جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ رابطه ی آمریکا با سازمان جهانی بهداشت را قطع کرد

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در جريان نشست خبری خود، ضمن حملات بسيار شديد به چين اعلام کرد که به رابطه ی آمريکا با سازمان جهانی بهداشت خاتمه می دهد
یکجانبه‌گرایی دیگر ترامپ؛ آمریکا از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در جریان یک سخنرانی ضمن حملات بسیار شدید به چین اعلام کرد که به رابطه ی آمریکا با سازمان جهانی بهداشت خاتمه می دهد.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود گفت: چین برای دهه‌ها ایالات متحده را دریده است که پیش از آن هیچ کسی چنین کاری نکرده بوده است. صدها میلیارد دلار در یک سال به خاطر معامله با چین به خصوص در دولت سابق از دست رفته است.

ترامپ انتقاد خود را متوجه رئیسان جمهوری پیشین هم ساخت و گفت: چین با سرقت مالکیت معنوی و نقض تعهداتشان تحت سازمان تجارت جهانی، مزیت مشاغل ما را از بین برده است. آنها به دلیل سیاستمداران و رؤسای جمهوری پیشین، راهزنی کردند به گونه‌ای که پیش از آن کسی قادر به این کار نبود.

رئیس جمهوری آمریکا پکن را به تهدید قلمرو اقیانوس آرام و آزادی ناوبری و تجارت بین‌المللی متهم کرد و با اشاره به مسایل اخیر هنگ‌کنگ، گفت: آنها تعهد خود در مورد تضمین استقلال هنگ‌کنگ را شکستند. ایالات متحده می‌خواهد رابطه‌ای باز و سازنده با چین داشته باشد اما دستیابی به این هدف ما را ملزم می‌کند که با جدیت از منافع ملی خود دفاع کنیم.

ترامپ افزود: جهان در نتیجه سوء رفتار دولت چین رنج می‌برد. چین با مخفی کردن ویروس در ووهان، این بیماری را در سراسر جهان گسترش داد که بیش از ۱۰۰ هزار  آمریکایی و بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان جان باخته‌اند.

وی ادامه داد: مقامات چینی از تعهدات گزارش دهی خود به سازمان جهانی بهداشت چشم‌پوشی کردند و به این سازمان فشار آوردند تا هنگام کشف نخستین ویروس توسط مقامات چینی، جهان را گمراه کند.

رئیس جمهوری آمریکا در ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود: چین بسیار حرفه‌ای است به این معنا که همه چیز تحت کنترل است. ما به تازگی تعدادی از بهترین افراد خود را به آنجا اعزام کردیم، سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از آنها با افراد ما ترکیب شده‌اند؛ آنها خارق‌العاده هستند.

وی بار دیگر سازمان جهانی بهداشت را تحت فشار چین توصیف کرد و گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات مورد تقاضا و مورد نیاز را انجام دهند، امروز ما روابط خود را با سازمان بهداشت جهانی متوقف خواهیم کرد و این وجوه را به سایر کشورهای جهان هدایت می‌کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه جهان نیازمند پاسخ‌های چین در مورد ویروس است، افزود: باید شفافیت داشته باشیم. چرا افراد آلوده به پکن نرفتند اما اجازه دادند تا آزادانه در سراسر جهان از جمله اروپا و ایالات متحد سفر کنند. مرگ و ویرانی ناشی از این امر محاسبه ناشدنی است.

وی چین را متهم کرد که سال‌ها به صورت غیرقانونی جاسوسی کرده است تا اسرار صنعتی آنها را سرقت کند و گفت: امروز اعلامیه‌ای را برای تامین امنیت ملی بهتر منتشر خواهیم کرد که تحقیقات حیاتی دانشگاهی به عنوان خطرات امنیتی آینده نامیده می‌شوند.

نشست خبری روز جمعه دونالد ترامپ و حملات وی علیه چین و سازمان جهانی بهداشت در شرایطی برگزار شد که آمریکا با عبور از مرز ۱۰۰ هزار کشته و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار گرفتار شناسایی شده کرونا، رتبه نخست آسیب از این ویروس را در جهان دارد. بر اثر این اپیدمی تاکنون ۳۳ میلیون نفر در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند. بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند حملات بی وقفه ی ترامپ به چین و سازمان جهانی بهداشت به منظور ضعف دولت وی در مقابله با بیماری کرونا در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری صورت می گیرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=31582 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x