شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تراکتوری ها مرد الجزایری را گروگان گرفته اند؛ معرفی بهترین تیم قرن

نازک بین: تیم ملی کشتی آزاد روسیه با کسب ۶ مدال طلا و ۲ نقره در ۱۰ وزن، قاطعانه بر سکوی نخست رقابت های قهرمانی اروپا ایستاد. رقابت های کشتی آزاد قهرمانی اروپا ۲۰۲۱ به میزبانی ورشو پایتخت لهستان به پایان رسید و تیم ملی کشتی آزاد روسیه با کسب ۶ مدال طلا و ۲ نقره و مجموع ۲۰۶ امتیاز مقتدرانه به عنوان قهرمانی رسید.نتایج دیدارهای فینال ۵ وزن دوم کشتی آزاد قهرمانی اروپا به شرح زیر است:

وزن ۶۱ کیلوگرم: عباس گاژی ماگمدوف(روسیه) ۱۲ – آندری ژیلپ(اوکراین) ۲

وزن ۷۴ کیلوگرم: تاجمراز سالکازانوف(اسلواکی) ۱۰ – میروسلاو کایروف(بلغارستان) صفر

وزن ۸۶ کیلوگرم: آرتور نایفونوف(روسیه) ۸ – ساندرو آمیناشویلی(گرجستان) صفر

وزن ۹۲ کیلوگرم: ماگومد قربان اف(روسیه) ۴ – ساموئل شرر(سوییس) یک

وزن ۱۲۵ کیلوگرم: طاها آکگل(ترکیه) ۹ – سرگئی کوزیروف(روسیه) ۲

رده بندی نفرات برتر ۵ وزن نخست این رقابت ها نیز به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- سلیمان آتلی (ترکیه) ۲- ناچینن مونگوش (روسیه) ۳- کامیل کریموف (اوکراین) و افغان خاشالوف (آذربایجان)

۶۵ کیلوگرم: ۱- زاگیر شاخیف (روسیه) ۲- کریستوف بینکوفسکی (لهستان) ۳- علی رحیم زاده (آذربایجان) و ماکسیم سالکولتان (مولداوی)

۷۰ کیلوگرم: ۱- اسرائیل کاسوموف (روسیه) ۲- توران بایراموف (آذربایجان) ۳- ایهور نیکفوروک (اوکراین) و آرمان آندرسیان (ارمنستان)

۷۹ کیلوگرم: ۱- اخسربک گولایف (اسلواکی) ۲- سیف الدین آلکما (فرانسه) ۳- نیکا کنتچادزه (گرجستان) و آلانس آمیروس (لتونی)

۹۷ کیلوگرم: ۱- علیخان جبرئیل اف (روسیه) ۲- سلیمان کارادنیز (ترکیه) ۳- رادوسلاو باران (لهستان) و الیزبار اودیکادزه (گرجستان)

به نقل از ایسنا،در این دوره از مسابقات،ستاره سنگین وزن کشتی جهان پس از مدت ها دوری از میادین به دلیل انجام عمل جراحی کتف، بار دیگر موفق شد با شکست رقبای مطرح خود به هشتمین مدال طلای اروپا بوسه بزند. طاها آکگل دارنده یک طلای المپیک و ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز جهان در سنگین وزن کشتی آزاد، پس از انجام عمل جراحی کتف، بازگشت بسیار خوبی به میادین کشتی داشت و در آستانه المپیک موفق شد به رکورد ۸ مدال طلای اروپا در ۹ سال برسد (سال ۲۰۱۵ قهرمانی اروپا در قالب بازیهای اروپایی برگزار شد.آکگل در مهمترین مبارزه خود در وزن ۱۲۵ کیلوگرم این رقابت‌ها برابر رقیب سنتی اش، گنو پتریاشویلی دارنده ۳ مدال طلای جهان و یک برنز المپیک از گرجستان با نتیجه ۶ بر یک به برتری رسید و انتقام شکست در فینال رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ را گرفت. او در دیگر مبارزه مهم خود در فینال نیز با نتیجه قاطع ۹ بر ۲ از سد سرگئی کوزیروف روس گذشت و به هشتمین مدال طلای اروپا رسید.

