شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جاسوسی واشنگتن از سیاستمداران اروپایی؛ نروژ سفیر آمریکا را احضار کرد

نروژ روز پنج‌شنبه عالی‌ترین مقام سفارت ایالات متحده در این کشور را پس از افشای اخبار جاسوسی آمریکا از سیاستمداران چهار کشور اروپایی از جمله این پادشاهی‌نشین واقع در شمال اروپا احضار کرد.

فرانک بکه‌-ینسن، وزیر دفاع نروژ در پیامی توییتری نوشت: «وزارت دفاع امروز میزبان نشستی با حضور فرستاده آمریکا در اسلو بود. در این جلسه ما به‌طور روشن اعلام کردیم که جاسوسی از متحدان غیرقابل قبول است.»

این هشدار پس از آن به طرف آمریکایی داده شد که گزارش تحقیقات تلویزیون عمومی دانمارک که یکشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد واشنگتن دست‌کم تا سال ۲۰۱۴ میلادی از شبکه کابل‌های زیردریایی دانمارک برای شنود گفتگوهای شخصیت‌های سیاسی در چهار کشور آلمان، سوئد، نروژ و فرانسه استفاده کرده است.

این گزارش همچنین حاکیست که آژانس امنیت ملی آمریکا به کمک دانمارک توانسته است به پیام‌های متنی، تماس‌های تلفنی، ارتباطات اینترنتی، جستجوها و چت‌های مقاماتی همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانک‌-والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه وقت آن کشور و رئیس جمهور کنونی دسترسی یابد.

در واکنش به این افشاگری که یادآور رسوایی‌ شنودهای افشا شده از سوی ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ میلادی است، مقامات پاریس، برلین و شماری دیگر از پایتخت‌های اروپایی خواستار توضیح دانمارک و ایالات متحده شدند.

پس از برگزاری دیدار روز پنج‌شنبه ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ نیز اعلام کرد: «خوشحالم که آمریکایی‌ها به صراحت گفتند که در سال ۲۰۱۴ میلادی سیاستشان را در قبال متحدانشان تغییر دادند و اعلام کردند که با ما و دیگر کشورها برای روشن شدن آنچه اتفاق افتاده، همکاری خواهند کرد.»

او افزود که با مته فردریکسن، همتای دانمارکی خود نیز گفتگو کرده است. خانم سولبرگ گفت: «بار دیگر به او گفتم ما جاسوسی علیه دوستان نزدیک و متحدان را غیرقابل قبول و غیر ضروری می‌دانیم.»

https://akhbar-rooz.com/?p=115300 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x