سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

ترامپ و تنش در دقیقه نود در خلیج فارس – نجف (کاوه) مهدی پور

ترور دکتر محسن فخری زاده،  مدیر و دانشمند هسته ای ایران، تهدیدات انتقامجویانه ایران، متهم بودن اسراییل و آمریکا به عنوان عاملان این اقدام تروریستی و بیم آنان از اقدامات متقابلانه جمهوری اسلامی و سایر مولفه های تقویت کننده، زنگ خطری است که در منطقه حساس خلیج فارس به صدا درآمده است! اعزام دو فروند هواپیمای B52 نیروی هوایی ایالات متحده به خلیج فارس و انجام مانور و نمایش قدرت در مرزهای دریایی ایران در جنوب کشور به اتفاق هواپیماهای جنگی عربستان و امارات متحده عربی نشانه خوبی نخواهد بود. در پی این رویدادها و در تکمیل پازل شبیه سازی جنگ در منطقه، ما شاهد آن هستیم که؛

زیر در یایی اتمی u.s.s جورجیا به همراهی دو ناو آمریکا دیروز دوشنبه با عبور از تنگه هرمز ، وارد خلیج فارس شدند. ژنرال کنت مکنزی – فرمانده سنتکام- با اعلام این خبر گفت؛ نیروهای نظامی  آمریکا بیش از هر زمان دیگر آماده پاسخگویی و حمایت از متحدان خود در برابر حملات احتمالی نیروهای نیابتی ایران در منطقه هستند. همزمان یک زیر دریایی اسراییل به خلیج فارس اعزام و هم اکنون در راه است تا در صورت هرگونه اقدامی، با مشارکت نیروهای آمریکایی به اقدامات به اصطلاح ناامن کننده پاسخ دهند! حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا از سوی گروه های ناشناس و بیم اقدامات گسترده تر در آستانه سالروز کشته شدن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این جابجایی و تاکتیک های نظامی نیروهای فرامنطقه ای و متحدین منطقه ای آنان را به دنبال داشته است.

گمانه زنی های زیادی در این خصوص وجود دارد؛ از جمله اینکه آیا دونالد ترامپ علیرغم فرصت کوتاهی که در اختیار دارد قادر خواهد بود تا با ماجرا جویی در منطقه خاورمیانه  بدون کسب اجازه از مجلسین، جنگی را آغاز، تا کنکره و سنا را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد! آیا ترامپ نیازی به همراهی متحدین اروپایی خود ندارد؟ آیا با بحران انتخاباتی موجود، ایجاد درگیری و  ورود آمریکا به جنگ، امکان تمدید ریاست جمهوری ترامپ  وجود خواهد داشت؟ آیا جمهوری اسلامی در شرایط  سخت کنونی قادر به مقابله با این رویداد احتمالی خواهد بود و آیاهای دیگری که در این بین وجود دارد. با این حال به نظر می رسد  در این وضعیت  نه ترامپ قادر به شروع جنگی در منطقه است و نه شرایط موجود در جمهوری اسلامی اجازه این کار را به آنان خواهد داد تا با ماجراجویی ، خود را  در معرض خطر قرار دهند. لیکن غفلت از رفتار غیر پیش بینی شده ی ترامپ و دستیاران و محرکان وی  نیز اشتباه  استراتژیکی خواهد بود تا آنها با استفاده از اصل غافلگیری موفق به دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده گردند.

آنچه روشن است روزهای پایانی دوره ی موقت ترامپیست، از حساسترین روزها ی  پیش روی خواهد بود.

نجف (کاوه) مهدی پور کارشناس ارشد مطالعات آمریکای شمالی

https://akhbar-rooz.com/?p=98145 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
3 سال قبل

آرزویی که متاسفانه و یا خوشبختانه به وقوع نخواهد پیوست!
نه جمهوری اسلامی توان ضربه زدن به آمریکا را دارد و نه ترامپ عرضه حمله به ایران را!
در نتیجه اگر هم واقعه ای هم با امکان پایین صورت بگیرد !
باید به حساب حماقت هر دو طرف گذاشت!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x