشت به خانه اش در ایالات متحده است.

رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری نوشته است: از زمانی که رئیس جمهور شده‌ام، ما بیش از ۴۰ آمریکایی گروگان و زندانی را آزاد و به خانه بازگردانده‌ایم».

دونالد ترامپ در آذرماه سال گذشته پس از آزادی ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، هم از جمهوری اسلامی به دلیل «مذاکرات منصفانه» تشکر کرده بود.

دونالد ترامپ در توییتی مشابه در آن زمان نوشته بود: «از ایران برای این مذاکره خیلی منصفانه سپاسگزارم. دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم.»

به گزارش رویترز، همزمان با خروج مایکل وایت از ایران، مجید طاهری پزشک ایرانی -آمریکایی ساکن فلوریدا آزاد شده و به او اجازه داده شده به ایران سفر کند. به گزارش ایرنا، مجید طاهری به دلیل نقض تحریم های ایران ۱۶ ماه در بازداشت بود.

یک سخنگوی کاخ سفید در گفت وگو با رویترز ابراز امیدواری کرده است که آزادی مایکل وایت زمینه ساز گشایشی در روابط ایران و آمریکا باشد.

مایکل وایت در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز در زوریخ گفته است، در حال بهبود هستم. من در زندان مرکزی مشهد و قبل از مرخصی به ویروس کرونا مبتلا شدم .

وی اضافه کرد، الان حالم خوب است و خوشحالم که به خانه باز می گردم.

مایکل وایت در ادامه از تلاش های دونالد ترامپ برای آزادی خود تشکر کرد. وی همچنین از سفارت سوئیس برای کمک‌هایش در این زمینه قدردانی کرد.

وزارت امور خارجه سوئیس نیز روز پنجشنبه تایید کرد در مذاکرات جهت «حرکت بشردوستانه» که به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری منجر شد نقش ایفا کرده است.

وزارت امور خارجه سوئیس در ادامه برای اقدامات بیشتر در این زمینه ابراز آمادگی کرده است.

در همین حال، یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است، آزادی مایکل وایت پس از چند ماه مذاکرات بین ایران و آمریکا روی داد.

وکیل مجید طاهری هم به رویترز گفته است که موکلش برای دیدار با خانواده و درمان به ایران سفر خواهد کرد و سپس به ایالات متحده باز خواهد گشت.به گفته وکیل مجید طاهری وی در دادگاه اتهامات خود را پذیرفته بود.

پاسخ ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از پیشنهاد تلویحی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به تهران برای مذاکره، اعلام کرد که ایران و دیگر طرف‌های برجام هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردند.

به گزارش ایرنا، ظریف با اشاره به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و بدعهدی  آمریکا در خروج از این توافق، در صفحه رسمی توئیتر خود خطاب به ترامپ نوشت: زمانیکه شما وارد دفتر (کاخ سفید) شدید ما صاحب یک توافق بودیم. ایران و دیگر طرف‌های برجام هیچگاه میز (مذاکره) را ترک نکردند.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مشاوران ترامپ که از زمان ریاست جمهوری وی تا بحال اغلب آنها کنار گذاشته شدند، اضافه کرد: مشاوران شما (که اغلب تابحال اخراج شدند) قمار احمقانه‌ای انجام دادند. این به شما بستگی دارد که چه زمانی بخواهید آن را اصلاح کنید.

https://akhbar-rooz.com/?p=32321 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x