پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تقسیم کار انتخاباتی در مناظره دوم سوژه شد! – سامناک آقایی

خط کشی های سیاسی و فکری نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ در مناظره دوم پررنگ تر شد و تقریبا نامزدهای پوششی مشخص شدند اما یک گمانه عجیب در فضای مجازی شکل گرفته است: جلیلی نامزد پوششی رئیسی است یا رئیسی نامزد پوششی جلیلی. در همین حال همان گونه که انتظار می رفت عبدالناصر همتی هم رسما تبدیل به یک پدیده انتخاباتی شد. همتی با صراحت گفت ۶۰ درصد از جوانان حاضر به رای دادن نیستند و تقریبا در تمام طول مناظره مورد حمله زاکانی، جلیلی و رئیسی قرار گرفت و  توانست به نسبت توان سیاسی و اقتصادی خود پاسخ دهد و هر از گاهی هم حمله کند.

همان طور که مناظره اول به سوژه طنز بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی  تبدیل شد، مناظره دوم هم از سه جهت سوژه شد : اول انتقاد هر هفت نامزد به نحوه برگزاری مناظره بود که تعجب بسیاری را برانگیخت و دوم تقسیم کار بین نامزدهای هم جهت  و سوم اینکه محسن رضایی سردرگم بین شش نامزد دیگر  بخش طنز مناظره را  این بار با زبان آذری به خود اختصاص داد .

رئیسی به عنوان کاندیدای “خاص” حاکمیت و به اذعان رسانه های حامی جریان راست حاکمیت شانس اول پیروزی در انتخابات است و به اذعان افکار عمومی رئیس جمهور از قبل تعیین شده، در بیان دیدگاه های خود به طوری کلی حرف می زد و حمله به همتی را از دور اول مناظره  در دستور کار قرار داده بود و جالب آنکه سعید جلیلی هم مثل یک معلم سر کلاس درس دیدگاه های کلی وی را تجزیه و تحلیل می کرد و به بهانه تغییر ساختار سیاسی حرف های وی را با جزئیات اما به صورت تئوریک پوشش می داد و این مساله آنقدر واضح بود که بیش از پیش این گمانه را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد  که آیا جلیلی کاندیدای پوششی رئیسی است یا رئیسی کاندیدای پوششی جلیلی! این گمانه پس از مناظر ه اول مطرح شده بود اما خیلی جدی نبود هنوز هم  تنها در حد  یک گمانه می باشد.

اما از یک زاویه دیگر خیلی واضح است که رئیسی در مباحث سیاسی و اقتصادی و مسائل جاری در کشور به لحاظ تئوریک در حد همتی نیست و نمی تواند رقیب وی باشد بنابراین منطقی به نظر می رسد که جلیلی جایگزین رئیسی به عنوان رقیب همتی باشد که چندان هم جای تعجب نخواهد بود. در این میان با توجه با هماهنگی کامل بین رئیس و جلیلی، علی رضا زاکانی دیگر نامزد  اصولگرایان بخش تخریب همتی را برعهده گرفته بود و کار به جایی رسید که بدون در نظر گرفتن هر گونه عرف اخلاق سیاسی همتی را کاندیدای “رو کشی” بخواند! در واقع آنچه دیدیم حمله از رئیسی، دفاع از جلیلی و تخریب از زاکانی در مقابل همتی بود که به نظر می رسد در روزهای آتی منتهی به اتنخابات در نهایت به نفع همتی تمام بشود که البته بستگی به میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد.

در طرف مقابل مهرعلیزاده اما تمام قد کنار همتی ایستاد و ضمن دفاع  تلویحی و اشاره ای از دیدگاه های  همتی هر از گاهی به رئیسی و  زاکانی و جلیلی حمله می کرد و  مستقیم رئیسی را کاندیدای “خاص” نامید! قاضی زاده هاشمی هم که بیشتر نقش یک اصلاح طلب کلاسیک را بازی می کرد  و همان کار مهر علیزاده را انجام می داد با اندکی تفاوت و نهایتا اینکه محسن رضایی هم بین شش کاندیدا سرگردان می چرخید برای خودش.

اما جدا از این دعواها و درگیری های جناحی و جنگ زر گری، بنابه دلایلی می توان خیلی راحت کلیت و ماهیت این مناظره را هم زیر سوال برد بدون هیچ گونه اغراقی. بر خلاف معنا و مفهوم مناظره های انتخاباتی در هر کشوری که یک نامزد انتخاباتی ابتدا باید به تشریح برنامه های خود بپردازد، در مناظره های انتخابات ایران پس از برگزاری دو دوره هیچ خبری از ارائه برنامه نبود، آنچه که بود بیان دیدگاه ها بود. به عبارت دیگر نظرات شخصی در باره امور کشور جای ارائه برنامه های مدون را گرفته بود.

عرف و اخلاق سیاسی در یک رقابت در قالب مناظره حکم می کند که هر نامزدی ضمن ارائه برنامه های خود به سوالات طرح شده پاسخ بدهد و تا حد ممکن از تخریب رقیب خود داری بکند و این دو نکته در مناظره های این دوره به چشم نمی آیند. به علاوه نامزدها جوری به بیان دیدگاه های خود می پردازند که انگار در دفتر کار خود نشسته و در حال صحبت با ارباب رجوع هستند. نگاه کنید به  نحوه حرف زدن جلیلی و زاکانی.

با توجه به موارد بالا و با در نظر گرفتن تمامی شواهد می توان نتیجه گرفت که حاکمیت برای دو قطبی کردن انتخابات برای مشارکت بیشتر مردم نه تنها چینش و گزینش نامزدها توسط شورای نگهبان را برنامه ریزی کرده است بلکه حتی بیان دیدگاه ها و برنامه های نامزدها در مناظره ها را هم غیر مستقیم مهندسی کرده است وگرنه به طور مثال چرا باید محسن رضایی در مناظره خواستار منحل شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور خامنه ای بشود؟ اساسا این نکته در جواب کدام سوال مناظره بود؟!

البته باید اذعان داشت حالا در قالب یک مشارکت حداقلی حاکمیت توانسته است انتخابات را دو قطبی بکند و به لطف شبکه های اجتماعی توانستند همتی را تبدیل به رقیب رئیسی یا جلیلی بکنند اما این بدون مشارکت حداکثری مردم کل ماجرا نیست و نخواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=115769 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
2 سال قبل

۱.این انتخابتی با شرکت حد اقلی مردم در تاریخ جمهوری اسلامیست
۲.تمرکز و تعداد شرکت کنندگان در دو جناح اصلی حکومت نتیجه را تعیین خواهد
۳.عامل و توانایی تقلبی و رای سازی در این انتخابات هم فاکتور دیگری در نتیجه آن دارد
۴.رضایی و رئیسی در صورت انتخاب در خارج کشور توانایی تحرک ندارند و معقول بنظر می آید یکطوری به بیرون پرتاب شوند بخصوص رئیسی که با ۶ کلاسی بودن ترتیبش داده شده است
۵ .از بقیه کاندیدا ها در صورتی که شمارش درست انجام شود که نمیشود شانس مهر علیزاد بالا می رود.
این اطلاعات کنونی است و میتواند یک حرکت مردمی که انتخابات را به عقب بیندازد و مانع شود،اتفاق بیفتد .
در صورت موفقیت گام دوم با پررویی یعنی تثبیت حکومت اسلامی با آمدن رئیسی ،انتظار اغتشاش و یا یک جنگ تمام عیار را باید داشت.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x