جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

توقف گفتگوهای صلح افغانستان؛ مذاکرات طالبان در تهران و مسکو

هیات مذاکره کننده دولت افغانستان با تایید توقف گفتگوهای صلح می‌گوید که طالبان با ترک میز مذاکره در تلاش دریافت نظریات خارجی‌ها است تا به اساس آن در روند صلح تصمیم بگیرند. همزمان طالبان در تهران و مسکو مشغول مذاکره است و يک عضو طالبان در مسکو گفته است حکومت فعلی افغانستان «يگانه مانع» بر سر راه صلح است

هیات مذاکره کننده دولت افغانستان با تایید توقف گفتگوهای صلح می‌گوید که طالبان با ترک میز مذاکره در تلاش دریافت نظریات خارجی‌ها است تا به اساس آن در روند صلح تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری جمهور افعانستان؛ دکتر رسول طالب عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان روز یکشنبه در یک نشست انلاین خبری، تایید کرد که دور دوم مذاکرات صلح متوقف شده است.

آقای طالب گفت: هیات مذاکره کننده صلح دولت افغانستان از تاریخ ششم ژانویه به این سو در دوحه حضور دارند و آماده مذاکره جدی روی پیشنهادات مطرح شده می‌باشد اما طرف مقابل ما با مسافرت به کشور‌های خارجی تلاش دارد تا با دریافت نظریات آنها در روند مذاکرت  صلح تصمیم بگیرند.

طالب گفت: از دید ما توقف خون ریزی در کشور و پایان دادن به رنج‌ها و مصیبت‌های مردم افغانستان اولویت و فوریت دارد و به همین دلیل با صبر و بردباری و با احساس مسوولیت آماده گفتگویی جدی برای حل مشکلات مردم خود می‌باشیم.

وی بیان داشت: طالبان میز مذاکره را رها کردند و برای انحراف افکارعامه بهانه‌های غیر موجه و غیر قابل قبول را مطرح می‌کنند درحالیکه مردم آگاه اند و می‌دانند که یک عضو هیات مذاکره کننده طالبان با وجود که در میز مذاکره غیبت دارند و از مسکو ادعا می‌کنند که هیات جمهوری افغانستان صلاحیت کافی ندارد این ادعا چقدر نامناسب و بیجا می‌باشد.

مذاکرات همزمان طالبان در تهران و مسکو

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و هیئت همراهش در تهران دیدار و از «ایده تشکیل حکومتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروهای سیاسی در افغانستان» استقبال کرد.

به گزارش وزارت امور خارجه ایران ظریف در این دیدار گفت: «تصمیمات سیاسی نمی‌تواند در خلا اتفاق بیافتد و تشکیل حکومت همه شمول باید در یک فرایند مشارکتی و با در نظر داشت ساختارها و نهادها و قوانین بنیادی مانند قانون اساسی شکل گیرد.»

ملاعبدالغنی برادر نیز در این دیدار‌ ضمن «مخرب» توصیف کردن نقش داعش در افغانستان و منطقه، تشکیل دولتی همه شمول با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی را امری ضروری برای برقراری صلح کامل در افغانستان اعلام کرد.

طالبان: غنی همین امروز استعفا دهد با دولت جدید همکاری می‌کنیم

همزمان با حضور هیات سیاسی طالبان در تهران، هیات مستقل دیگری از این گروه نیز به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی به مسکو سفر کرده است. آقای استانکزی روز شنبه در جریان یک نشست خبری در روسیه گفته بود که اگر اشرف غنی همین امروز دست از جنگ بردارد و استعفا دهد، طالبان حاضر است با دولت جدید افغانستان همکاری کند. آقای استانکزی همچنین مدعی شده که حکومت افغانستان «یگانه مانع» در برابر صلح است و اگر مذاکرات صلح به نتیجه برسد، دولت آقای غنی سقوط می‌کند و «حکومت جدید اسلامی» شکل می‌گیرد. او بر اساس این فرضیه، آقای غنی را به سنگ‌اندازی در روند صلح متهم کرد.

در مقابل، محمداشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز شنبه شب اعلام کرد که برقراری حکومت موقت به زیان کشور است چرا که موجب خون‌ریزی می‌شود. غنی یاد آور شد که صلاحیت منحل کردن جمهوریت را ندارد، زیرا به موجب سوگندی که خورده باید پاسدار قانون اساسی افغانستان باشد.

امرالله صالح، معاون اول رییس جمهوری افغانستان نیز روز یکشنبه طالبان را به تلاش برای برقراری حکومت دیکتاتوری به رهبری روحانیون متهم کرد. صالح تحقق این هدف طالبان را غیرممکن دانسته و به هم‌پیمانان بین‌المللی افغانستان یادآوری کرده که بین طالبان و گروه‌های تروریستی مرز باریکی وجود دارد؛ چنان که این گروه تاکنون زیر بار محکوم کردن شبکه‌های تروریستی بین‌المللی و منطقه‌ای نرفته است.

با وجود آغاز دور دوم مذاکرات صلح، گفت‌وگوها میان هیات‌ دولت افغانستان و دولت از سه هفته پیش و پس از برگزاری سه نشست فرعی، متوقف شده است. همزمان دولت جو بایدن، رسیس جمهوری جدید آمریکا بر لزوم بازنگری توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان تاکید کرده است. بر همین اساس، ناتو نیز اعلام کرده که بر خلاف توافق دولت پیشین آمریکا با طالبان، نیروهای نظامی بین‌المللی فعلا در افغانستان باقی خواهند ماند.

https://akhbar-rooz.com/?p=102700 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F Sharifi
F Sharifi
3 سال قبل

 ایا مذاکرات نظام منحط ولی فقیه با تروریستهای طالبان با تشویق روسیه ، خود باعث مشروعیت دادن به طرح عربستان که خواهان شرکت در مذاکرات اتی غرب و روسیه با نظام اسلامی است ، نخواهد گردید ؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x