چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در آژانس به منظور فشار بر ایران

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

خبرگزاری‌ بلومبرگ و یک خبرنگار ارشد رویترز گزارش داده‌اند به متن سندی دست یافته‌اند که آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای توبیخی علیه جمهوری اسلامی تصویب کنند.

به گزارش رادیو فردا, قرار است اجلاس شورای حکام هفته آینده برگزار شود. این شورا روز ۳۰ خرداد ماه اولین قطعنامه توبیخی علیه ایران را در طول هشت سال گذشته تصویب کرده بود و آن قطعنامه پیشنهاد سه کشور اروپایی در واکنش به جلوگیری ایران از بازدید بازرسان آژانس از دو سایت هسته‌ای مشکوک جمهوری اسلامی بود.

ایران بعد از تصویب این قطعنامه به بازرسان آژانس اجازه داد از دو سایت یاد شده بازدید و نمونه‌برداری کنند.

روز دوم اسفند ماه، خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش داد بازرسان آژانس در دو سایت مشکوک ایران آثار ذرات اورانیوم را کشف کرده و این نهاد بین‌المللی در صدد است تا مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل عدم ارایه توضیح در این زمینه بازخواست کند.

طبق سندی که فرانسواز مورفی از خبرنگاران ارشد رویترز در صفحه توئیتر خود منتشر کرده و خبرگزاری بلومبرگ نیز این سند را تایید کرده، آمریکا از شورای حکام خواسته است نگرانی خود از پیدا شدن ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران را اعلام کرده و از جمهوری اسلامی بخواهد درباره منشا این ذرات به آژانس توضیح دهد.

هنوز آمریکا به طور علن درباره این درخواست اعلام موضع نکرده، اما بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۷ اسفند گزارش داد دو دیپلمات اروپایی درخواست قطعنامه توبیخی علیه ایران توسط آمریکا را تایید کرده‌اند.

آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته است «یکصدا و به صورت جدی نگرانی عمیق» خود را از اعمال محدودیت ایران برای بازرسان آژانس و نیز تعلیق پروتکل الحاقی اعلام کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارم اسفند اعلام کرد با تهران به توافق رسیده است که میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد، ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعمال محدودیت ایران بر فعالیت‌های بازرسان آژانس اظهار «نگرانی شدید» کرد.

آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته ایران را به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود و پایان دادن به عدول از برجام، همچنین آغاز فوری همکاری کامل با آژانس فرا بخوانند.

ایران می‌گوید تنها بعد از لغو تحریم‌ها آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود است.

https://akhbar-rooz.com/?p=105251 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x