جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

توافق چهارم آتش بس در قره باغ، این بار با حضور سربازان روسی

ارمنستان و جمهوری آدربایجان در حالی با میانجی‌گری روسیه به توافق جدیدی برای برقراری آتش‌بس در قره‌باغ دست یافته‌اند که تردیدها درباره پایداری این توافق وجود دارد و این در حالی است که این توافق موجب بروز اعتراض‌هایی در ارمنستان نیز شده است
توافق‌نامه جدید آتش‌بس در قره‌باغ و اعتراض‌ها در ارمنستان

ارمنستان و جمهوری آدربایجان در حالی با میانجی‌گری روسیه به توافق جدیدی برای برقراری آتش‌بس در قره‌باغ دست یافته‌اند که تردیدها درباره پایداری این توافق وجود دارد و این در حالی است که این توافق موجب بروز اعتراض‌هایی در ارمنستان نیز شده است.

به گزارش ایرنا، کاخ کرملین ساعاتی پیش اعلام کرد که «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهوری روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد ۱۰ نوامبر (امروز سه‌شنبه) به وقت مسکو امضا کردند.

پوتین بامداد سه‌شنبه طی بیانیه ای گفت: براساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود.

در همین راستا کنترل ارتباطات و حمل و نقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود.

الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امضای سند صلح بین کشورش و ارمنستان را دست آورد مهم برای باکو توصیف کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دنبال آغاز درگیری‌های جدید از اوایل مهر پیشتر سه مرتبه با برقراری آتش‌بس در قره باغ توافق کرده بودند اما این توافق نامه‌ها به دلیل تداوم تبادل اتش نقض شد و طرفین یکدیگر را به تمایل برای ادامه درگیری ها متهم کردند.

مفاد توافق نامه و استقرار صلح بانان روس

به دنبال حصول توافق جدید آتش بس در قره باغ، گزارش شده است که صلح‌بانان روسیه به منظور تحقق آتش بس بر اساس توافقنامه امضا شده بین مسکو، ایروان و باکو در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ مستقر می شوند.

همچنین مقرهای دیده بانی روسیه در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ و تا امتداد دالان لاچین (متصل کننده قره باغ به ارمنستان) مستقر می شوند.

به منظور کنترل رعایت توافقنامه آتش بس بین طرف های مناقشه قره باغ، استقرار مقرهای دیده بانی در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ تا دالان لاچین پیش بینی شده است.

همچنین در راستای اجرای مفاد این توافق نامه تمامی عملیات های نظامی متوقف می‌شوند، سرزمین های اشغال شده در مناطق آغدم و گزاخ تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ به جمهوری آذربایجان بازگردانده می شوند، مدت اقامت نیروهای حافظ صلح روسی ۵ سال است و یک مرکز صلح برای نظارت بر آتش بس ایجاد خواهد شد.

خبرگزاری ارمن پرس نیز گزارش داد، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که از ساعت ۵ صبح سه‌شنبه (به وقت محلی) نیروهای مسلح این کشور با همکاری نیروهای مسلح روسیه در حال اجرای تعهداتش در قبال توافق نامه جدید آتش‌بس هستند.

اعتراض‌ها در ارمنستان

اعلام حصول توافق جدید میان ارمنستان و جمهوری اذربایجان در حالی امیدها را برای توقف کامل درگیری‌ها در قره‌باغ افزایش داده اما از سوی دیگر موجب نگرانی در مورد بی ثباتی در جامعه ارمنستان شده است.

شماری از ساکنان ایروان بامداد سه شنبه به نشانه اعتراض به برقراری آتش بس در منطقه قره باغ، از زنجیر ماموران پلیس عبور کرده و وارد ساختمان دولت ارمنستان شدند.

پس از اینکه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از دستیبابی به توافق برای آتش بس در قره باغ خبر داد، صدها نفر در میدان جمهوری (میدان اصلی ایروان) که ساختمان دولت در آن قرار دارد، تجمع کردند.

ماموران پلیس از زور در مورد معترضان استفاده نکرده و سعی کردند آنها را آرام کنند.

این اعتراض ها در ایروان در حالی شکل گرفته است که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: من بیانیه ای را با روسای جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ قره باغ  امضا کردم. من این تصمیم را در نتیجه تجزیه و تحلیل عمیق گرفتم که تصمیمی بسیار بسیار دشوار بود.

در این میان خبرگزاری آرمن پرس گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان از نهادهای قانونی خواست معترضانی را که با خشونت وارد ساختمان های دولتی شدند و همچنین به رئیس پارلمان نیز حمله کردند، دستگیر کنند.

این خبرگزاری همچنین شایعات را مبنی بر اینکه پاشینیان به دنبال اعتراض‌ها در ایروان پس از امضای توافق نامه آتش بس با جمهوری آذربایجان، خاک ارمنستان را ترک کرده، رد کرد.

پاشینیان نیز ضمن رد این شایعات گفت: البته که من در ارمنستان هستم. به طور کامل متعهد به ادامه انجام وظایفم به عنوان نخست وزیر این کشور هستم.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد که وزارت دفاع ارمنستان و ستاد مشترک ارتش این کشور بیانیه مشترکی را منتشر کرده و در آن از مردم این کشور خواستند تا از انجام هر گونه اقدامی که موجب تضعیف ثبات این کشور شود، امتناع کنند.

همچنین گزارش شده است که مخالفان دولت ایروان در حال جمع آوری امضا با هدف درخواست از پارلمان ارمنستان در خروج از توافق نامه جدید اتش بس با جمهوری آذربایجان هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=91977 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x