شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترامپ تهدید کرد ارتش را به خیابان ها می آورد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد ارتش را برای فرونشاندن ناآرامی‌های فزاینده در واکنش به مرگ یک مرد سیاه پوست بدست پلیس و به‌هنگام بازداشت، به خيابان ها خواهد فرستاد. همزمان با ايالات متحده آمريکا بسياری از شهرها در اروپا و کانادا نيز صحنه ی اعتراضات ضدنژادپرستی است
«نمی‌توانم نفس بکشم»، یکی از شرکت‌کنندکان در راهپیمایی علیه نژادپرستی در کانادا

«نمی‌توانم نفس بکشم»، یکی از شرکت‌کنندکان در راهپیمایی علیه نژادپرستی در کانادا   –   کپی رایت  آسوشیتدپرس

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد ارتش را برای فرونشاندن ناآرامی‌های فزاینده در واکنش به مرگ یک مرد سیاه پوست بدست پلیس و به‌هنگام بازداشت، به خیابان ها خواهد فرستاد.

ترامپ گفت اگر مسئولان شهری و ایالتی نتوانند اعتراض‌ها را مهار کنند و از شهروندان دفاع کنند، ارتش را مستقر می‌کند و به سرعت مشکل را برطرف می‌کند.

اعتراض‌ها به خشونت پلیس آمریکا پس از انتشار تصاویری از لحظات مرگ جورج فلوید، ‌مرد سیاهپوست ۴۶ ساله هنگام بازداشت از سوی پلیس در مینیاپولیس آغاز شد. در تصاویر منتشر شده از لحظات مرگ وی در تاریخ ۲۵ مه (۵ خرداد)، یک مامور پلیس در حالی که زانوی خود را بر روی گردن جورج فلوید می فشارد، مشاهده می‌شود. وی بارها به این مامور پلیس گفته بود که نمی‌تواند نفس بکشد اما با بی‌توجهی مامورر پلیس به مرگ او انجامید. مرگ جورج فلوید خشم سراسری را در ایالات متحده برانگیخته است.

درک شاوین مامور پلیسی که در ویدئوهای منتشر شده مشاهده می‌شد به دلیل «قتل غیرعمد» تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و بازداشت شد. وی پیش از این به همراه سه مامور دیگر که در بازداشت جورج فلوید نقش داشتند اخراج شده بود.

با ورود ناآرامی‌ها به هفتمین روز خود، شهرهای بزرگ همچنان قوانین منع تردد را ادامه می‌دهند به‌طوریکه واشنگتن دی‌سی برای دو شب دیگر قوانین منع آمد و شد را تمدید کرد.

با این حال روز گذشته دونالد ترامپ در کاخ سفید گفت: «همه آمریکایی‌ها به درستی از مرگ وحشیانه جورج فلوید ناخوش شدند و عصیان کردند.» وی در عین حال صحنه غارت‌ شهرها و خشونت‌ها در پایتخت در روز یکشنبه گذشته را یک «ننگ کامل» توصیف کرد.

وی گفت: «من برای جلوگیری از اغتشاش، غارت، خرابکاری، حمله و تخریب شرورانه اموال عمومی هزاران هزار سرباز مسلح، کادر نظامی و مامور اجرای قانون را اعزام می‌کنم.»

وی از مسئولان شهری و ایالتی خواست تا گارد ملی و نیروهای ذخیره نظامی که می‌توانند برای مداخله در شرایط اضطراری داخلی به خدمت گرفته شوند، مستقر شوند. وی افزود: «برای تسلط در خیابان‌ها به اندازه کافی نیرو داریم.»

تاکنون حدود ۱۶ هزار نیرو برای مقابله با ناآرامی‌ها در شهرها مختلف ایالات متحده آمریکا مستقر شده‌اند.

ترامپ افزود: «اگر شهر یا ایالتی از انجام اقدامات لازم امتناع کند، من ارتش ایالات متحده را مستقر می‌کنم و به سرعت مشکل را برای آنها حل خواهم کرد.» وی هشدار داد سازمان‌دهندگان اقدامات «وحشت آور با مجازات‌های شدید کیفری» روبرو می‌شوند.

واکنش‌‌های جهانی به اعتراضات آمریکا؛ سازمان ملل: به حرف معترضان گوش کنید

تظاهرات در حمایت از اعتراضات ضد نژادپرستی جاری در آمریکا در کشورهای مختلف جهان در شبانه‌روز گذشته ادامه یافت و دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار برقراری آرامش در ایالات متحده شد.

