جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ترکیدگی و آتش‌سوزی خط لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان

ساعاتی قبل خط لوله انتقال نفت خوزستان-اصفهان در حوالی تلمبه خانه گندمکار شهرستان اردل در چهارمحال و بختیاری دچار ترکیدگی شد.

بر اساس اعلام منابع محلی حجم زیادی از نفت، بر اثر ترکیدگی خط لوله وارد آب‌های سطحی و رودخانه سرخون شده است.

خسرو کیانی سرپرست سازمان مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه ساعاتی پیش خط لوله انتقال نفت از خوزستان به اصفهان در منطقه میانکوه شهرستان اردل دچار ترکیدگی شد.

سرپرست سازمان مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متاسفانه در اثر نشت زیاد نفت در محل ترکیدگی شاهد آتش‌سوزی شده‌ایم که به سرعت استاندار و تعدادی از مسؤولان به سمت آن منطقه برای مدیریت حرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: دلیل این ترکیدگی در دست بررسی است اما در ارزیابی اولیه فرسودگی لوله‌ها را باعث این اتفاق می‌دانیم.

کیانی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مسؤولیت این خط لوله با استان اصفهان است به سرعت به آن‌ها اطلاع‌رسانی شده اما برای جلوگیری از آتش‌سوزی گسترده ادوات و ماشین‌ آلاتی که در مهار این حادثه موثر است به سوی اردل در حال ارسال است.

محمود کیانی علت حادثه را فرسودگی خط لوله عنوان کرد و گفت: ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲ ظهر امروز کیلومتر ۲۲۸ خط لوله مارون اصفهان واقع در منطقه تنگ گندمان نزدیک به شهر سرخون دچار ترکیدگی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مسیر تردد این جاده مسدود و جریان برق قطع شده و همچنین خط لوله خوزستان هم بسته شده و نشت جریان نفت نیز تمام شده است، اما نفت رها شده در دشت مشکل اصلی می‌باشد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با ابراز تاسف از این فاجعه زیست محیطی گفت: بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه دو اکیپ از اداره کل این استان برای برآورد میزان خسارات و بررسی میدانی به منطقه اعزام شده و در حال حاضر درحال بررسی اوضاع هستند.

آتش سوزی در بستر رودخانه

نفت‌های مخلوط شده با آب اکنون حدود ۱۵ کیلومتر مسیر را طی کرده و به شهر سرخون رسیده‌اند و نفت روی آب دچار آتش سوزی شده و دود غلیظی شهر سرخون را در بر گرفته است.

توضیحات رئیس شورای شهر سرخون

صفر اسلامی به خبرنگار فارس گفت: این لوله نفت از سال ۵۲ ساخته شده و نفت خوزستان را به اصفهان منتقل می‌کند، که متاسفانه این لوله‌ها در دهه ۷۰ دچار ترکیدگی شد و خسارات جبران ناپذیری به مردم منطقه و به خصوص کشاورزان وارد کرد.

سرپرست سازمان مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری می گوید: این حادثه هیچ تلفاتی جانی نداشته و هیچ آسیبی به خانه‌های مردم نرسیده است.

وی تاکید کرد: آتش در حال مهار شدن است و هیچ نیازی به تخلیه خانه‌ها و اسکان مردم وجود ندارد.

کیانی اظهار داشت: تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز به محل حادثه ارسال شده است و ماموران راهداری، پلیس و ماموران امدادی و سایر دستگاه‌ها در حالت آماده باش هستند  و اوضاع به طور کامل تحت کنترل قرار دارد.

وی تصریح کرد: این یک حادثه خاص است و عمده مسؤولیت این اتفاق بر عهده شرکت نفت و استان اصفهان می‌باشد که با تماس‌ها و مکاتباتی که صورت گرفته از وضعیت خط لوله مطلع و ملزم به بررسی و پیگیری رفع مشکل شده‌اند

https://akhbar-rooz.com/?p=97213 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x