پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توپ طلای فرانس فوتبال کرونا گرفت؛ خانواده اردوغان و تخریب فوتبال ترکیه

گالری عکس پروفایل پرسپولیس تصاویر باکیفیت سایز مربعی ۱۲۸۰

نازک بین: مجله «فرانس فوتبال فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مراسم اهدای توپ طلا ۲۰۲۰ برای اولین بار در تاریخش به دلیل ویروس کرونا لغو شد.در بیانیه مجله مشهور فرانسوی آمده است: در شرایطی اضطراری قرار داریم. برای اولین بار در تاریخ اهدای توپ طلا از سال ۱۹۵۶ تا کنون توپ طلای ۲۰۲۰ به کسی اهدا نمی شود و مراسم لغو است. مسی و بقیه بازیکنان که سال گذشته از سوی این مجله جایزه دریافت کردند، تا سال آینده باید منتظر باشند و جانشینی برای آنها در سال ۲۰۲۰ انتخاب نخواهد شد. دلایل عدم اهدای توپ طلای ۲۰۲۰ به شرح زیر است: با این سال عجیب و منحصر به فرد (۲۰۲۰) نمی توان مثل سال های عادی برخورد کرد. پس بهترین تصمیم این بود که کسی انتخاب نشود. توپ طلا ارزش های دیگری مثل اتحاد، همدلی و مسئولیت پذیری دارد و تنها ارزش ورزشی ندارد. انتخاب فرد مشخص در این شرایط به دور از انصاف است. چون بسیاری از نکات آماری به دلیل تعطیلی بلندمدت بازی ها دچار خلل شده است. بسیاری به خاطر این اوضاع ضربه دیدند و نمی تواند به صورت عادلانه کسی را انتخاب کرد. باشگاه بارسلونا در اقدامی به خبر فرانس فوتبال در خصوص عدم برگزاری مراسم توپ طلا واکنش نشان داد.این باشگاه در توییتر خود با انتشار عکس مسی نوشت: همه می‌دانیم که چه کسی بهترین بازیکن است.

تخریب فوتبال بعد از تخریب ترکیه توسط خانواده اردوغان

به گزارش رسانه های استانبول، با پیروزی تیم استانبول باشاک شهسر در مقابل کایسری اسپور، آن ها قهرمانی در سوپرلیگ ترکیه را یک هفته مانده به پایان در ورزشگاه «باشاک شهیر فاتح تریم» جشن گرفتند. استانبول باشاک شهیر یکی از پنج تیم قدرتمند شهر استانبول در کنار گالاتاسارای، بشیکتاش، فنرباغچه و کاظیم‌پاشا محسوب می‌شود. آن ها ۳۰ سال قبل و به دست شهرداری استانبول فعالیت خود در فوتبال حرفه ای را استارت زدند و در واقع یکی از تیم های دولتی ترکیه محسوب می‌شدند. باشاک شهیر ۱۳ سال پیش برای نخستین بار به سطح اول فوتبال ترکیه رسید و موفق شد خیلی زود خود را در میان قدرت های این لیگ قرار دهد تا این که حالا در فصل جاری پس از ۳۰ سال قهرمانی را به دست آورد.

در این دیدار بلال اردوغان پسر رئیس جمهور ترکیه در کنار مدیران باشگاه باشاک شهیر حضور داشت و جنجال ساز شد. حضور او از آن جهت اهمیت دارد که در چارت مدیریتی این باشگاه، نفراتی نزدیک به رجب طیب اردوغان و حزب سیاسی او یعنی عدالت و توسعه حضور دارند. از جمله «گوکسل گوموشداغ» رئیس باشگاه باشاک شهیر و شهردار سابق استانبول که جزو دوستان صمیمی اردوغان از نظر سیاسی است.

 در پی این واقعه، در شبکه توییتر، اعتراض های گسترده ای علیه این قهرمانی از سوی مخالفان مش رجب طیب اردوغان و این باشگاه صورت گرفته و آنان قهرمانی تیم باشاک شهیر را به کمک های دولتی مرتبط کرده اند. یکی از این کاربران که پروفایل خود را لوگوی گالاتاسارای قرار داده، نوشته: «پسر اردوغان در جشن قهرمانی باشاک شهیر؛ این خلاصه فصل است!» یک کاربر دیگر نوشته: «حالا خانواده اردوغان وارد فوتبال شدند تا آن را هم پس از کشور خراب کنند».