بهترین تیم قرن تاریخ جهان معرفی

به نقل از تایمز، فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار برترین تیم تاریخ در یک قرن (۱۹۰۱-۲۰۰۰) را معرفی کرد.این تیم قبل از ظهور دو فوق ستاره فوتبال جهان یعنی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی بود و برترین بازیکنان جهان را در قالب یک تیم از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۰۰ معرفی می کند.این تیم با سیستم ۳-۴-۳ تشکیل شده است و ستاره ها با این سیستم در ترکیب قرار گرفتند.

برترین تیم تاریخ در یک قرن به شرح زیر است:

دروازه بان

لئو یاشین (اتحاد جماهیر شوروی)

مدافعان

فرانکو بارسی (ایتالیا)

فرانتس بکن باوئر (آلمان)

بابی مور (انگلیس)

لوتار ماتئوس (آلمان)

هافبک ها

دیگو مارادونا (آرژانتین)

میشل پلاتینی (فرانسه)

یوهان کرویف (هلند)

مهاجمان

فرانس پوشکاش (مجارستان / اسپانیا)

ادسون آرانتس دوناسیمنتو پله (برزیل)

آلفردو دی استفانو (آرژانتین / اسپانیا)

لیگ قهرمانان آسیا، شکست استقلال

مصاف استقلال و الدحیل قطر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با پیروزی ۴ بر ۳ تیم قطری به پایان رسید. در جریان رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و در گروه C، دو تیم استقلال و الدحیل قطر به مصاف هم رفتند که این بازی در پایان با پیروزی ۴ بر ۳ تیم الدحیل پایان یافت.گل‌های استقلال را در این بازی، ارسلان مطهری در دقیقه ۴، شیخ دیاباته در دقیقه ۳۵ و ارسلان مطهری در دقیقه ۷۳ به ثمر رساند. همچنین گل‌های الدحیل قطر را اولونگا در دقایق ۱۰ و ۲۷، ۸۵ و عبدالله الاحرق در دقیقه ۴۳ به ثمر رساند.با این نتیجه استقلال با ۶ امتیاز به جایگاه دوم جدول گروه C سقوط کرد و الدحیل نیز با ۷ امتیاز صدرنشین این گروه شد.

صدرنشینی الهلال

تیم الهلال عربستان درچارچوب رقابت های گروه اول لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ استقلال تاجیکستان را شکست داد و همچنان در صدر جدول این گروه باقی ماند. به نقل از ایرنا؛ شاگردان «روژریو» سرمربی برزیلی الهلال عربستان بامداد پنجشنبه در ورزشگاه «ملک فهد»،  استقلال تاجیکستان را با نتیجه مطلوب ۳ بر یک مغلوب کرده و سه امتیاز  دیگر به اندوخته های خود اضافه کردند.این دیدار در حالی با نتیجه ۳ بریک به سود نماینده عربستان تمام شد که «علی هادی ال بلیهی» در دقیقه ۳۹، «هتان باهبری» در دقایق ۵۲ و ۶۴  برای تیم شان موفق به گلزنی شدند.وحدت هانونوو» نیز در دقیقه ۴۱ برای تیم استقلال تاجیکستان گلزنی و یکی از گل های خورده را جبران کرد.براساس آمار بازیکنان الهلال در این دیدار تیم برتر میدان بوده و دربیش از ۷۸ درصد از زمان این دیدار مالکیت توپ و هدایت آن را برعهده خود داشتند.آنان بیش از ۷۸۶ بار توپ را بین خود به گردش درآوردند این درحالی است که بازیکنان رقیب تنها  ۲۲۱ بار مالکیت توپ را در اختیار گرفته و آن را بین خود رد و بدل کردند.دردیگر دیدار همزمان این گروه ای. جی. ام. کا ازبکستان با شباب الاهلی امارات دیدار و با شکست ۲ بر یک این تیم از قعر جدول این گروه جدا شد.

