جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جبهه ی ملی ایران: در هفته آخر آبانماه در ایران چه گذشت؟

تسلیت به ملت بزرگ ایران

در نیمه شب ۲۴ آبانماه ۹۸ به طور ناگهانی و بدون هیچ مقدمه ای اعلام شد که بنا بر تصمیم سران قوای سه گانه ، اولا بنزین در کشور سهمیه بندی شده و ثانیا قیمت بنزین سهمیه ای به ۵/۱ برابر و بنزین آزاد به سه برابر افزایش یافته است . این اقدام ناگهانی هیئت حاکمه جمهوری اسلامی به مثابه  یک شوک سنگین جامعه ایران را به حالت التهاب و هیجان در آورد . زیرا همه آگاهی دارند که قیمت بنزین به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک ، روی قیمت تمام کالا ها و مایحتاج مردم اثر مستقیم و فوری و همچنین تاثیر غیر مستقیم و طولانی مدت خواهد داشت . همه ایرانیان نسبت به این تصمیم ناگهانی ، متحیر و متعجب شدند وبسیاری از آحاد ملت به ویژه شهروندانی که در شرایط سخت تری از نظر اقتصادی و معیشتی قرار دارند ، خشمگینانه به حالت عصیان در آمدند و از صبح روز ۲۵ آبان موجی از اعتراض از شمال تا جنوب واز غرب تا شرق کشور را فرا گرفت .

ممکن است بالا بردن بهای بنزین در یک شرایط عادی ، از لحاظ موازین اقتصادی و محیط زیستی و جلوگیری از قاچاق آن ، به بیرون از مرزها موضوعی باشد که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد . که البته این شرایط عادی اکنون با توجه به تحریم ها و تنگناهای اقتصادی ناشی از آن ها  وجود ندارد . اما این موضوع درخور توجه باید با بررسی وتحلیل همه جانبه و نظرخواهی از کارشناسان و با برنامه ریزی منطقی انجام شود ، باید عموم مردم این نظرخواهی ها و بررسی ها را مشاهده کنند و باید کوشش شود  تا یک اقناع اجتماعی تحقق پیدا کند. وبالاتر از همه باید این مسئله  در دستور کار همین مجلس انتصابی متولد شده تحت نظارت استصوابی شورای نگهبان ، با همه ی اما و اگرهای آن قرار میگرفت و قانونا و به طور قطع باید مجلس  در جریان این تصمیم کلان و مهم که بر زندگی و معیشت آحاد ملت ایران اثر گذار است ، قرار داشت  و شکل اجراء و زمان بندی آن و مرحله ای کردن افزایش بهای بنزین را مورد تصویب قرار میداد . اما همه این مراحل قانونی نادیده انگاشته شد و متاسفانه نه نظر مردم ، نه مجلس و نه شوک ناشی از افزایش قیمت ها دیده نشدند . و در شرایطی که هم اکنون هم بحران معیشتی ، گرانی ، تورم و بیکاری تسمه از گرده مردم  این سرزمین کشیده  ، افزایش مجدد قیمت ها و گرانی مضاعفی را به آنان تحمیل نمود . اقدام نسنجیده و نا بهنگام و برنامه ریزی نشده ای صورت گرفت که اعتراض سراسری مردم را به دنبال داشت  و سپس با کمال تاسف جنبش اعتراضی مردم با خشونت کامل سرکوب  شد . بدیهی است که در فضای سیاسی بسته  و عدم امکان برگزاری اجتماعات مدنی قانونمند از طرف جمعیت های سیاسی شناخته شده ، اعتراضات ممکن است به صورت خودجوش و انفجارگونه صورت پذیرد .در طول این اعتراضات چند روزه ، صد ها تن از مردم  به ویژه جوانان این کشور  ، جان خود را ازدست دادند و صدها نفر مجروح ومعلول گشتند و هزاران نفر به زندان های سراسر کشور گسیل شدند . چندین شعبه بانک و چندین پمپ بنزین و ساختمان های دولتی به گونه ای سئوال بر انگیز به آتش کشیده شده ومنهدم شد و میلیاردها تومان خسارت به اموال عمومی ، یعنی اموال متعلق به مردم این سرزمین وارد گردید . مسلما تهاجم به بانک ها وآتش زدن پمپ بنزین ها و تخریب اموال عمومی نمیتواند کار افراد آگاه و وطن دوست باشد و این گونه اقدامات که برای همگان سئوال ها وتردیدهای بسیاری را ایجاد کرده از نظر ملت ایران محکوم است .

جبهه ملی ایران مصیبت های عظیم پیش آمده را به ملت بزرگ ایران به ویژه به خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت میگوید و خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی به خصوص هزاران زندانی اعتراضات اخیر میباشد . جبهه ملی ایران اعمال خشونت را به هرشکل و از طرف هر نهاد یا گروه ویا هرشخصی تقبیح و  محکوم میکند . و امید وار است که با رعایت قانون و بها دادن به مردم و در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی و پرهیز از خشونت ، میهن عزیزمان از گرفتاری ها و صدمات بزرگ تر محفوظ بماند . هیئت حاکمه جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشد که ملت ایران صاحبان واقعی وحتمی این کشورند باید به نظرات آن ها گوش فراداده و به عقاید آنها احترام بگذارد . تشبث به سرکوب و استفاده از نیروی  قهریه راه به جایی نمیبرد . تنها فراهم کردن فضای باز سیاسی و رعایت آزادی های اساسی و اولیه ملت ایران مانند آزادی احزاب ، آزادی اجتماعات ، آزادی بیان وقلم ، آزادی تشکیل اتحادیه ها وسندیکا ها ، آزادی بهره گیری از تمام رسانه ها ی ارتباط جمعی و آزادی انتخابات درمان درد های جامعه ایران است . رفع مشکلات اقتصادی را باید در اتخاذ سیاست خارجی مستقل ایرانی و رفع تنش با جامعه جهانی و هزینه کردن منابع مالی کشور در راه توسعه و افزایش تولید و اشتغال و  مبارزه واقعی با فساد گسترده و حیرت انگیز و به هدر ندادن منابع مالی کشور در خارج از مرز ها و در مناقشات منطقه ای بدور از منافع ملی ایران ، جستجو نمود . آنچه که مورد تایید و تاکید جبهه ملی ایران است توجه ویژه به دموکراسی ، منافع ملی ، استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور است .

دهم آذر ماه ۱۳۹۸

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

https://akhbar-rooz.com/?p=14096 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x