جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترنس ها در زندان؛ گزارشی از نقض حقوق زندانیان اقلیت جنسی در زندان اوین

شماری از زندانیان و بازداشت شدگان ترنس در بند مجزایی در زندان اوین بسر می‌برند. عدم دسترسی روزانه به فروشگاه زندان و آشپزخانه از مشکلات ابتدایی این بند است. همچنین عدم تمکن مالی متهمان بازداشتی در تامین وثیقه‌ها به دلیل نبود حمایت خانواده‌ها موجب شده که برخی از آنها پس از تعیین قرار کفالت و یا وثیقه همچنان در بازداشت بمانند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بین ۱۵ الی ۲۰ زندانی و متهم با جرائم عمدتا عمومی در بند مجزایی در زندان اوین نگهداری می‌شوند. این بند به بند (سالن) ۱ معروف است متشکل از یک سالن بوده و در طبقه همکف ساختمانی در مجموعه اصلی اوین که اصطلاحا آموزشگاه خوانده می‌شود است. در راهرویی واقع در سمت راست این سالن، دو سرویس بهداشتی و دو حمام نیز قرار دارد. دوربین‌های نظارتی در سالن و همچنین این راهرو تعبیه شده‌اند.

آرشام سفری، زندانی ترنس که به دلیل تهیه گزارشی از زندگی خود و ارسال آن برای یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بازداشت شده بود نیز در حال سپری کردن آخرین هفته‌های دوران محکومیت خود در این بند است اما همانطور که اشاره شد اکثر ساکنان این بند از متهمان یا محکومان جرایم غیرسیاسی هستند.

به دلیل عدم  وجود آشپزخانه این افراد تنها مجبور به استفاده از غذای بی‌کیفیت زندان هستند و حتی امکان گرم کردن غذای خود را هم ندارند.

همچنین امکانات سالن ورزشی نیز برای آنها در نظر گرفته نشده است و آنها صرفا از ساعت ۷ صبح الی ۸ شب امکان دسترسی به هواخوری بند را دارند.

هر زندانی به صورت روزانه می‌تواند ۱۰ دقیقه در صبح و ۱۰ دقیقه در عصر از تلفن زندان استفاده کند. همچنین به صورت هفتگی با تحویل لیست خرید و کارت‌های اعتباری، به فردی که مسئولیت خرید از فروشگاه زندان را برعهده دارد، امکان خرید از فروشگاه زندان را دارند.

شماری از متهمان در زمان بازداشت از قرص‌های هورمون خود محروم هستند. (افراد ترنس پس از آغاز پروسه گذار نیازمند مصرف قرص‌های هورمون هستند. توقف ناگهانی این قرص‌ها منجر به بروز افسردگی و یا بازگشت ویژگی‌های ثانویه جنسی ناخواسته خواهد شد).

هرچند مهمترین مشکل در میان متهمین محبوس، عدم تمکن مالی در تامین قرارهای کفالت و یا وثیقه است. بسیاری از افراد ترنس پس از آغاز مراحل گذار و یا آشکارسازی هویت جنسیتی خود از سوی خانواده‌هایشان طرد می‌شوند.

یک زندانی سابق که مدت کوتاهی را در این بند سپری کرده است در همین خصوص به هرانا گفت: “برخی از زندانیان که خانواده‌هایشان آنها را طرد کرده‌اند توانایی مالی تامین وثیقه تعیین شده را ندارد. بعضی از آنها حتی نمی‌توانند از فروشگاه زندان خرید کنند. کارت خرید دارند اما حساب‌هایشان خالی است. مشخص نیست در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور آیا مواد ضدعفونی کننده در اختیار آنها قرار گرفته است و یا به دلیل نداشتن پول در معرض این بیماری هم هستند”.

وی در ادامه درباره رفتار نگهبانان در این بند به هرانا گفت: “یک شب به بهانه عدم رعایت قانون، چند نگهبان به داخل بند آمده و شروع به ضرب و شتم بچه‌ها کردند. تعدادی از نگهبان‌ها رفتار بهتری دارند اما هستند کسانی که به دلیل هویت جنسیتی ما توهین‌ هم می‌کردند”.

افراد ترنس کسانی هستند که هویت جنسیتی آنها مغایر با جنس تشخیص داده شده در زمان تولدشان است. به علاوه تمامی افراد ترنس نیازی به انجام عمل‌های جراحی تطبیق جنسیت نمی‌بینند. اما به دلیل شرایط قانونی حاکم بر ایران، هویت جنسیتی افراد ترنس تنها پس از انجام عمل کامل تطبیق جنسیت به رسمیت شناخته می‌شود.

در متن قوانین ایران تاکنون مقررات مشخصی درباره تغییر جنس وضع نشده است؛ با این حال در سال ۱۳۹۲ در متن لایحه حمایت از خانواده، بخشی به قوانین طی کردن پروسه گذار افراد ترنس نیز اختصاص داده شده است. روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۱ طی فتوایی عمل تغییر جنس را مشروع دانسته بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=30383 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x