جدول رده بندی گروه A  در پایان دور رفت مرحله گروهی از این قراراست:


۱-  الهلال عربستان / ۳ بازی / ۷ امتیاز (تفاضل گل ۴)


۲- ای. جی. ام. کا  ازبکستان/ ۳ بازی/ ۴ امتیاز (تفاضل صفر)


۳- استقلال تاجیکستان/ ۳ بازی/ ۴ امتیاز(تفاضل گل منفی یک)


۴-  شباب الاهلی امارات/ ۳ بازی/ ١ امتیاز(تفاضل گل منفی ۳)

در دیدار دیگری،تیم فوتبال آجی ام کا ازبکستان در دقایق پایانی با زدن دو گل برابر نماینده امارات به برتری دست یافت تا در ۴ دقیقه باخت را با پیروزی عوض کند. در این بازی از گروه اول لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد احمد محمد الهاشمی در دقیقه ۲۸ برای نماینده امارات گل زنی کرد تا دو تیم با همین نتیجه به رختکن بروند.با شروع نیمه دوم هر دو تیم برای رسیدن به دروازه حریف سعی در مالکیت توپ و میدان داشتند و در شرایطی که بازی به دقایق پایانی خود نزدیک می شد بازیکنان آجی ام کا در دقایق ۸۷ و ۹۱ دوبار موفق به گلزنی شدند تا این بازی در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به سود نماینده ازبکستان به پایان برسد.با این شرایط در گروه نخست لیگ قهرمانان آسیا، الهلال عربستان با ۷ امتیاز صدرنشین است، نماینده ازبکستان با ۴ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد و استقلال تاجیکستان و الاهلی امارات با ۴ و یک امتیاز در رده های سوم و چهارم جای دارند

سیتیزنها در یک قدمی قهرمانی

تیم فوتبال منچسترسیتی با برتری دو بر یک در زمین استون‌ویلا، مسیر خود را برای قهرمانی در لیگ برتر جزیره هموار کرد. بامداد پنجشنبه از هفته سی و دوم رقابت های لیگ برتر انگلیس تیم‌های استون ویلا و منچسترسیتی در استادیوم ویلاپارک به مصاف هم رفتند.در این دیدار که با نتیجه دو بر یک  به پایان رسید، جان مک مکین در همان دقیقه اول تیم میزبان را پیش انداخت اما در ادامه فیل فودن و رودری، برای سیتی گلزنی کردند.با این نتیجه شاگردان گواردیولا در فاصله هفته تا پایان رقابت ای این فصل با ۷۷ امتیاز در صدرجدول صدرنشین مقتدر هستند و یک گام به قهرمانی نزدیکتر شدند.در این دیدار، «جان استونس» از سیتی و «متی کش» از استون ویلا با کارت قرمز داور از زمین اخراج شدند.آستون ویلا هم با ۴۴ امتیاز در رتبه یازدهم باقی ماند.پیش از این دیدار، تاتنهام در خانه خود مقابل ساوتهمپتون به برتری دو بر یک دست یافت.

 پیروزی زنبورها

هفته سی‌ام لیگ فوتبال باشگاه‌های آلمان، چهارشنبه شب با برگزاری چهار دیدار ادامه یافت و بورسیادورتموند در ورزشگاه «سیگنال ایدونا پارک» مقابل تیم سخت‌کوش یونیون‌برلین به پیروزی دو بر صفر دست یافت. مارکو رویس» و «رافائل گوئررو» گلزنان زنبورها در این بازی خانگی بودند.این نتیجه موجب شد تا دورتموند ۵۲ امتیازی شده و به حفظ رتبه پنجم، همچنان به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا امیدوار بماند. در دیگر دیدار مهم، وولفسبورگ که در این فصل عملکرد خوبی داشته است در زمین اشتوتگارت به برتری سه بر صفر دست یافت و با ۵۷ امتیاز در جایگاه سوم باقی ماند.ژاور شلاگر»، «ووت وگورست» و «یانیک گرهارد» برای وولفسبورگ گلزنی کردند. در ۲ بازی دیگر، هافن‌هایم در خانه خود مقابل گلادباخ  به برتری سه بر دو دست یافت و وردربرمن هم با یک گل مغلوب ماینتس شد.

