سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ گفت‌وگوهای صلح با طالبان را لغو کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر شنبه، هفتم سپتامبر در چند توییت متوالی گفت که قرار بود یکشنبه، با رهبران طالبان در کمپ دیوید دیدار کند اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است.

او افزود، علاوه بر لغو این دیدار دستور به توقف گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان داده چرا که این گروه پذیرفته مسؤول حمله‌ای در کابل بوده که به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی نیز انجامیده است.

ترامپ اضافه کرده، اگر نمی‌توانند آتش‌بس را در طول مذاکرات مهم این چنینی بپذیرند و می‌توانند ۱۲ بی‌گناه را بکشند، خب در این صورت این‌گونه برداشت می‌شود که آنها ابزارهای مذاکرات برای یک معامله مفید را ندارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: اینها چگونه مردمی هستند که افراد بسیاری را می‌کشند تا موقعیت‌شان در مذاکرات را تقویت کنند؟

این در حالی است که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که توافق با طالبان در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

بخش اصلی این توافق خروج ۵۴۰۰ نیروی آمریکایی ظرف ۲۰ هفته از افغانستان بود. آمریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در خاک افغانستان دارد.

در برابر، طالبان هم متعهد شده بود که اجازه ندهد شبه نظامیان و گروه‌های جهادی از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و منافع این کشور استفاده کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، حمله‌ای که ترامپ با استناد به آن خشمگین شده روز پنج‌شنبه، پنجم سپتامبر، در کابل روی داد و طی آن انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در پایتخت افغانستان به مرگ ۱۲ نفر انجامید که ترامپ می‌گوید یک سرباز آمریکایی هم در میان آنها بوده است.

بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف جهانی به سرکردگی آمریکا در افغانستان طی ۱۸ سال گذشته و از زمان حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ کشته شده‌اند که ۲۳۰۰ نفر از آنها نیروهای آمریکایی بوده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در لغو مذاکرات صلح طالبان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صلح واقعی تنها زمانی ممکن است که طالبان خشونت را متوقف کند و بطور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=2477 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x