جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ: می خواهم «تقریبا تمامی» تحریم ها علیه ایران را برگردانم

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نشستی خبری که با موضوع سیاست های این کشور در خاورمیانه برگزار شد، اعلام کرد: از پمپئو، وزیر خارجه خواستم سازمان ملل را از قصد آمریکا برای بازگرداندن «تقریبا تمامی» تحریم‌های ایران با خبر کند. این همان مکانیسم ماشه است. وزير خارجه آمريکا امروز در ديدار با گوترش درخواست فعال شدن ماشه را طرح می کند

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نشستی خبری که با موضوع سیاست های این کشور در خاورمیانه برگزار شد، اعلام کرد: از پمپئو، وزیر خارجه خواستم سازمان ملل را از قصد آمریکا برای بازگرداندن «تقریبا تمامی» تحریم‌های ایران با خبر کند. این همان مکانیسم ماشه است. وزیر خارجه آمریکا امروز در دیدار با گوترش درخواست فعال شدن ماشه را طرح می کند.

آمریکا از زمان اجرای دور دوم تحریم ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را به فعال کردن مکانیسم ماشه تهدید می کرد و جمهوری اسلامی بر مبنای تعبیر حقوقی از توافق هسته ای ۱+۵ و با محاسبه ی پشتیبانی چین و روسیه، با تکرار این موضوع که آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند به مکانیسم ماشه متوسل شود، از پیش خود را برنده ی کشمکش می خواند و تهدید ترامپ را جدی نمی گرفت. حالا ترامپ تصمیم گرفته است ماشه ی بازگشت کل تحریم ها را بکشد.

خبرگزاری فرانسه  روز چهارشنبه به  نقل از «دیپلماتهای سازمان ملل» گزارش داد که آمریکا روز پنج شنبه در جریان دیدار وزیرخارجه آمریکا با گوترش دبیر کل سازمان ملل درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه را ارائه خواهد کرد.

چهارشنبه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که پمپئو روز پنج شنبه ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی در محل اقامت آنتونیو گوترش با دبیرکل سازمان ملل دیدار خواهد کرد. انتظار می رود پمپئو در همین دیدار درخواست آمریکا را طرح کند.

هفته ی گذشته در پی رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، دونالد ترامپ صراحتا گفت تلاش خواهد کرد تا از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

در واکنش به این سخن ترامپ، سخنگوی کمیسر سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا گفت: «از آنجایی که ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)‌ خارج شده است، دیگر نمی تواند بخشی از آن باشد.»

چین، روسیه و فرانسه هم آمریکا را فاقد حق فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران می دانند. در مجموع همه ی آنهایی که از منظر حقوق بین الملل به قطعنامه ی ۲۲۳۱ سازمان ملل نگاه می کنند در این برداشت اتفاق نظر دارند که این قطعنامه به منظور تائید توافق هسته ای۱+۵ تدوین و تصویب شده و کشوری که رسما از برجام خارج شده است، نمی تواند به آن متوسل شود. اما آمریکا می گوید قطعنامه ی ۲۲۳۱ سازمان ملل را امضا کرده و در جهت اجرای این قطعنامه ی سازمان ملل متحد که معتبر است تلاش می کند و می خواهد شورای امنیت آن را اجرا کند.

در خود برجام برای حل اختلاف امضاکنندگان توافق در بند های ۳۶ و ۳۷، شش مرحله پیش بینی شده است. آنچه آمریکا حالا قصد دارد پیش ببرد مرحله ی پنجم و ششم حل اختلاف است که در آنجا آمده است:

۵- پس از دریافت درخواست، شورای امنیت باید ظرف ۳۰ روز رأی دهد که رژیم بدون تحریم علیه ایران همچنان حفظ شود یا خیر. از میان ۱۵ رای اعضای این شورا، ۹ رای باید به نفع این مسئله باشد – و لازم است تا هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت تصمیم اتخاذ شده را وتو نکنند.

۶- در صورت عدم تصویب چنین قطعنامه‌ای، چهار بسته قبلی مجازات‌های سازمان ملل (درباره سیستم مالی ایران، صادرات نفت و اسلحه و تحویل تجهیزات حمل و نقل هوایی به این کشور) احیا خواهد شد.

آمریکا بدون توجه به نظر سایر کشورها که پایبندی به برجام را شرط توسل به مکانیسم ماشه می دانند، با استناد به همین مرحله ی پنج و شش حل اختلاف در قطعنامه ادعا می کند: بعد از طرح درخواست این کشور، شورای امنیت ۳۰ روز وقت خواهد داشت قطعنامه ای را برای تمدید تحریم ها تصویب کند یا در غیر این صورت تحریم ها خود به خود بازخواهد گشت.

همزمان با طرح درخواست آمریکا، بین جناح های حکومت اختلاف سر عملکرد هیئت نمایندگی در جریان گفتگوهای برجام بالا گرفته و اصول گرایان با استناد به مدارک و اظهارات از جمله وزیر خارجه ی روسیه می گویند این هیات نمایندگی جمهوری اسلامی بود که پنج سال تمدید تحریم تسلیحاتی را پیشنهاد کرد و گرنه بنا بر آن بود که حذف شود. در این مورد در سند وزارت خارجه ی روسیه آمده است: در خصوص تحریم های تسلیحاتی، روسیه و چین می خواستند این تحریم ها همان اول برداشته شوند. همکاران ایرانی ما (که همانطور که می دانید حرف آخر را در این خصوص می زدند) با یک مصالحه موافقت کردند. غرب ابتدا روی ادامه تحریم تسلیحاتی برای هشت یا حتی ده سال اصرار داشت. اما ایرانی ها و همکاران غربی آنها به یک مصالحه دست یافتند، که روسیه و چین هم البته حمایت می کردند چرا که این مصالحه برای ایران قابل قبول بود. 

حالا شورای امنیت باید در باره ی سرنوشت اختلاف ۱+۵ در مورد بازگشت و یا عدم بازگشت کل تحریم ها تصمیم بگیرد. اگر رئیس نوبتی شورا آن را به بررسی و رای بگذارد مسلما موافقت و مخالفت ها نه بر مبنای تفسیر حقوقی بلکه بر اساس منافع اعضای شورای امنیت انجام خواهد گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=43990 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x