 این در حالی است که البته نظرات مخالف نیز وجود دارند؛ مثل کاربری به نام ENES که بی توجه به قهرمانی باشاک شهیر می‌گوید که اگر ترابزون اسپور قهرمان می‌شد، برات آلبایراک (داماد اردوغان) در ورزشگاه آن ها حضور داشت و با این تیم جشن می‌گرفت. پس هدف شما منتقدان نه ورزش فوتبال بلکه رئیس جمهور کشور است. شما با این نفرت غرق خواهید شد!

اردوغان نیز با انتشار پیامی توییتری قهرمانی تیم استانبول باشاک شهیر را تبریک گفت که این توییت واکنش های اغلب مخالفت آمیزی را به خود گرفت. رجب طیب اردوغان در توییتر خود با تبریک به این تیم نوشت که لیگ ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بسیار پرچالش بود و به همه تیم ها بابت روحیه رقابت طلبی تبریک و خسته نباشید گفت و برای تیم قهرمان نیز آرزوی موفقیت کرد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image003.jpg است

همه آمار و ارقام لالیگا فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰

به نقل از اسپوتنیک، فصل ۲۰۱۹/۲۰ لالیگا با قهرمانی رئال مادرید، آقای گلی لیونل مسی، کسب جایزه زامورا توسط تیبو کورتوا و سقوط اسپانیول پس از سال ها به پایان رسید. لالیگا در فصل ۲۰۱۹/۲۰ با تمامی فراز و نشیب هایش خاتمه یافت. نکات آماری جالب از فصلی که گذشت به شرح ذیل است:

۱. در ۵ فصل اخیر تمامی آقای گل ها از بارسلونا بودند. (۴ بار لیونل مسی و یک بار سوارز)

۲. در جدول بازی های خانگی بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکو مادرید اول تا سوم هستند و والنسیا و سویا در رده چهارم و پنجم قرار دارند.

۳. در جدول بازی های خارج از خانه رئال مادرید، سویا و بارسلونا در جایگاه های اول تا سوم هستند. تیم های اتلتیکو مادرید و ویارئال در رده های چهارم و پنجم هستند. نکته عجیب و جالب حضور والنسیا در رده هفدهم است. اختلاف رتبه والنسیا در جدول بازی های خانگی و خارج از خانه ۱۳ رده و ۲۷ امتیاز است!

۴. بهترین خط حمله این فصل، بارسلونا با ۸۶ گل بود. با اختلافی ۱۶ گله با تیم دوم یعنی رئال مادرید با ۷۰ گل.

۵. بهترین خطوط دفاعی این فصل لالیگا متعلق به دو تیم مادریدی یعنی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید با ۲۵ و ۲۷ گل خورده بود. بدترین عملکرد بین باشگاه ها برای مایورکا با ۶۵ گل خورده ثبت شده است‌.

۶. فقط دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا توانسته اند بیشتر از ۲۰ برد در این فصل به دست آورند. (رئال مادرید ۲۶ و بارسلونا ۲۵ برد)

۷. دو باشگاه اتلتیکو مادرید و سلتاویگو با کسب ۱۶ مساوی و وایادولید با ۱۵ مساوی، رکورددار نتیجه تساوی در این فصل مسابقات هستند و از بین این سه تیم فقط اتلتیکو در رده ای بالاتر از دهم قرار دارد.

۸. رئال مادرید با کسب سی و چهارمین عنوان قهرمانی خود در لالیگا همچنان پرافتخار ترین تیم این مسابقات محسوب می شود. بارسلونا نیز با ۲۶ قهرمانی، نزدیک ترین تعقیب کننده کهکشانی ها است.

۹. سرخیو راموس گلزن ترین مدافع لالیگا و حتی پنج لیگ معتبر (انگلیس – اسپانیا – ایتالیا – آلمان – فرانسه) با ۱۱ گل زده است، که البته پنالتی‌زن ترین مدافع هم لقب دارد.

۱۰. تنها یک بازیکن در لالیگای امسال توانست بیش از ۲۰ پاس گل به ثبت برساند و او کسی نبود جز لیونل مسی (۲۱ پاس گل و اختلاف ده پاس گل با نفر دوم)

۱۱. ویارئال و رئال مادرید بیشترین پنالتی اعلام شده را به سود خود در این فصل دارند. ویارئال با ۱۱ و رئال با ۱۰ پنالتی‌.

۱۲. در ۱۱ سال گذشته تمامی آقای گل های لالیگا از رئال مادرید و بارسلونا بودند. ۸ بار آبی و اناری ها و فقط ۳ بار کهکشانی ها به این افتخار رسیدند. (آخرین بار دیگو فورلان از اتلتیکو مادرید در فصل ۲۰۰۸/۰۹ توانست آقای گل لالیگا شود.)

