پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تغییرات در فرم بندی و سید بندی لیگ ملت های اروپا؛ جدال سرخ آبی ها

تغییرات در فرم بندی و سید بندی لیگ ملت های اروپا.جدال سرخ آبی ها

مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران

روز نخست از هفته پنجم رقابت های فوتبال لیگ برتر در شرایطی سپری شد که صدرنشین چند هفته ابتدایی امتیاز از دست داد تا سرخ های تبریز جای آنها را بگیرند و صدرنشین جدید لیگ نوزدهم باشند.

به گزارش  مهر، هفته پنجم نوزدهمین دوره رقابت های فوتبال لیگ برتر عصر روز چهارشنبه با برگزاری چهار دیدار در شهرهای مختلف پیگیری شد که در یکی از مهمترین دیدارها تیم تراکتور موفق شد در خارج از خانه سایپا را شکست دهد. 

در دیگر مهم این روز تیم مدعی شهرخودرو در مسجدسلیمان برابر نفت این شهر متوقف شد. در این دیدار سوشا مکانی گلر سابق پرسپولیس و سیدمهدی رحمتی گلر سابق استقلال با اشتباه یکسانی که داشتند روی گل دریافتی مقصر بودند.

تراکتور به صدر رسید
نخستین دیدار از هفته پنجم نوزدهمین دوره رقابت های فوتبال لیگ برتر عصر روز گذشته بین تیم های سایپا و تراکتور در ورزشگاه دستگردی برگزار شد که این دیدار با برتری یک بر صفر سرخ های تبریز به پایان رسید. کوین فورچونه (۱۰) برای تراکتور گل زد.

شاگردان مصطفی دنیزلی که پیش از این دیدار ۸ امتیازی بودند، با پیروزی برابر سایپا ۱۱ امتیازی شدند و موقتا به صدر جدول صعود کردند.

شکست خانگی گل گهر
دومین دیدار از هفته پنجم نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر عصر امروز چهارشنبه بین تیم های گل گهر و صنعت نفت در سیرجان برگزار شد که طی آن تیم آبادانی یک بر صفر میزبان خود را شکست داد. عیثی آل کثیر(۱۱) برای صنعت نفت گل زد.

تساوی با اشتباه مشترک رحمتی و مکانی
در ادامه رقابت های روز نخست هفته پنجم لیگ برتر شامگاه امروز چهارشنبه تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان میزبان شهرخودرو مشهد بود که این دیدار با تساوی یک به یک خاتمه یافت. 

تیم فوتبال شهرخودرو که در دیدار قبلی برابر فولاد تن به شکست داده بود در دقیقه ۲۰ این دیدار روی خروج اشتباه سوشا مکانی و توسط یونس شاکری به گل برتری دست پیدا کرد. در مقابل سیدمهدی رحمتی هم همین اشتباه را در دقیقه ۳۲ مرتکب شد تا تیم نفت مسجدسلیمان توسط محمد ابراهیمی به گل تساوی دست پیدا کند. 

با این تساوی تیم شهرخودرو ۱۰ امتیازی شد و در رده دوم جدول جای گرفت. تیم نفت مسجدسلیمان هم با ۵ امتیاز به رده دهم صعود کرد.

تساوی در جدال پارس و نساجی
آخرین دیدار روز نخست هفته پنجم نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر شامگاه امروز چهارشنبه بین تیم های نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران برگزار شد که طی آن دو تیم به تساوی ۲ به ۲ رسیدند.

برای تیم پارس جنوبی محمد نوری در دقیقه ۳۲ و علی عبدالله زاده در دقیقه ۸۸ گل زدند و برای  تیم نساجی هم علی اصغر عاشوری در دقیقه ۱۷ و حسین جعفری در دقیقه ۵۲ گل زدند.

پارس جنوبی با این تساوی خانگی ۶ امتیازی شد و در رده هشتم جدول جای گرفت. تیم نساجی مازندران هم با ۸ امتیاز در رده پنجم قرار گرفته است.

