جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تمساح چیتگر، حیوان مشهوری که دیده نشده است!

«تمساح چیتگر» اکنون در غرب تهران به حیوانی مشهور تبدیل شده که دیده نمی‌شود اما همه درباره آن حرف می‌زنند. جز تصویری نیمه واضح که در آن موجودی در دریاچه چیتگر شناور است و در فضای مجازی منتشر شده نشانه دیگری از آن نیست. تصویر دیگری هم منتشر شد که عنوان شد رد پای همان تمساح در خشکی است که احتمال زیادی دارد ساختگی باشد. همین دو تصویر چندین روز است که موضوع بحث و نظر کاربران فضای مجازی و دغدغه کسانی شده است که گذرشان به دریاچه خلیج فارس افتاده است.

علیرضا شهرداری، کارشناس حیات وحش به مهر گفته است، با توجه به عکس منتشر شده و حرکت آب احتمال رهاسازی تمساح قاچاق در این دریاچه وجود دارد.وی توضیح داد: در حدود ۵ سال گذشته گرایش به ورود تمساح قاچاق به‌عنوان حیوان خانگی به کشور بیشتر شده است و با یک مکالمه ۱۰دقیقه‌ای براحتی می‌توانید تمساح مورد نظرتان را از قاچاقیان بخرید و به همین دلیل معتقدم احتمال رهاسازی تمساح در چیتگر زیاد است. وی در ادامه با اشاره به اینکه طبیعت و فیزیولوژی بدن تمساح به شکلی است که امکان زنده ماندن در آب و هوای شهری مثل تهران برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: تمساح خزنده‌ای است  خونسرد که با شش تنفس می‌کند و سرمای هوا باعث می‌شود درنده خویی تمساح از بین برود و درجه دمای آب دریاچه امکان زنده ماندن این حیوان را به زیر صفر می‌برد.

ماهی سرسوسماری

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر نیز به‌دنبال انتشار اخباری درباره وجود شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر گفته است: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است.

 علی اکبر عفت‌منش افزوده است: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش – ماهی سرسوسماری – در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد. وی همچنین گفته است: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تأیید کرده بود.

راضیه تنگستانی، کارشناس شیلات نیز در این باره گفته است: الیگِیتور فیش ماهی سرسوسماری در ایران به‌صورت آکواریومی نگهداری می‌شود و نمی‌تواند از آب خارج شود از این‌رو اگر ردپایی بیرون از آب مشاهده شده باشد، الیگیتور فیش نیست و تمساح است.

محیط‌ زیست تهران: وجود تمساح محال است

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان تهران نیز به ایرنا گفت: این یگان از یک ماه گذشته تاکنون پایش‌های گوناگونی در دریاچه چیتگر انجام داده است ولی وجود تمساح در این دریاچه محال است. فرهادی زند ادامه می‌دهد: تمساح یک جانور دوزیست است که در آب‌های کم عمق زندگی می‌کند و وجود آن در دریاچه چیتگر به‌خاطر شرایط زیستی محال است.وی اضافه می‌کند: اگر تمساح در این دریاچه وجود داشت نیاز به شکار و حضور در خشکی داشت که طی این یک ماه هیچ موردی مشاهده نشده است ضمن اینکه پایش‌ها به‌صورت شبانه روز ادامه دارد.

آتش‌نشانی در جست‌و‌جوی تمساح

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم از آغاز عملیات جست‌و‌جوی تمساح در دریاچه چیتگر خبر داد و اعلام کرد: این عملیات با حضور مأموران ۳ ایستگاه آتش‌نشانی در حال انجام است.

سیدجلال ملکی می‌گوید: در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال وجود تمساح در آب‌های دریاچه چیتگر، محدوده شمال غرب تهران، در روزهای گذشته چند مورد تیم‌های گشت آتش‌نشانی نسبت به گشت زنی در محیط پیرامونی دریاچه اقدام کردند، اما چنین حیوانی یا چیزی شبیه به تمساح مشاهده نشد.

روزنامه ایران

https://akhbar-rooz.com/?p=97318 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x