۱۳. در جدول آقای گلی تمام ادوار لالیگا رئال مادرید با اقتدار و با ۲۷ بار کسب جایزه آقای گلی در صدر قرار دارد و پس از آنها بارسلونا با ۱۸‌ و اتلتیک بیلبائو با ۱۲ عنوان آقای گلی حاضر هستند.

۱۴. اگر بارسلونا نتواند لیگ قهرمانان را ببرد، اولین بار از فصل ۲۰۰۷/۰۸ خواهد بود که باشگاه کاتالونیایی هیچ جامی را نمی برد.

۱۵. کریم بنزما، برای اولین بار از زمان پیوستنش به رئال در ۲ فصل پیاپی در لالیگا موفق به زدن حداقل ۲۰ گل شده است. (هر فصل ۲۱ گل زده)

۱۶. مسی با ثبت ۲۱ پاس گل در این فصل، از ۲۰ پاس‌ گل ژاوی در فصل ۲۰۰۸/۰۹ ژاوی عبور کرد و بهترین رکورد تعداد پاس گل در یک فصل لالیگا را به نام خود ثبت کرد.

۱۷. سرخیو راموس در این فصل توانست ۱۱ گل به ثمر برساند و گلزن ترین مدافع لالیگا در قرن ۲۱ لقب گرفت. (رکورد قبلی در اختیار ماریانو پرنیا مدافع ختافه ۲۰۰۵ با ۱۰ گل زده بود.)

۱۸‌. در ۱۱ فصل گذشته بی سابقه بوده است آقای گل لالیگا کمتر از ۳۰ گل زده داشته باشد. در حالی که امسال لیونل مسی فقط با ۲۵ گل آقای گل مسابقات لقب گرفت.

۱۹. لیونل مسی . با ۷ بار کسب عنوان آقای گلی رکورددار جایزه پیچیچی (آقای گل) لالیگا شد. (تلمو زارا مهاجم سال های دور بیلبائو با ۶ پیچیچی در رتبه دوم قرار دارد‌.)

۲۰. در تاریخ لالیگا فقط: لیونل مسی، آلفردو دی استفانو و هوگوسانچز موفق شده اند ۴ فصل متوالی جایزه پیچیچی را کسب کنند.

۲۱. تینو کورتوا. با کسب ۲۰ کلین شیت رکورددار کسب کلین شیت در فصل جاری لالیگا شد و با کمترین میانگین گل خورده در هر بازی توانست جایزه زامورا (بهترین دروازبان لالیگا) را کسب کند و به تنها دروازبانی مبدل شد که با هر دو تیم شهر مادرید (رئال و اتلتیکو) به این مهم دست یافت.

۲۲. از فصل ۲۰۰۲/۰۳ تاکنون رخ نداده است که یکی از دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در رده های اول یا دوم نباشند. آخرین بار در فصل ۲۰۰۱/۰۲ والنسیا به قهرمانی رسید و دپورتیوو لاکرونیا نایب قهرمان شد‌. رئال مادرید و بارسلونا هم سوم و چهارم شدند. (اوضاع لالیگا در آن سال آنقدر عجیب و باورنکردنی بود که اتلتیکو مادرید و سویا به علت سقوط به دسته پایین تر اصلا حضور نداشتند!)

۲۳. فاصله امتیازی تیم هفتم جدول (گرانادا) با صدرنشین مسابقات یعنی رئال مادرید ۳۱ امتیاز است؛ درحالی که با تیم رده آخری اسپانیول نیز همین اختلاف امتیازی موجود است.

به بهانه سالروز وداع علی کریمی از فوتبال

76 Best Ali Karimi images | Football, Iran football, Water polo

علی کلهری: یکی از نیمه شب های دی ماه ۱۳۷۶، سالن ۱۲ هزار نفری آزادی جایی بود که ستاره ای از زمین های سفت و خشن سالنی درخشش خود را شروع کرد، بازیکنی که با فرمول تکنیک های چشم نواز سالنی و هوش سرشار فوتبالی، هر تیمی را برای داشتنش وسوسه می کرد. مردی که در سال ۲۰۰۴ برنده توپ طلای آسیا و بهترین بازیکن و برترین گلزن آسیا لقب گرفت. بدون اغراق از صد گلی که علی دائی وارد دروازه های تیم آسیائی کرده بیش از چهل درصد آن گلها را مدیون علی کریمی است که توپ را مثل یک لقمه آماده می کرد و در دهانه دروازه به دائی می سپرد!

