پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ سهم آمریکا از بودجه سازمان جهانی بهداشت را معلق کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که می کوشد بی کفايتی دولتش در مبارزه با بيماری کرونا را به گردن ديگران بياندازد، تهدیدهای خود علیه سازمان جهانی بهداشت را عملی کرد و به دولتش دستور داد تا سهم اين کشور در کمک به این سازمان را به حال تعلیق در آورد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که می کوشد بی کفایتی دولتش در مبارزه با بیماری کرونا را به گردن دیگران بیاندازد، تهدیدهای خود علیه سازمان جهانی بهداشت را عملی کرد و به دولتش دستور داد تا سهم این کشور در کمک به این سازمان را به حال تعلیق در آورد.

ترامپ مدعی شد سازمان جهانی بهداشت در انجام وظایفش در رابطه با همه‌گیری کرونا «موفق نبوده و باید پاسخگو باشد».

رئیس جمهوری آمریکا این نهاد بین المللی را متهم کرد که درباره شیوع کووید ۱۹ پنهان‌کاری کرده است. او پیش از این نیز سازمان جهانی بهداشت را به جانبداری از چین متهم کرده و نیز گفته بود که این سازمان «پول هنگفتی» از آمریکا می‌گیرد.

دونالد ترامپ روز سه شنبه ۱۴ آوریل، ۲۶ فروردین در جریان نشست خبری روزانه خود در کاخ سفید گفت: «به دولت دستور داده‌ام بودجه سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند تا بررسی نقش این سازمان در سوء مدیریت شدید شیوع ویروس کرونا و سرپوش گذاشتن بر این شیوع کامل شود.»

تدروس گبریسیوس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت پیش از این در برابر اتهام‌های آمریکا از عملکرد مجموعه خود دفاع کرده بود. او روز چهارشنبه گذشته در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا که این نهاد سازمان ملل را به «چین‌محوری» متهم کرده بود، خواستار آن شد که سیاسی کردن بحران کرونا در جهان پایان یابد.

تدروس همچنین با کم‌اهمیت خواندن تهدید مالی آمریکا گفته بود که دولت واشنگتن پول دادن به سازمان جهانی بهداشت را قطع نمی‌کند.

آمریکا که اکنون به کانون اصلی شیوع کرونا بدل شده تا این زمان ۱۵ درصد کل بودجه سازمان جهانی بهداشت را تأمین می‌کرده است. این کمک داوطلبانه بوده است.

واکنش دبیر کل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل متحد با حمایت از اقدامات سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ گفت اکنون زمان همبستگی بین‌المللی برای متوقف کردن این ویروس و شکستن پیامدهای آن است.

آنتونیو گوترش شامگاه سه شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود همان‌گونه که پیش از این گفتم کووید-۱۹ یکی از مشکلات خطرناک است که جهان در طول حیات خود با آن مواجه بوده‌ است.

وی ادامه داد: این بالاتر از همه بحران‌های بشری با پیامدهای شدید سلامتی و اقتصادی- اجتماعی است. سازمان جهانی بهداشت با هزاران کارکنانش، در خط مقدم هستند و از دولت‌های عضو و جوامع آنها به خصوص اقشار آسیب‌پذیر آن، با راهنمایی، آموزش و ارسال تجهیزات پزشکی حمایت می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: به باور من، سازمان جهانی بهداشت باید حمایت شود همانگونه که برای تلاش‌های جهانی در پیروزی بر جنگ علیه کووید-۱۹ بسیار حیاتی است.

گوترش تصریح کرد: این ویروس در طول زندگی ما بی‌سابقه است و نیاز به پاسخ بی‌سابقه‌ای دارد. بدیهی است در چنین شرایطی ممکن است که همین حقایق، قرائت‌های متفاوتی توسط نهادهای مختلف داشته باشند.

وی با بیان اینکه پس از فائق آمدن بر این ویروس باید به عقب بازگردیم و چرایی گسترش و ویرانی‌های این بیماری در سراسر جهان را به طور کامل دریابیم، افزود: همچنین باید چگونگی واکنش همه افراد درگیر در برابر این بحران سنجیده شود. دروس آموخته شده برای برطرف کردن موثر چالش‌های مشابه ضروری است، زیرا ممکن است در آینده ایجاد شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد اما اکنون را زمان آن ندانست و گفت: همانگونکه اکنون زمان آن نیست، زمان کاهش منابع عملیات‌های سازمان جهانی بهداشت یا هر سازمان انسان‌دوستانه دیگر در مبارزه علیه این ویروس نیست.

گوترش خاطرنشان کرد: همانگونه که پیش از این گفتم، اکنون زمان اتحاد و همکاری و همبستگی جوامع بین‌المللی در متوقف کردن این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن است.

https://akhbar-rooz.com/?p=26140 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x