پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تیغ سانسور بر جشنواره ی فجر

پولاد امین، شهروندآنلاین: ظاهرا باید تکلیف «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله را روشن‌شده دانست. ساعاتی است که در فضای مجازی خبر عدم صدور مجوز نمایش یا به کلامی دیگر توقیف این فیلم در صفحات و کانال‌های سینمایی دست‌به‌دست می‌شود. «شیشلیک» محمدحسین مهدویان هم که اول بار «شهروندآنلاین» در مطلبی تحت عنوان «شیشلیک بی‌شیشلیک» به مشکلات پرشمار آن از نگاه طیف طرفدار سانسور اشاره کرد، تاکنون سه بار از سوی شورای صدور مجوز نمایش برگشت خورده و هنوز هم نتوانسته اجازه نمایش در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر را به دست آورد. 

اما علاوه بر این دو فیلم ظاهرا فیلم‌های دیگری نیز پشت دیوار ممیزی مانده‌اند و نمایش‌شان در جشنواره با اما و اگر زیادی مواجه است. مثل «روشن» روح‌الله حجازی و «چپ، راست» حامد محمدی که در فضای مجازی اخبار و شایعات توقیف احتمالی‌شان حجم زیادی از کلیت اخبار را به خود اختصاص داده است.
این یعنی جشنواره امسال با وجود اینکه به نظر می‌رسید جشنواره‌ای آرام و بی‌سروصدا خواهد بود، اتفاقا پتانسیل فراوانی برای جنجال‌سازی دارد و از همین حالا می‌توان این امر را در مورد چهار فیلم قطعی دانست.

چپ و راست علیه «چپ، راست»

ساعاتی پیش رسانه‌های مجازی نوشتند که ممیزی گریبان فیلم «چپ، راست» را هم گرفته و احتمال خروج این فیلم از جشنواره فیلم فجر زیاد است.
فیلم‌نیوز در این مورد با اشاره به مشکلاتی که فیلم‌های «قاتل و وحشی» و «شیشلیک» با ممیزی داشته‌اند، نوشت که این دو فیلم تنها فیلم‌های مشکل‌دار امسال نیستند و «کمدی سیاسی «چپ، راست» نیز به دلیل موارد زیاد و قابل‌توجه اصلاحیه برای اخذ پروانه نمایش دچار مشکل شده و وضعیت نمایش آن نامشخص است.
این رسانه مجازی دلیل تعلل شورای پروانه نمایش در صدور مجوز این فیلم حامد محمدی را نگاه و قصه آن عنوان کرده که به تقابل جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌پردازد و این موضوع، در این روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند حساسیت‌‌برانگیز باشد. حساسیتی که پیش‌تر، در زمان نمایش فیلم «مارمولک» نیز یک بار دیگر گریبان منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم را گرفته و باعث حواشی و اعتراضات مختلفی شده بود. حالا حدود دو دهه بعد از «مارمولک» شنیده می‌شود اگر سازندگان «چپ، راست» نتوانند با شورای صدور پروانه نمایش به تعامل برسند، این فیلم از جشنواره فجر خارج خواهد شد.

«قاتل و وحشی» در کما

به نظر می‌رسد با وجود تلاشی که سینمادوستان و شماری از ستارگان سینما در روزهای اخیر برای رفع مشکلات ششمین فیلم حمید نعمت‌الله انجام دادند و با یکپارچگی عجیبی خواهان نمایش فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره شدند؛ تا حد زیادی باید این فیلم را توقیف‌شده دانست.
در واقع با اینکه خبرگزاری‌های رسمی کشور گزارش داده‌اند که فیلم «قاتل و وحشی» که از سوی شورای پروانه نمایش با اصلاحاتی مواجه شده بود، بعد از مرتفع‌کردن این اصلاحات مجدد به شورای پروانه نمایش ارسال شده است، اما شنیده‌ها حکایت از این دارند که ظاهرا مشکلات این فیلم به این سادگی قابل حل‌شدن نیست. دلیل این بدبینی هم این است که بخش عمده اصلاحات این فیلم به ظاهر و موهای تراشیده لیلا حاتمی و البته خشونت حاکم بر فیلم بازمی‌گردد و طبیعی است فرجام چنین اصلاحاتی چندان روشن جلوه نکند! آخرین اخبار رسیده نیز در این زمینه چندان امیدوارکننده نیستند. رسانه‌های مجازی نزدیک به نعمت‌الله گزارش داده‌اند که در آخرین جلسه شورای پروانه‌ نمایش که شب گذشته تا ساعت ۱۲ نیمه‌شب طول کشیده، پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر نشده تا فیلم پرماجرای حمید نعمت‌الله در یک قدمی توقیف قرار گیرد.