علی کریمی در پرسپولیس

علی کریمی از آن دست فوتبالیست هایی است که ارزش ها را فدای منافع نکرد و هر جا که نیاز بود به شرایط معترض شد و تحمل یکسری اتفاقات را نداشت. ۸ شاکی شاید لقبی باشد که طرفداران قسمت آبی پایتخت به مجتبی جباری داده اند اما علی کریمی هم یکی از آن شاکی های دوست داشتنی فوتبال ایران است که هر نوع کارشکنی از سوی مسئولان را زیر تازیانه های نقد خود می گیرد.

آمار دوران بازی علی کریمی
تیمبازیگل
پرسپولیس۱۰۳۲۹
الاهلی۶۹۴۵
بایرن مونیخ۳۳۵
القطر۲۷۵
السیلیه۰۰
استیل آذین۴۰۱۴
شالکه ۰۴۱۰
تراکتور سازی۲۶۵
تیم ملی ایران۱۲۷۳۸

پرسپولیس، سکوی پرتاب

۲۲ شهریور ۱۳۷۷ پرسپولیس مقابل پلی اکریل، جایی که غلی کریمی برای اولین بار با پیراهن سرخ روی مستطیل سبز دیده شد. همان سال به تیم ملی دعوت شد در فصل بعد با پرسپولیس به مقام سومی آسیا رسید، این مسابقات جایی بود تا تیم های خارجی هم درخشش جادوگر را تماشا کنند و لذت ببرند؛ در پایان این مسابقات باشگاه پروجا ایتالیا برای جذب علی کریمی علاقه نشان داد اما او همچنان به ماجرا جویی خود در پرسپولیس ادامه داد. در فصل بعد باز هم با پرسپولیس مقام سومی آسیا را کسب کرد.

انتخاب های عجیب

پیشنهاد اتلتیکو مادرید را رد کرد و به الاهلی امارات رفت. بهترین خرید خارجی لیگ امارات شد، اماراتی ها را شیفته خود کرد و رفت، از بین چندین پیشنهاد اروپایی بایرن مونیخ را انتخاب کرد. کریمی که پس از کسب جایزه بازیکن سال آسیا-۲۰۰۴ به بایرن‌مونیخ پیوسته بود، در فهرست اولیه سه نامزد نهایی بازیکن سال آسیا-۲۰۰۵ در کنار پارک جی سونگ از منچستر یونایتد و شونسوکی ناکامورا از سلتیک قرار گرفتاما با عوض شدن قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، مبنی بر حضور اجباری در محل اهداء جایزهو بازی در فوتبال قاره آسیا، در لیست نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نامی از او دیده نشد. کریمی همچنین به عنوان هافبک بایرن مونیخ، در کنار رونالدینیو از بارسلونا و زیدان از رئال مادرید؛ در نظر سنجی سایت فیفا، به عنوان یکی از نامزدهای سلطان دریبل جهان در سال ۲۰۰۶ قرار گرفت.

علی کریمی و جدائی از بایرن

در جام جهانی ۲۰۰۶ به دلیل مشکلات زیادی از جمله مصدومیت نتوانست عملکرد خوبی را داشته باشد. این مصدومیت ها فصل بعد هم ادامه داشت تا پایان فصل از بایرن جدا شود، با دلایلی عجیب پیشنهاد های اروپایی را رد کرد و باز هم به کشور های حوزه خلیج فارس آمد. علی کریمی پس از رد پیشنهاد تیم‌های اروپایی در آخرین روزهای حضور در بایرن مونیخ، پیشنهادهایی از تیم‌های عربی الوحده، النصر، الاهلی، العین و الوصل از لیگ امارات دریافت کرد. سرانجام خرداد ۱۳۸۶ با عقد قراردادی ۲ ساله با کمیته المپیک قطر (کمیته بازیکنان حرفه‌ای قطر)، با مبلغ ۶‏ میلیون دلار به تیم القطر در لیگ ستارگان قطر پیوست. کریمی در در پایان فصل، همراه با القطر در رده چهارم لیگ قرار گرفت. او تا پایان فصل؛ در لیگ، جام ولیعهد و جام امیر قطر مجموعاً ۳۰ بازی انجام داد و ۶ گل زد.

بازگشت به پرسپولیس

علی کریمی سال ۱۳۸۷ علی‌رغم پیشنهادهایی از اسپانیا، آمریکا، ژاپن و امارات در زمان مدیریت داریوش مصطفوی در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ به‌طور رسمی قراردادی ده‌ ماهه را با پرسپولیس بست و در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر پرسپولیس که فقط برای دیدن بازی علی کریمی آمده بودند مقابل پگاه اولین بازی خود را انجام داد.