تظاهرات در فرانسه

ده‌ها نفر روز دوشنبه به نشانه همبستگی با جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی و نیز معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا در برابر سفارت این کشور در پاریس تجمع کردند.

این معترضان غالبا سیاه‌پوش در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند در سکوت زانو زدند. جورج فلوید در آخرین لحظات عمرش یعنی زمانی که روی زمین افتاده و زانوی مأمور پلیس روی گردنش بود گفته بود که نمی‌تواند نفس بکشد.

تجمع معترضان فرانسوی دیری نپایید و پس از گذشت کمتر از یک ساعت، آنها با حضور توسط پلیس مجهز به امکانات ضد شورش از محیط سفارت دور شدند.

تظاهرات در شهرهای دیگر جهان

در روزهای آخر هفته در شهرهای دیگر جهان از جمله لندن، برلین، کپنهاگ، ریو دو ژانیرو، اوکلند، زوریخ، دوبلین، آمستردام، آتن، پِرت و بارسلون نیز گروه‌هایی از مردم برای اعلام همبستگی با جنبش ضد نژادپرستی آمریکا به خیابان آمدند. بیشتر این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در برابر نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا برگزار شد.

پیام دبیر کل سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه یکم ژوئن (۱۲ خرداد) از قول آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان خواستار برگزاری اعتراضات به شکل مسالمت‌آمیز در ایالات متحده شد و از رهبران این کشور خواست تا ضمن گوض دادن به صدای معترضان، در مواجهه با آنان خویشتنداری نشان دهند.

دوجاریک در این زمینه به خبرنگاران گفت: «شکایت‌ها باید شنیده شوند، اما باید به روش مسالمت‌آمیز بیان شوند و مقامات هم باید در واکنش به تظاهرکنندگان خویشتنداری نشان دهند.»

وی افزود: «در ایالات متحده هم مانند هر کشور دیگری در جهان، گوناگونی مردم یک ثروت است و تهدید نیست. اما موفقیت جوامع متنوع در هر کشور بسته به تلاش گسترده در جهت انسجام اجتماعی است.»

دوجاریک در مورد رفتار خشونت‌آمیز پلیس نیز گفت: «پرونده همه این گونه رفتارها باید مورد بررسی قرار گیرد. ما همیشه گفته‌ایم که نیروهای پلیس در سراسر جهان نیاز به آموزش کافی در مورد حقوق بشر دارند و همچنین باید برای حمایت‌های روانی و اجتماعی از پلیس سرمایه‌گذاری شود تا آنها بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.»

ترودو و رقیبانش علیه نژادپرستی هم‌قسم شدند

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و رهبران گروه‌های اپوزیسیون سیاسی این کشور برای مبارزه با نژادپرستی در کشورشان هم‌قسم شدند.

نخست وزیر لیبرال کانادا در جریان یک نشست خبری در واکنش به اعتراض‌های گسترده علیه نژادپرستی در آمریکا، خطاب به جوانان سیاه‌پوست کشورش گفت: «می‌خواهم بدانید که من صدای شما را می‌شنوم و دولت همیشه در کنار شما خواهد بود. ما در کنار هم اقدامات مهمی را برای برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض به هر شکل ادامه خواهیم داد.»

روز شنبه هزاران نفری در شهرهای مختلف کانادا راهپیمایی‌هایی برای اعلام همبستگی با جنبش ضدنژادپرستی در آمریکا برگزار شد. در این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز که در مواردی به خشونت و درگیری منجر شد، معترضان خواستار اجرای عدالت در پرونده زن سیاه‌پوست جوانی شدند که چند روز پیش به شکل مشکوکی از طبقه ۲۴ ساختمانی پرت شد و جان باخت.

این حادثه زمانی روی داد که مأموران پلیس به آپارتمان محل اقامت این زن و خانواده‌اش رفته بودند تا او را به آسایشگاه روانی انتقال دهند.

در ونکوور و سایر شهرهای کانادا نیز در آخر هفته اعتراضات مسالمت آمیز برگزار شد، اما پس از راهپیمایی روز یکشنبه در مونترال تنش به وجود آمد و برخی معترضان با شکستن پنجره مغازه‌ها و ساختمان‌ها در خیابان برخی جاها را آتش زدند.

جاستین ترودو در جریان نشست خبری، خرابکاری‌های یکشنبه در مونترال را محکوم کرد.

اندرو شایر، رهبر حزب محافظه کار که ریاست بزرگترین حزب مخالف را نیز برعهده دارد و نیز برخی دیگر از اعضای کابینه جاستین ترودو علیه نژادپرستی سخن گفته و با نخست وزیر همراهی کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=31980 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x