جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله و اشرف غنی امضا شد

پس از چند ماه کشمکش‌ها و بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، امروز توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری امضا و بر این بحران ظاهرا نقطه پایان گذاشته شد
توافق بین غنی و عبداله

پس از چند ماه کشمکش‌ها و بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، امروز توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری امضا و بر این بحران ظاهرا نقطه پایان گذاشته شد.

این توافقنامه بعد از ظهر امروز یکشنبه با حضور حامد کرزی رییس جمهوری سابق، محمدکریم خلیلی رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان، عبدالرب رسول سیاف از رهبران سابق جهادی، محمدیونس قانونی از اعضای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و نعمت الله شهرانی، امضا شد.

براساس این توافق‌نامه عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را که دارای پنج معاون، بودجه مستقل و صلاحیت‌های مشخص است، برعهده گرفته و در معرفی ۵۰ درصد کابینه دولت نیز سهم دارد.

در این توافقنامه آمده است: استانداران ۳۴ گانه افغانستان براساس یک قاعده مورد توافق دو طرف معرفی می شوند و تغییر، تعدیل و برکناری افراد از پست های مهم دولتی با دلایل موجه انجام خواهد شد.

رییس جمهور غنی که فرمان اعزازی مارشالی برای ژنرال عبدالرشید دوستم معاون سابق و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را براساس توافقنامه امضا کرده بود، بطور رسمی اعلام کرد.

بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ۳۰ دی ماه، کمیسیون انتخابات این کشور اشرف غنی را رییس جمهوری اعلام کرد، از طرف عبدالله مورد پذیرش قرار نگرفت و رد شد، آغاز گردید.

در نوزدهم اسفندماه اشرف غنی و عبدالله بطور هم‌زمان مراسم تحلیف را در کاخ‌های ریاست جمهوری و سپیدار با هواداران خود برگزار کردند و با این کار بطور عملی افغانستان دارای دو رییس جمهوری شد و دولت موازی باعث ایجاد بحران گردیده بود.

گفته می شود در مراسم امضای این توافقنامه هیچ دیپلمات و مقام خارجی دعوت نشده است و این بار دو طرف برعکس سال ۲۰۱۴ که آمریکا در تشکیل دولت وحدت ملی نقش داشت، با میانجیگری شخصیت های داخلی این توافقنامه را امضا کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=30488 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x