کریمی که از ترکیب تیم ملی توسط علی دایی (سرمربی وقت تیم ملی) کنار گذاشته شده بود، در ۵ بازی نخست خود در لیگ برتر برای پرسپولیس ۵ بار گلزنی کرد. دایی پس از عملکرد کریمی در لیگ برتر او را به تیم ملی دعوت کرداما این بار علی کریمی بود که دعوت او را نپذیرفت. کریمی در اولین گلزنی خود پس از بازگشت به پرسپولیس، توانست در دقایق پایانی شهرآورد ۶۵ موفق به گلزنی شود. او پنج روز بعد در بازی مقابل ابومسلم، هت‌تریک کرد و در هفته یازدهم لیگ با حضور دایی در ورزشگاه، پنجمین گل خود را در مقابل برق شیراز به ثمر رساند.

استیل آذین

برای فصل ۸۸-۸۹ کریمی که تا آخرین ساعات نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران منتظر پیشنهاد باشگاه پرسپولیس بود، در نهایت توسط عباس انصاری فر از این تیم کنار گذاشته شد و به استیل‌آذین پیوست. علی کریمی با پیراهن استیل آذین در ۴۰ بازی ۱۴ گل به ثمر رساند.

علی کریمی در الاهلی

علی کریمی که به دلیل همراهی تیم فوتبال الاهلی امارات در دیدار دوستانه مقابل آث میلان ایتالیا با تشخیص کادر فنی از تمرینات تیم فوتبال استیل‌آذین منع و در اختیار باشگاه قرار گرفته بود، پس از توافق با مالک این تیم (حسین هدایتی) رضایت نامه‌اش را دریافت کرد و وارد مذاکره با پرسپولیس شد. بهمن ۱۳۸۹ و در فرصت نقل‌وانتقالات زمستانی فصل ۱۱–۲۰۱۰، به درخواست فلیکس ماگات مربی وقت شالکه که پیش‌تر در بایرن مونیخ مربی او بود، با عقد قراردادی ۵ ماهه با گذشت ۲۰ هفته از بوندس‌لیگا، در سن ۳۲ سالگی به شالکه ۰۴ پیوست.

علی کریمی در شالکه

پس از شالکه جادوگر باز هم به پرسپولیس برگشت و پس از دو فصل بازی در این تیم به دلیل مشکل با رویانیان با وجود پیشنهاد های عجیب و غریب خوب به تراکتور سازی پیوست و در این تیم با فوتبال خداحافظی کرد.

علی کریمی در پرسپولیس

در ۲۹ تیر ۱۳۹۳ علی کریمی ۳۶ ساله در حالی از دنیای بازی فوتبال باشگاهی و ملی خداحافظی کرد که برای فصل جدید از چند باشگاه برای بازی پیشنهاد داشت. کریمی در متن خداحافظی خود نوشت:

به نام خالق هستی
میخی بر دیوار کوبیدم و کفش ها را آویختم

خداحافظی همیشه تلخ و ناگوار است. جدایی از عشقی که تار و پود وجودت را در تصرف دارد، کار آسانی نیست. یک بار صرفا تحت تاثیر خداحافظی غریبانه مهدوی کیا تصمیمی احساسی گرفتم و از فضای اندوه بار آن همه بی‌اعتنایی مرا از فوتبال بیزار کرد و خود را در پایان دیدم. هر چند همین تصمیم احساسی و عجولانه باعث شد تا برخی‌ها همه چیز را تمام شده بدانند و مرا با دست خود به مسلخ ببرند. با توجه به شرایطی که در آن قرار دارم راهی جز ترک صحنه برایم نمانده. این تصمیم را در حالی که تمام وجودم را شک، تردید و اندوهی ناشناخته گرفته با مردم خوب و مهربان وطنم به اشتراک می گذارم… تصمیمی قطعی و برگشت ناپذیر.

از این پس هوادار متعصب برای تیم محبوبم پرسپولیس و تیم ملی کشورم خواهم بود. دوست دارم و این را وظیفه خود می‌دانم از تمامی سروان و مهرآفرینانی که مرا از یک فوتبال خیابانی به میادین جهانی همراهی و مساعدت نمودند تشکر کنم و البته تقاضا دارم تا اشتباهات و خطاهای این حقیر که در مقاطعی موجب آزردگی خاطر، نگرانی و رنجش احساسات پاکشان شده بخشیده و مورد عفو قرار دهند.