از جنگ روانی و رسانه‌ای یوفا تا نقش پررنگ بوریس جانسون

همه چیز از یکشنبه شب این هفته شروع شد؛ زمانی که رسانه‌ها مدعی شدند سوپرلیگ در بامداد به طور رسمی حضور خود را آغاز خواهد کرد. در لحظه ابتدایی، این خبر مانند بمب ترکید و خیلی زود به اصلی‌ترین اتفاق دنیا بدل شد. هواداران در فضای مجازی به شدت با این ایده مخالفت کردند تا حدی که هشتگ «نه به سوپرلیگ اروپا» به ترند جهانی بدل شد. طی ۴۸ ساعت به خاطر اعتراضات مردمی و مخصوصا جنجال طرفداران چلسی مقابل ورزشگاه استمفوردبریج در سه شنبه شب، عملا باعث شد این ایده زمین بخورد و پروژه متفاوت پرس به سرانجام نرسد.

دلایل اصلی شکست سوپرلیگ

علت اصلی مخالفت آنها به گفته رسانه‌های اروپایی، شخصی سازی یک رقابت برای بزرگترین تیم‌های اروپایی بود. رقابتی که به هیچ وجه ۱۵ تیم از آن خارج نمی‌شوند و تنها ۵ تیم می‌توانند به صورت متغیر در هر سال وارد سوپرلیگ شوند. این موضوع با اصل «موفقیت در ازای تلاش» که موضوع اصلی فوتبال بوده، در تناقض است و همین باعث شد تا عصبانیت طرفداران فوتبال را به همراه داشته باشد. البته نقش مطبوعات نیز در اینجا بسیار پررنگ بود و رسانه‌ها توانستند به همراه فضای مجازی، یک مانع بزرگ برای تشکیل این ایده شوند. از طرف دیگر، مشکل پرس نیز بود که نتوانست افکار عمومی را با خود همراه کند و بتواند تبیین کند که منظورش از «نجات فوتبال» چیست و چرا این ایده باید اجرایی شود. این ایده همچنان این اندیشه را به همراه دارد که حضور تیم‌ها در سوپرلیگ باعث می‌شود لیگ‌های داخلی از تب و تاب بیفتد و عملاً تیم‌های کوچک به سوی نابودی پیش بروند.

در کنار این مسائل باید به یک موضوع مهم نیز اشاره کرد که آن هم اعتراض بزرگترین باشگاه‌های اروپا به سیستم یوفا بود. به گفته پرس و تحلیل رسانه های اروپا، درگیری ۱۲ مدیر باشگاه‌ها با ریاست یوفا، بر سر «مسائل اقتصادی» بود. بر سر اینکه چرا تیم‌های قدرتمند اروپایی که بیشترین سهم را در تراکنش مالی عظیم لیگ قهرمانان دارند، پول اندکی در این رقابت دریافت می‌کنند. طبق محاسبات، یک تیم اگر در لیگ قهرمانان اروپا قهرمان شود، بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو نهایتاً پول دریافت خواهد کرد؛ در حالی که طبق تخمین‌ها، سوپرلیگ درآمدی بیش از ۳۵۰ میلیون یورو به همراه خواهد داشت. آنها مدعی هستند درآمد یوفا از لیگ قهرمانان به مراتب بیشتر از این حرف‌هاست و به گفته پرس، یوفا  شفافیت مالی ندارد و نمی‌تواند صلاحیت برگزاری مسابقات را داشته باشد. با اینکه پرس در ساخت سوپرلیگ اروپا و بر هم زدن نظام اقتصادی یوفا ناکام ماند ولی از روز گذشته گزارش‌های زیادی مبنی بر «کم بودن جوایز لیگ قهرمانان» مطرح شده و باعث شده تا یوفا به فکر تغییر باشد. آنها دوشنبه از فرمت لیگ قهرمانان در سال ۲۰۲۴ رونمایی کردند ولی به نظر می‌رسد در تبعات سوپرلیگ اتفاقات دیگری در مسائل اقتصادی لیگ قهرمانان رخ بدهد. 

