جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

توافق پنج روزه آتش بس، درگیری های پراکنده در راس العین

نانسی پلوسی و چاک شومر رهبران دموکرات ها گفته اند، در این «توافق شرم آور آتش بس» ترامپ هر چه را که اردوغان خواسته به او داده و هیچ امتیازی نگرفته است
آخرین تحولات بحران شمال سوریه پس از توافق آتش بس؛ درگیریهای پراکنده در راس العین

با وجود موافقت آنکارا برای توقف حملاتش به کردهای سوریه به مدت پنج روز، درگیریهای پراکنده در مناطق مرزی شمال این کشور همچنان ادامه دارد. خبرنگار رویترز گزارش داده که صبح جمعه از حومه راس‌العین در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه، صدای شلیک وپخانه و گلوله باران شنیده است.

بر اساس توافقی که روز پنجشنبه بین مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به دست آمد، آنکارا با آتش بس پنج روزه در شمال سوریه موافقت کرد.

بر اساس این توافق نیروهای کرد پنج روز فرصت دارند که از منطقه امن مورد نظر آنکارا به شعاع ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه، خارج شوند. توافقی که کاملا در جهت خواسته آنکارا ارزیابی شده است.

هشدار رهبران اروپا به آنکارا: عملیات را پایان دهید و نیروهایتان را عقب بکشید

رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه و در پی تعلیق عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، از آنکارا خواستند تا عملیات نظامی را پایان داده و نیروهای خود را عقب بکشد.

در بیانیه‌ای که رهبران اروپا در نخستین روز اجلاس سران اتحادیه در بروکسل منتشر کرده‌اند، آمده است: « شورای اروپا بیانیه صادر شده از سوی آمریکا و ترکیه مبنی بر توقف عملیات نظامی را مورد توجه قرار می دهد و بار دیگر از ترکیه می خواهد که به اقدامات نظامی خود پایان دهد و نیروهای خود را عقب بکشد.»

اتحادیه اروپا همچنین بار دیگر مداخله نظامی یکجانبه ترکیه در شمال شرقی سوریه را محکوم کرده و گفته است که این دخالت نظامی باعث «افزایش رنج انسان‌ها» می شود، جنگ علیه داعش را «تضعیف» می کند و «تهدید» جدی برای امنیت اروپا به شمار می رود. رهبران اروپایی همچنین تصمیم‌ خود مبنی بر متوقف کردن صدور مجوزهای صادرات اسلحه به ترکیه را تکرار کرده اند.

عملیات نظامی ۹ روزه آنکارا در شمال شرقی سوریه تاکنون باعث کشته‌شدن دهها غیرنظامی و آواره شده دهها هزار نفر شده است.

واکنش ها در آمریکا

در خود آمریکا، اعلام آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه بین ترکیه و شبه نظامیان کرد سوری در روز پنجشنبه واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است و تعدادی از قانونگذاران آمریکایی از این آتش بس انتقاد کرده‌اند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه اعلام کرد که با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر سر آتش بس پنج روزه در شمال شرقی سوریه توافق شده است.

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت، عملیات نظامی ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت [معادل پنج روز] متوقف می‌شود تا شبه‌نظامیان کرد از «خط تعیین‌شده» یعنی ۳۲ کیلومتری مرز عقب‌نشینی کنند و پس از آن، عملیات پایان خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، هنوز برخی از ابعاد این توافق مشخص نیست ولی براساس آنچه اعلام شده است در صورت اجرای این توافق آتش بس، ترکیه به تمامی اهداف خود دست خواهد یافت و عملا شبه نظامیان کرد از منطقه ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه عقب نشینی خواهند کرد.

این گزارش می افزاید، هنوز معلوم نیست که آیا یگان مدافع خلق این توافق را خواهد پذیرفت و آن را اجرا خواهد کرد یا نه.

مظلوم کوبانی، فرمانده شبه نظامیان کرد هم گفته است که آنها آتش بس را فقط در منطقه مرزی بین راس العین و تل الابیض خواهند پذیرفت.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم روز پنجشنبه پس از اظهارات مایک پنس گفت: «ما عملیات را تعلیق می‌کنیم … ما فقط می‌توانیم حملات را تا زمانی که تمامی عناصر تروریستی از این منطقه عقب‌نشینی کنند متوقف کنیم».

استقبال ترامپ از آتش بس

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از آتش بس در شمال سوریه گفت، ده سال بود که همه به دنبال چنین توافقی بودند، ولی نمی‌توانستند. دونالد ترامپ تاکید کرد که به محض اجرای این توافق آتش بس توسط ترکیه ، آمریکا تحریم های اعمال شده در این خصوص را لغو خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت، ترکیه نگرانی های مشروعی در خصوص حضور تروریست ها در منطقه خط مرزی داشت. او اضافه کرده است: کردها هم خیلی از این توافق خوشحال هستند.

واکنش دموکرات‌ها

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر، رهبر دموکرات در سنا آتش بس اعلام شده در شمال سوریه را «شرم آور» خواندند.

نانسی پلوسی و چاک شومر در بیانیه ای گفته اند، این توافق آتش بس قابل اتکا بودن سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی تضعیف می‌کند و برای دوستان و دشمنان این پیام خطرناک را می‌فرستد که نباید به کلمات ما اعتماد کنند. رئیس جمهوری اردوغان هیچ چیز امتیازی نداده است و رئیس جمهوری ترامپ هر آنچه را که او خواستار بود به او داده است.

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه نیز در سخنرانی خود در صحن سنا از این آتش بس انتقاد کرده گفته است: از آنچه به دست آمده با عنوان پیروزی یاد شده است. این توافق با پیروزی فاصله زیادی دارد.

وی در ادامه از تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرده است.

در همین زمینه، سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام گفته است: این که قتل عام متوقف شده این یک خبر خوب است.

وی گفته است که باید شانسی به آتش بس داد. با این حال٬ لیندسی گراهام تاکید کرده است که تلاش های خود برای خروج ترکیه از شمال سوریه را متوقف نخواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=8507 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x