من، علی کریمی هر چه دارم بعد از خدا از فوتبال و محبت مردم است که البته هرگز خود را شایسته این همه محبت و لطفا نمی‌دانم چرا که در حقیقت قهرمان واقعی این مرز و بوم آنهایی هستند که به خاطر آرامش من و امثال من از آسایش و جان خود گذشتند تا این آرامش و آسایش نصیب ما شود. از همین رو دورود و سپاس به شهدا و جانبازان راه وطن و آزادی. این عزیزان را شایسته و لایق بالاترین ستایش ها می‌دانم.

اما از اینکه نتوانستم با پیراهن تیم محبوبم پرسپولیس فوتبال را ترک کنم اصلا ناراحت نیستم زیر این اتفاق عجیبی نیست. هرگز تن به بازی خداحافظی که متاسفانه در فوتبال ما نوعی حرکت تشریفاتی، تبلیغاتی و بعضا ریاکارانه است نخواهم داد. بسیاری از بزرگان فوتبال ما بی سروصدا خاموش شدند و به گورستان فراموشی رهسپار گردیدند.

در خاتمه قلبا اعلام می‌دارم که با خداحافظی از فوتبال تمامی حوادث و حاشیه‌هایش را هم در همان زمین خاک کرده و آنچه در این مسیر برایم پیش آمده را تنها چالش‌ها‌، رقابت‌ها و احساسات منطقی می‌دانم.

و بالاخره کلام آخر باز با هواداران که همواره برایم اهمیت بالایی داشته و خواهند داشت: “شما همیشه در قلب من خواهید بود. از احترامی که طی این سال‌ها نسبت به من داشته اید لذت بردم و سپاسگزارم.”

سرانجام باید از این خاک رفت … خوشا آنکه پاک آمد و پاک رفت

خاک پای تمام ایرانیان علی کریمی

جدال صعود در جاده کرمان – مرکزی، رقابت شمالی‌ها برای فرار از سقوط

دو تیم از هر یک از استان‌های کرمان و مرکزی در رقابت جدی برای صعود به لیگ برتر فوتبال هستند و چهار تیم شمالی برای بقا در لیگ دسته اول تلاش می‌کنند. هفته سی‌ام مسابقات لیگ دسته اول فوتبال موسوم به لیگ گدایان به پایان رسید تا رفته رفته شانس صعود تیم‌های میانه جدولی از دست برود و مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر فوتبال مشخص شوند.با نگاهی به جدول در می‌یابیم که ۹ تیم اول جدول بخت صعود به لیگ برتر دارند، اما شش تیم اول جدی‌تر برای کسب دو رتبه نخست می‌جنگند و سایر تیم‌ها فقط روی کاغذ شانس دارند.

صعود
مس رفسنجان
نارنجی‌پوشان رفسنجان که در سال‌های گذشته بیشتر در اواسط جدول به سر می‌بردند، پدیده لیگ یک این فصل بودند و از هفته‌های ابتدایی رقابت‌ها، خود را به صدر جدول لیگ دسته اول رساندند. شاگردان محمد ربیعی با عملکرد باثبات خود، رفته رفته از سایر مدعیان جدا شدند و حالا تنها چهار امتیاز برای قطعی کردن صعود و هفت امتیاز تا تثبیت قهرمانی خود فاصله دارند.

البته در صورت برتری مس رفسنجان در دیدار هفته آینده و نیز توقف آلومینیوم در بابل، صعود شاگردان ربیعی در فاصله سه هفته تا پایان رقابت‌ها قطعی خواهد شد. مس با ۵۲ گل زده صاحب بهترین خط حمله رقابت‌هاست و در چهار هفته باقیمانده به مصاف سه تیم مدعی صعود خواهد رفت.

مس کرمان
همنام و هم‌استانی صدرنشین رقابت‌ها از اواخر نیم‌فصل اول لیگ یک، روندی رو به رشد داشت که این روند در نیم‌فصل دوم هم دیده می‌شد. با این حال توقف‌های بی‌جا و عملکرد بعضاً متزلزل مس کرمان در بعضی دیدارها باعث شد شاگردان مجتبی حسینی از مس رفسنجان جا بمانند.

آنها این هفته با شکست استقلال خوزستان و با بهره بردن از باخت خانگی آلومینیوم، به جایگاه دوم جدول بازگشتند و در هفته‌های آینده با تیم سقوط‌کرده علم و ادب و نیز با تیم‌های پایین جدولی نیروی زمینی و سپیدرود بازی دارند. جدال شش امتیازی و فینال‌گونه مس مقابل آلومینیوم در هفته سی‌ودوم، نقش بسزایی در صعود یا ناکامی تیم کرمانی ایفا خواهد کرد.