نقش پررنگ نخست وزیر بریتانیا در زمین خوردن سوپرلیگ

موضوع مهم دیگر ورود جنجالی و اثرگذار سیاسیون به اتفاق فوتبالی بود. در همان لحظات اولیه امانوئل مکرون  رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون،نخست وزیر بریتانیا به «سوپرلیگ اروپا» واکنش نشان دادند و از همان ابتدا این رقابت را محکوم کردند. اثرگذاری جانسون در این ۴۸ ساعت به قدری افزایش پیدا کرد که رسانه‌های اروپایی مدعی شدند علت اصلی کنار کشیدن ۶ تیم انگلیسی، فشار وی بوده است. پیتر والکر در یادداشت خود در روزنامه گاردین به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: “با اینکه انتظار می‌رفت که از دستور مستقیم دولت روی فوتبال جلوگیری شود ولی جانسون به دنبال یک «بمب قانونی» بود که بتواند مانع ۶ تیم لیگ برتری شود.”جانسون در این روزها سخت به موضوع سوپرلیگ واکنش نشان داد  و آن را تبانی نامید و اظهار داشت که این اتفاق با فوتبال، یکی از افتخارات بزرگ میراث فرهنگی این کشور در تضاد است. نخست وزیر بریتانیا کاملاً در این رابطه ورود پیدا کرد و حضور سوپرلیگ را خطری در خصوص لیگ برتر انگلیس دانست و به همین دلیل در طی ۴۸ ساعت بیشترین کارها را برای جلوگیری از ورود ۶ تیم جزیره به این رقابت انجام داد.

تلاش جهانی برای جداکردن ستاره الجزایری از تراکتور

عکاشه حمزاوی، از اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای جهان  درخواست کمک کرده تا بلکه بتواند از تراکتور جدا شود و از ایران برود.به گزارش “ورزش سه”، عکاشه حمزاوی مهاجم الجزایری تراکتور سازی که در این تیم عملکرد موفقی نداشته، این روزها برای جدایی از باشگاه تبریزی با مشکلات زیادی مواجه است تا جایی که “FIFPRO”( اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای جهان) در تلاش است تا به نحوی او را از ایران خارج کند.طبق گزارش منتشر شده در صفحه توئیتر FIFPRO، باشگاه تراکتورسازی نه تنها دستمزد عکاشه را پرداخت نکرده بلکه گذرنامه او را نیز ضبط کرده است. مذاکراتی بین دو طرف برای حل و فصل مشکل در جریان بود اما اکنون باشگاه تراکتورسازی 15 هزار دلار برای دادن گذرنامه و صدور مجوز خروج او(ممالیات درآمدی معوقه مربوط به باشگاه) درخواست کرده است.اتحادیه بازیکنان فوتبال (FIFPRO) بیانیه ای در این خصوص صادر کرد که به شرح زیر است:

اتحادیه بازیکنان فوتبال در تلاش است تا عکاشه حمزاوی را از ایران خارج کند. باشگاه او یعنی تراکتور علاوه بر پرداخت نکردن حقوق، گذرنامه اش را نیز گرفته است. برای توافق مذاکراتی صورت گرفته ولی اکنون مسئولان برای تحویل گذرنامه بازیکن، ۱۵ هزار دلار درخواست کرده اند.چند روز پیش نامه ای در این خصوص به باشگاه تراکتور ارسال شد و درخواست خروج بازیکن در آن مطرح گردید که بدون پاسخ مانده است. حال اتحادیه بازیکنان فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران نامه زده و درخواست مداخله در این مسئله و صدور ویزای بازیکن الجزایری را دارد. 

https://akhbar-rooz.com/?p=110947 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x