برنامه روز دوم از هفته پنجم لیگ برتر به شرح زیر است:

پنجشنبه ۴ مهر ۹۸
* پرسپولیس تهران – فولاد مبارکه سپاهان؛ ساعت ۱۶:۱۵/ورزشگاه آزادی تهران
داور: سید وحید کاظمی کمک‌ها: رضا سخندان – علیرضا ایلدروم کمک داوران اضافی: مهدی سیدعلی – علی صفایی، داور چهارم: امیر رضا آشور ماهانی ناظر داوری: فریدون اصفهانیان

* ماشین سازی تبریز–شاهین شهرداری بوشهر؛ ساعت ۱۶:۳۰/ورزشگاه بنیان دیزل تبریز
داور: علی بای کمک ها: حسن ظهیری – محسن بابایی کمک داوران اضافی: حسین زمانی – کیوان علیمحمدی داور چهارم: محمدعلی رضایی ناظر داوری: محمود رفیعی

* فولاد خوزستان–پیکان تهران؛ ساعت ۱۸:۳۰/ورزشگاه فولاد اهواز
داور: مرتضی منصوریان کمک ها: سعید علی نژادیان – یعقوب سخندان کمک داوران اضافی: مهدی مرجانزاده – سعاد وفاپیشه داور چهارم: پوریا زحمتی ناظر داوری: اسماعیل صفیری

* ذوب آهن اصفهان–استقلال تهران؛ ساعت ۱۸:۳۰/ورزشگاه فولاد شهر فولادشهر
داور: بیژن حیدری کمک ها: محمدرضا ابوالفضلی – رحیم شاهین کمک داوران اضافی: حمید حاج ملک – کمیل غلامی داور چهارم: ایوب غلامزاده ناظر داوری: محسن ترکی

تغییرات در فرم بندی و سید بندی لیگ ملت های اروپا

با تصمیم جدید یوفا، کشورهای آلمان، کرواسی و لهستان و ایسلند بار دیگر شانس حضور در بالاترین سطح لیگ ملت‌های اروپا را خواهند داشت و می‌توانند برای قهرمانی رقابت کنند.

بیش از ۶ سال پیش و در مارس سال ۲۰۱۳ بود که اعضای یوفا با برگزاری تورنمنت جدیدی به نام «لیگ ملت های اروپا» موافقت کردند. پرتغال در سال ۲۰۱۹ موفق شد به عنوان اولین قهرمان این مسابقات، جام قهرمانی را بالای سر ببرد و اکنون یوفا در خصوص فرمت برگزاری و سیدبندی تیم‌ها برای سال ۲۰۲۱ تصمیم گیری کرده است.

به گزارش وب سایت رسمی یوفا، ۴ لیگ برای لیگ ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۱ مشخص و قالب رقابت مورد تایید قرار گرفته است. قرعه کشی گروه‌بندی‌های هر لیگ در تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۰ (۱۳ اسفند ۱۳۹۸) انجام خواهد شد و تیم‌ها  رقبای خود را خواهند شناخت.

ساختار جدید شامل ۱۶ تیم در لیگ های B ،A و C و ۷ تیم در لیگ D برای نسخه ۲۰۲۰/۲۱ مسابقات خواهد بود. تیم ها براساس رنکینگ کلی در پایان فصل ۲۰۱۸/۱۹ مسابقات در ۴ لیگ مختلف قرار گرفته‌اند.

لیگ A

پرتغال (مدافع عنوان قهرمانی)، هلند، انگلیس، سوئیس، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بوسنی و هرزگوین، اوکراین، دانمارک، سوئد، کرواسی، لهستان، آلمان، ایسلند

لیگ A شامل ۴ گروه ۴تیمی خواهد بود. صدرنشینان هر گروه راهی مرحله پایانی (شامل مرحله نیمه نهایی، مسابقه رده بندی و فینال) خواهند شد و در ۶ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) دومین قهرمان جام مشخص می‌شود. از بین تیم‌های فینالیست یک تیم به عنوان میزبان برگزیده خواهد شد.

۴ تیمی که در رده های پایین گروه های چهارگانه قرار بگیرند به لیگ B سقوط خواهند کرد.