آلومینیوم اراک
آلومینیوم در نیم‌فصل اول با وجود اینکه در نیمه بالایی جدول حضور داشت، چندان به‌عنوان مدعی صعود محسوب نمی‌شد. انتصاب رسول خطیبی به‌عنوان سرمربی این تیم و چند پیروزی با این مربی اما آبی‌پوشان اراکی را به رتبه دوم جدول رساند.

البته دو شکست متوالی در دو هفته گذشته، ادامه کار را برای آلومینیوم‌سازان سخت کرد و حتی رتبه دوم جدول را از آنها گرفت. آلومینیوم در چهار هفته پایانی برابر سه تیم شمالی که در خطر سقوط قرار دارند، صف‌آرایی خواهد کرد و جدال این تیم مقابل مس کرمان، نقش بسیار پُررنگی در تعیین صعود تیم‌ها در لیگ یک ایفا می‌کند.

خوشه طلایی ساوه
طلایی‌پوشان شهر ساوه در نخستین تجربه حضور خود در لیگ دسته اول، در حد و اندازه‌های یک مدعی ظاهر شدند و رفت و برگشت محسن

لیگ دسته اول فوتبال , تیم فوتبال مس کرمان , تیم فوتبال مس رفسنجان , تیم فوتبال آلومینیوم اراک , تیم فوتبال خوشه طلایی , تیم فوتبال ملوان بندرانزلی , تیم فوتبال سپیدرود رشت , تیم فوتبال نیروی زمینی تهران , تیم فوتبال رایکا بابل , فوتبال , لیگ برتر فوتبال ,

عاشوری در اوایل نیم‌فصل دوم نیز تأثیر چندانی در نتایج خوشه طلایی نداشت. خوشه طلایی در صورت ادامه نتایج متزلزل آلومینیوم می‌تواند نماینده استان مرکزی در لیگ برتر فصل آینده باشد و به جز دیدار مقابل مسِ صدرنشین در بازی‌های آینده به مصاف تیمِ در آستانه سقوطِ سپیدرود می‌رود که قطعاً کار سختی مقابل این تیم دارد.

نود ارومیه
تنها نماینده استان آذربایجان غربی در سطح بالای فوتبال کشور، از تیمی پایین  جدولی به مدعی جدی صعود به لیگ برتر تبدیل شده است. نود امسال با بیاتلوی جوان، چهار امتیاز با جایگاه دوم جدول فاصله دارد و در هفته‌های آتی، دو دیدار سخت مقابل مس رفسنجان و بادران پیش رو دارد.

بادران تهران
پس از سه سال تلاش بی‌فرجام در راه صعود به لیگ برتر، بادران امسال هم از اواسط نیم‌فصل اول نتایج ضعیفی به دست آورد و شاگردان فرهاد کاظمی کم کم از صدر جدول دور شدند. آنها با ۱۱ شکست، بیشترین شکست را در میان ۱۱ تیم نخست جدول متحمل شده‌اند، اما دو پیروزی متوالی در هفته‌های اخیر، امید آنها را برای صعود به لیگ برتر زنده کرد.

نارنجی‌پوشان در هفته‌های آتی به مصاف تیم‌های بالای جدولی مس رفسنجان، نود و گل ریحان می‌روند و جدال مقابل تیم پایین جدولی سپیدرود، دیداری دشوار برای آنها خواهد بود.

سقوط
به‌جز علم و ادب تبریز که سقوطش به لیگ دسته دوم قطعی شده، دو تیم دیگر از پایین جدول لیگ دویی خواهند شد. چهار تیم شمالی ملوان، سپیدرود، داماش و رایکا به همراه نیروی زمینی، اصلی‌ترین گزینه‌های سقوط هستند که نگاهی به وضعیت و دیدارهای آتی آنها می‌اندازیم:

سپیدرود رشت
سپیدرود که فصل گذشته در لیگ برتر به میدان می‌رفت، امسال بیش از هر تیمی خطر سقوط به لیگ دو را احساس می‌کند. سپیدرودی‌ها فصل را با نادر دست‌نشان که تاکنون چهار تیم را به لیگ برتر آورده است، آغاز کردند، اما نتایج ضعیفی با این مربی گرفتند و پیروزی‌های نیروی زمینی و رایکا، آنها را به جایگاه هفدهم جدول رسانده است.

