پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تعداد جانباختگان کرونا در ایران از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت

تعداد جانباختگان کرونا در ایران از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارش روز شنبه ی خود اعلام کرد با مرگ ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۵ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۷۱۹ هزار و ۷۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بنابر این گزارش میانگین موارد بستری کرونا در هفته دوم آذر در کشور ۱۷ نفر به ازای هر صدهزار نفر بود و بیشترین میزان بستری در استانهای ایلام، سمنان، اردبیل، یاسوج و یزد گزارش شد که با اختلاف زیاد بالاتر از میانگین کشوری است. میانگین هفتگی موارد مرگ و میر کووید۱۹ در هفته دوم آذر نیز در کشور ۳۶ به ازای هر یک میلیون نفر بود و بشترین میزان مرگ در استانهای یزد، کردستان، اردبیل، خراسان جنوبی گزارش شد.

به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، به رغم کاهش شهرهای قرمز و کاهش نسبی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در هفته گذشته که مرهون همراهی مردم و همکاری های بین بخشی و تلاش شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی است اما نمودار موارد  بستری در برخی استانها مانند گیلان، مازندران و گلستان صعودی است و به رغم بهبود نسبی وضعیت در کشور وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده است و بیم آن می رود که سهل انگاری و عادی انگاری موجب خیز مجدد بیماری بشود.

لاری ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ بازگشایی و تامین معیشت مردم ضروری است و تداوم رعایت اصول بهداشتی موجب کاهش اعمال محدودیت ها می شود. هر گونه سهل انگاری و عادی انگاری موجب خیر مجدد بیماری می شود. رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ بازگشایی و تامین معیشت مردم ضروری است و تداوم رعایت اصول بهداشتی موجب کاهش اعمال محدودیت ها می شود اما هر گونه سهل انگاری و عادی انگاری موجب بازگشت محدودیت های سختگیرانه می شود.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

با رنگ برخی شهرها از جمله تهران که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ۱۵ آذر از قرمز به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داده است، میزان محدودیت ها در شهرهایی که مانند تهران از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده اند، کاهش یافته، برخی مشاغل مانند پاساژها، فروشگاههای بزرگ، فروشگاههای لباس، اسباب بازی، مراکز خرید و فروش خودرو و املاک، قنادی ها و بستنی فروشی ها بازگشایی می شوند اما تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح از این پس نه تنها در شهرهای قرمز بلکه در شهرهای نارنجی هم ممنوع است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا گفته است: وضعیت نارنجی در تهران شکننده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=96131 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x