همچنان شیشلیک بی‌شیشلیک؟!

درباره فیلم «شیشلیک» هم باید گفت که تازه‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان که پس از اعمال اصلاحات اعلام‌شده از سوی شورای پروانه نمایش، برای سومین بار تحویل این شورا شده بود، بعد از سومین نمایش نیز هنوز موفق به اخذ پروانه نمایش و حضور در جدول اکران داوران جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر نشده است.
با این حال امیدواری درباره نمایش این فیلم در جشنواره بیش از «قاتل و وحشی» است. علاوه بر سابقه محمدحسین مهدویان و روابط و نزدیکی فکری او با نهادهای تصمیم‌ساز در عرصه فرهنگ، آنچه شانس «شیشلیک» را بیشتر جلوه می‌دهد این است که اصلاحیه‌های این فیلم بیشتر ناظر به دیالوگ‌هایش بوده و مانند ساخته نعمت‌الله مشکلات بنیانی ندارد، برای همین هم هست که گفته می‌شود به احتمال زیاد این فیلم در جشنواره نمایش داده خواهد شد. ظاهرا سازندگان این فیلم با انجام اصلاحات پرتعدادی که در سومین بار حضور «شیشلیک» در شورای پروانه نمایش به آن وارد شده، موافقت کرده‌اند- که این اتفاق می‌تواند مجوز حضور در جشنواره فیلم فجر را به دنبال داشته باشد.

خاموشی روشن؟!

تابناک نوشته که فیلم «روشن» ساخته روح‌الله حجازی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در روند دریافت پروانه نمایش با مشکلاتی مواجه شده است. این فیلم البته تاکنون چندان مانوری روی این مسائل نداشته و به نظر می‌رسد سازندگان این فیلم ترجیح داده‌اند بدون رسانه‌ای‌شدن حواشی و ایجاد موج خبری کار را چراغ خاموش و در سکوت پی گرفته و چالش‌ها و موانع پیش‌رو را از میان بردارند.
نکته‌ای که در صورت صحت مشکلات ممیزی «روشن» جالب به نظر می‌رسد این است که بازیگر اصلی این فیلم رضا عطاران است و این به این معناست که دو فیلم از چهار فیلمی که با مشکل ممیزی و سانسور مواجه شده‌اند، از رضا عطاران در نقش‌هایی متفاوت از کلیت کارنامه این بازیگر استفاده کرده‌اند- که در صورتی که مشکلات این فیلم‌ها حل نشود، یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران از جشنواره دور خواهد ماند.
دیگر موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که در سال راکد و کرونایی جاری که تنها تعداد انگشت‌شماری فیلم جذاب (از کارگردانانی که مخاطبان سینما مشتاقانه منتظر فیلم جدیدشان هستند) جلوی دوربین رفته، فیلم‌هایی که با مشکل مواجه شده‌اند، جزو جذاب‌ترین فیلم‌هایی هستند که مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان بودند و این یعنی اگر شورای صدور مجوز نمایش با تساهل بیشتری با این آثار طرف نشود، جشنواره کم‌جان امسال تتمه جذابیت‌هایش را هم از دست خواهد داد…

https://akhbar-rooz.com/?p=102098 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x