لیگ B

روسیه، اتریش، ولز، جمهوری چک، اسکاتلند، نروژ، صربستان، فنلاند، اسلواکی، ترکیه، جمهوری ایرلند، ایرلند شمالی، بلغارستان، اسرائیل، مجارستان، رومانی

لیگ B شامل ۴ گروه ۴ تیمی خواهد بود. تیم های صدرنشین گروه‌های چهارگانه به لیگ A صعود خواهند کرد و ۴ تیمی که در رده های پایین گروه‌های چهارگانه قرار بگیرند به لیگ C سقوط خواهند کرد.

لیگ C

یونان، آلبانی، مونته نگرو، گرجستان، مقدونیه شمالی، کوزوو، بلاروس، قبرس، استونی، اسلوونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، مولداوی

لیگ C شامل ۴ گروه ۴ تیمی خواهد بود. صدرنشینان گروه‌های چهارگانه به لیگ B صعود خواهند کرد و دو تیم لیگ C در پایان رقابت ها به لیگ D سقوط خواهند کرد. این ۲ تیم با بازی‌های پلی آف (به صورت رفت و برگشت) میان ۴ تیم قعرنشین گروه‌های چهارگانه مشخص خواهند شد.

لیگ D

جبل الطارق، جزایر فارو، لتونی، لیختن اشتاین، آندورا، مالت، سان مارینو

تیم ها در ۲ گروه ۴ و ۳ تیمی تقسیم بندی خواهند شد و ۲ تیم صدرنشین راهی لیگ C خواهند شد.

تغییر فرمت

 پس از جلسه‌ای که میان ۵۵ کشور عضو یوفا انجام  و تمایل آن‌ها برای کم‌تر کردن بازی‌های دوستانه بیان شد، چنین تصمیمی به تصویب رسید. علاوه بر این، عدالت ورزشی حکم می‌کرد که تمامی تیم‌ها در روز پایانی مسابقات و در یک زمان بازی کنند. بنابراین تعداد بازی‌ها در مرحله گروهی مسابقات از ۱۳۸ بازی به ۱۶۲ بازی افزایش می‌یابد که از نظر مالی نیز برای کشورها سودآور خواهد بود.

پیش بازی پرسپولیس – سپاهان اصفهان: راند سوم نبرد ۹۸

در حساس‌ترین بازی هفته پنجم، پرسپولیس در استادیوم آزادی به مصاف سپاهان می‌رود.

