جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تلاش جهانی برای توقف حملات ترکیه به کردهای سوریه

حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه، در حالی وارد چهارمین روز خود شده که گزارش ها حاکی از ده ها هزار نفری است که بر اثر این حملات آواره شده اند.
حمله ترکیه به شمال سوریه
حمله ی ترکیه به سوریه ده ها هزار نفر را آواره کرده است

حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه، در حالی وارد چهارمین روز خود شده که گزارش ها حاکی از ده ها هزار نفری است که بر اثر این حملات آواره شده اند. تعداد کشته ها نیز هر دم بالا می رود. در این حال تلاش های جهانی برای متوقف کردن تجاوز ترکیه به کردهای سوریه ادامه دارد.

ماکرون در گفتگوی تلفنی با ترامپ: حمله ترکیه به سوریه باید متوقف شود

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگویی تلفنی از دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود بر لزوم پایان دادن به حملهٔ نظامی ترکیه به سوریه تأکید کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه ضمن اعلام این خبر افزود:‌ «فرانسه و ایالات متحده که در این زمینه نگرانی‌های مشترکی دارند، در روزهای آینده، در این رابطه، همکاری نزدیک خواهند داشت.»

هلند؛ نروژ و فنلاند صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کردند

کشور هلند اعلام کرد که بدنبال حملات ارتش ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه، صادرات سلاح خود به آنکارا را تعلیق کرده است. “اسکای نیوز” عربی به جزئیات بیشتری از این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.

دولت هلند روز چهارشنبه نیز در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، سفیر آنکارا در آمستردام را احضار کرده است.

نروژ که یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، تمامی صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه، دیگر عضو این سازمان، متوقف کرد.

دولت فنلاند نیز که رئیس فعلی اتحادیه اروپا نیز هست، حمله ترکیه به شمال سوریه را نیز محکوم و اعلام کرده بود که صادرات سلاح به آنکارا را متوقف می‌کند.

پیش تر «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود نیز خواستار توقف فوری عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه شده بود.

در همین ارتباط «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از ترکیه خواسته است با اقدام نظامی در شمال شرق سوریه، منطقه را بی‌ثبات‌تر نکند.

آمریکا ترکیه را به تحریم‌های احتمالی تهدید کرد

وزیرخزانه‌داری آمریکا روز جمعه آنکارا را به تحریم‌های احتمالی تهدید کرد و گفت: در صورت نیاز ما می‌توانیم اقتصاد ترکیه را تعطیل کنیم.

به گزارش شبکه «سی بی اس نیوز»، «استیون منوچین» در کنفرانس خبری به ترکیه هشدار داد: واشنگتن در مرحله کنونی به دنبال فعال کردن تحریم‌ها علیه آنکارا نیست، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری در حال ارائه مجوز تحریم‌های سخت علیه ترکیه است.

منوچین خطاب به مقامات ترکیه افزود: اینها تحریم‌های بسیار قوی هستند که امیدواریم لزومی به استفاده از آنها نباشد.

سوئد خواستار تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ترکیه شد

پارلمان سوئد روز جمعه (دیروز) خواستار تحریم تسلیحاتی ترکیه از سوی اتحادیه اروپا شده و تاکید کرد که این موضوع را در نشست های اتحادیه اروپا دنبال خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه تارنمای خبری راشاتودی،  قرار است نمایندگان پارلمان سوئد در جریان نشست آتی (دوشنبه) وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ این قضیه را پی گیری کنند.

بنابر این گزارش، “آن لیند” (Ann Linde)  وزیرخارجه سوئد پنجشنبه گذشته تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرد. وزیر خارجه سوئد دراین خصوص درتوئیتی نوشت: (این تجاوز نظامی) نقض قوانین بین الملل، بی ثباتی و مخاطرات عظیم بشری از پیامدهای این اقدام است که تنها مختص به کردها نخواهد بود.

راشاتودی افزود: وزیرخارجه سوئد همچنین خواستار رسیدگی فوری شورای امنیت سازمان ملل به این مساله شد.

هیأت نظامی روسیه وارد شهر قامشلی سوریه شد

یک هیات نظامی روسیه جمعه شب وارد فرودگاه بین المللی “قامشلی” در استان حسکه در شمال شرق سوریه شد که کنترل آن در اختیار دولت دمشق قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، همزمان با ورود این هیات روسی، یک هیات از یگان‌های کرد نیز وارد دمشق شد. بر اساس این گزارش، احتمالا مأموریت هیأت روسی میانجی‌گری میان دولت سوریه و نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) است.

در همین حال یک مسؤول بلندپایه نیروهای دمکراتیک سوریه شرط این گروه برای توافق با دولت سوریه را موافقت با خودمختاری اعلام کرد، موضوعی که مقام های دولت دمشق بارها آن را رد کرده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، در همین حال حمله توپخانه ای جمعه شب ارتش ترکیه به یک نانوایی در شهر قامشلی، هفت زخمی برجای گذاشت.

این تحولات به دنبال آن صورت می گیرد که بسیار از مسؤولان کرد سوریه و کشورهای عربی از نیروهای دمکراتیک سوریه خواسته‌اند، مناطق مرزی این کشور با ترکیه را به دولت دمشق تحویل دهد.

مقام های دولت سوریه دو روز پیش اعلام کردند، به خاطر حملات ترکیه به شمال شرق سوریه، تمامی پروازهای نظامی و مسافربری به فرودگاه قامشلی و بالعکس متوقف شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به “چشمه صلح” در شمال شرق سوریه خبر داد، اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه اتحادیه اروپا رو بهرو شده است.

اتحادیه اروپا آنکارا را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرده و هشدار اردوغان مبنی بر اینکه دروازه های کشورش را برای عبور آوارگان به اروپا باز خواهد کرد، مردود دانستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=7513 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

اردغان با حمله به کردستان قبر خود را کند!
حمایت جهانی از کرد های دلیر ادامه دارد و مانع به هدفهای اردغان خواهد شد.
نوید آزادی کردستان را میتوان احساس کرد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x