به جز دیدار با فجر سپاسی، سپیدرود با سرمربی کم‌تجربه خود یعنی سهیل حق‌شناس در هفته‌های پایانی، به مصاف مس کرمان، بادران و خوشه طلایی می‌رود که در ماراتن صعود به لیگ برتر هستند و این موضوع، کار را برای بقای سپیدرود سخت‌تر می‌کند.

ملوان بندرانزلی
قوی سپید انزلی همانند دو فصل گذشته برای فرار از سقوط می‌جنگد. ملوان هم این فصل را با محمد احمدزاده آغاز کرد، اما او به خاطر اختلاف با مالکان باشگاه، از این سمت کناره‌گیری کرد. اکبر میثاقیان در چهار هفته‌ای که هدایت ملوان را بر عهده گرفته، هفت امتیاز برای این تیم به دست آورده و پیروزی مقابل تیم سقوط کرده علم و ادب و نیز تیم قشقایی که انگیزه چندانی برای ادامه مسابقات (از لحاظ صعود یا فرار از سقوط) ندارد، می‌تواند بقای ملوان را در لیگ یک تضمین کند.ملوانان که هفته گذشته در دیداری شش امتیازی مقابل نیروی زمینی شکست خوردند، دیدار حساس دیگری هم با تیم رده شانزدهمی رایکای بابل پیش رو دارند.

رایکای بابل
رایکا امسال با رحمان رضایی نتایج خوبی نگرفت و تقریباً در تمام فصل در پایین جدول حضور داشت. با حضور علی نظرمحمدی روی نیمکت رایکا، این تیم یک تساوی و یک بُرد کسب کرده و اینک تنها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ملوان در سه رده پایانی مسابقات جای ندارد. تیم بابلی به جز دیدار سرنوشت‌ساز مقابل ملوان، دو دیدار بسیار سخت مقابل آلومینیوم و هوادار در پیش دارد.

نیروی زمینی تهران
پس از صعود موقت از رده‌های انتهایی جدول، نیروی زمینی در هفته‌های اخیر در خطر سقوط قرار گرفته است. البته پیروزی بسیار مهم شاگردان روانخواه مقابل ملوان سبب صعود آنها به رتبه چهاردهم جدول شد و برتری در بازی حساس بعدی مقابل داماش در هفته سی‌ویکم، نیروی زمینی را به رتبه سیزدهم جدول می‌رساند.

داماش گیلانیان
آبی‌های گیلانی در این فصل با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و مالک داماش هم در نامه‌ای به استانداری گیلان، باشگاه را هبه کرد. این تیم بخش عمده فصل را در میانه‌های جدول سپری می‌کرد، اما مسائل مالی و استعفای سرمربی داماش هم مزید بر علت شد تا این تیم به جمع تیم‌هایی که خطر سقوط را احساس می‌کنند،‌ اضافه شود. برتری مقابل نیروی زمینی در هفته بعد و نیز شکست علم و ادب، داماش را از منطقه خطر جدا خواهد کرد و ممکن است باعث شود آنها تنها گیلانی فصل آینده لیگ یک باشند.

برنامه دیدارهای باقیمانده تیم‌های در کورس صعود و سقوط به شرح زیر است:

هفته سی‌ویکم
خوشه طلایی ساوه – مس رفسنجان
مس کرمان – سپیدرود رشت
رایکای بابل – آلومینیوم اراک
فجر سپاسی شیراز – نود ارومیه
گل ریحان البرز – بادران
ملوان – علم و ادب تبریز
داماش گیلانیان – نیروی زمینی تهران

هفته سی‌ودوم
مس رفسنجان – فجر سپاسی شیراز
نیروی زمینی – مس کرمان
آلومینیوم اراک – ملوان
سپیدرود رشت – خوشه طلایی ساوه
بادران – نود ارومیه
علم و ادب تبریز – داماش گیلانیان
رایکای بابل – هوادار

هفته سی‌وسوم
نود ارومیه – مس رفسنجان
مس کرمان – آلومینیوم اراک
خوشه طلایی ساوه – استقلال خوزستان
بادران – سپیدرود رشت
ملوان بندرانزلی – رایکای بابل
داماش گیلانیان – قشقایی شیراز
فجر سپاسی شیراز – نیروی زمینی تهران

هفته سی‌وچهارم
مس رفسنجان – بادران
علم و ادب تبریز – مس کرمان
آلومینیوم اراک – داماش گیلانیان
استقلال خوزستان – نود ارومیه
سپیدرود رشت – فجر سپاسی شیراز
قشقایی شیراز – ملوان بندرانزلی
رایکای بابل – آرمان‌گهر سیرجان
نیروی زمینی تهران – گل ریحان البرز

https://akhbar-rooz.com/?p=40865 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x