پرسپولیس تهران – فولاد مبارکه سپاهان
 پنجشنبه ۴ مهر ۹۸ ساعت ۱۶:۱۵- ورزشگاه آزادی تهران
تیم داوری: داور: سیدوحید کاظمی کمک ها: رضا سخندان – علیرضا ایلدروم کمک داوران اضافی: مهدی سیدعلی – علی صفایی داور چهارم: امیررضا آشور ماهانی
به گزارش وب سایت نود، دیدارهای هفته پنجم با برگزاری ۴ دیدار در روز پنجشنبه به پایان خواهد رسید که در مهم‌ترین بازی پرسپولیس و سپاهان که با ۵ قهرمانی بیشترین قهرمانی را در تاریخ لیگ برتر دارند به دیدار هم خواهند رفت. این دو تیم در فصل گذشته رقابت تنگاتنگی بر سر قهرمانی در لیگ و جام حذفی داشتند و در هفته‌های پایانی لیگ و مرحله نیمه نهایی جام حذفی دیدارهای پرهیجان و پرحاشیه‌ای رقم زدند و در نهایت در هر ۲ جام، پرسپولیس به قهرمانی رسید. سرخپوشان تهران و طلایی پوشان اصفهان در کمتر از ۵ ماه برای سومین بار باید به مصاف هم بروند.
پرسپولیس در این فصل، کادر فنی موفق فصل گذشته خود را در اختیار ندارد و هواداران این تیم، بیم آن را داشتند که نتوانند موفقیت ۳ دوره قبلی را تکرار کنند ولی پرسپولیس در هفته گذشته موفق شد فاتح دربی بزرگ پایتخت شود و با روحیه مضاعف و اعتماد به نفس پا به این دیدار بگذارد. با این پیروزی، گابریل کالدرون جایگاه ویژه‌ای در بین هواداران پیدا کرده است.
در سمت مقابل سپاهان هرچند در ۲ هفته اخیر با تساوی بدون گل متوقف شده است اما در این فصل عملکرد خوبی داشته و جزو مدعیان اصلی قهرمانی است وهنوز تیمی موفق به گلزنی برابر این تیم نشده است. شرایط دو تیم در جدول حساسیت بازی را بیش از پیش می‌کند. در پایان هفته چهارم پرسپولیس با ۹ امتیاز هم امتیاز با شهرخودرو در رده دوم جای داشت و سپاهان با ۸ امتیاز در رده سوم قرار گرفت.  در صورت توقف شهرخودرو تیم پیروز این مسابقه شانس صدرنشینی در پایان هفته را دارد.
در تاریخ لیگ برتر، پرسپولیس تنها برابر ۲ تیم تعداد برد کمتری نسبت به تعداد باخت دارد که یکی از این ۲ تیم سپاهان است. پرسپولیس با ۱۲ شکست مقابل سپاهان، بیشترین باخت را در تاریخ لیگ برتر مقابل این تیم متحمل شده است و با دریافت ۴۸ گل، بیشترین گل خورده در تاریخ لیگ برتر مقابل این تیم دارد ولی با اینحال در فصول اخیر برتری با پرسپولیس بوده و سرخپوشان در ۸ مصاف اخیر در لیگ و حذفی برابر سپاهان شکستی نداشته است.
به جذابیت‌های این دیدار باید به جذابیت رویارویی پرسپولیس و امیر قلعه‌نویی به عنوان پرافتخارترین تیم و مربی تاریخ لیگ برتر اضافه کرد. پرسپولیس تاکنون در لیگ برتر ۸ بار مقابل قلعه‌نویی شکست خورده و برابر هیچ مربی‌ای به اندازه ژنرال مغلوب نشده است. البته قلعه‌نویی سالهاست از آمار درخشان خود مقابل پرسپولیس مخصوصاً در استادیوم آزادی فاصله گرفته است. ژنرال در ۱۰ تقابل اخیر خود در آزادی برابر پرسپولیس برنده نبوده است و در مجموع تنها ۲ گل به ثمر رسانده است. البته پرسپولیس نه فقط برابر قلعه‌نویی بلکه کلاً در استادیوم آزادی آمار فوق‌العاده‌ای داشته است و از آخرین شکست پرسپولیس در این استادیوم در همه مسابقات ۱۸ ماه می‌گذرد.

کالدرون رقیب آشنا برای قلعه‌نویی
هرچند که گابریل کالدرون نخستین ماههای حضور خود را در لیگ برتر ایران تجربه می‌کند ولی اصلاً با سپاهان و امیر قلعه نویی غریبه نیست.این سرمربی آرژانتینی که سالها در کشورهای عربی مربیگری کرده سابقه ۳ رویایی با سپاهان و ۴ تقابل با قلعه‌نویی در لیگ قهرمانان آسیا را دارد که از این بازیها در ۲ دیدار امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان حضور داشت. کالدرون در مصاف با سپاهان به یک برد، یک تساوی و یک شکست دست یافته است و مقابل قلعه‌نویی نیز صاحب یک پیروزی یک باخت و ۲ تساوی شده بود. قلعه‌نویی در لیگ برتر آمار چندان خوبی مقابل مربیان خارجی ندارد و در ۸ دیدار اخیر تنها یک پیروزی بدست آورده است.

محرومان و مصدومان
پرسپولیس در این بازی فرشاد احمدزاده را به دلیل محرومیت و سید جلال حسینی را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد. کمال کامیابی‌نیا نیز که مدتهاست که به دلیل مصدومیت غایب است. در ترکیب سپاهان نیز محمد ایرانپوریان و محسن مسلمان همچنان آماده حضور در میادین نشده است و سعید آقایی به دلیل محرومیت غایب خواهد و احتمالاً شایان مصلح که در ابتدای فصل توسط کادر فنی جدید پرسپولیس کنار گذاشته شد فرصت رویارویی با تیم سابق خود را خواهد داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=5728 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x