جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جدائی زنان عربستان از نظام قبیله ای؛ نگاهی به شگفتی‌های نقل و انتقالات فوتبال اروپا

نازک بین: یک مطالعه صورت گرفته نشان می‌دهد که ثروت زنان در عربستان سعودی ۴۲ درصد از کل ثروت زنان خاورمیانه را تشکیل می‌دهد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، زنان عربستانی در دوره اخیر رهبری صحنه اقتصاد را بر عهده دارند طوری که برخی این مسأله را به چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور مرتبط می‌دانند و برخی از تاجران نیز معتقدند که زنان سعودی پیش از چشم‌انداز نیز با قدرت در صحنه بوده‌اند. مطالعه صورت گرفته توسط مجله آمریکایی “فوربس” نشان داد که زنان در عربستان سعودی حدود ۳۲۷ میلیارد دلار ثروت دارند، مبلغی که تقریباً ۴۲ درصد از کل ثروت حدود ۷۸۶ میلیارد دلاری زنان در خاورمیانه را تشکیل می‌دهد.

در همین حال، غدیر الطیار، روزنامه‌نگار و مشاور برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش عربستان تصریح کرد: چشم‌انداز ۲۰۳۰ توجه زیادی به زنان و میزان سهم آن ها در بخش تجارت و سرمایه گذاری داشته و بیشتر بر افزایش سهم زنان در این امر متمرکز بوده است. وی افزود: “علاوه بر بخش صنایع که انتظار می‌رود زنان نقش بیشتری در آن ایفا می‌کنند، هدف این چشم انداز فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای حدود یک میلیون زن سعودی با آغاز سال ۲۰۳۰ است”.

طی پنج سال گذشته، تعداد زنان ورزشکار در عربستان سعودی بیش از دو برابر شده است. حضور زنان در این عرصه در راستای برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ است که زمینه را برای مشارکت زنان در فعالیت های ورزشی هموار می کند. مقامات عربستان گفته‌اند که ورزش زنان عربستان طبق چشم انداز برنامه ده ساله رشد چشمگیری خواهد داشت و بسیاری از محدودیت های ناشی از سیستم قبیله ای و طوایفی برداشته خواهد شد و  موقعیت زنان عربستان به سطح کشورهای بیشرفته می رسد. بودجه‌ای هم برای این مسابقات در نظر گرفته شده است. ممنوعیت حضور زنان عربستانی در ورزشگاه‌ها از دو سال گذشته برداشته شد و برای نخستین بار، زنان موفق شدند پا به ورزشگاه‌ها بگذارند.

روزنامه “تلگراف” چاپ بریتانیا روز چهارشنبه هفتم اسفند (۲۶ فوریه) در گزارشی، این اقدام مقامات در عربستان را حرکتی برای “کاهش محدودیت‌های حضور زنان در پادشاهی فوق محافظه کار” ارزیابی کرد که حاضر شده بودجه‌ای برای مشارکت بیشتر زنان در عرصه‌های ورزشی و حمایت از ورزشکاران خود اختصاص بدهد. براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸، مقاومت در برابر موج بی سابقه آزادی های زنان، بیشتر از آنکه ناشی از تفکر شخصی افراد باشد، عمدتا ناشی از ملاحظات اجتماعی است. خانواده های بشدت مذهبی بیش از آنکه خودشان مخالف حضور قوی زن در جامعه باشند، غالبا از آن می ترسند که جامعه حضور قوی زن در بیرون از خانه را یک لکه ننگ برای خانواده به حساب بیاورد.

عبدالعزیز بن ترکی الفیصل وزیر ورزش عربستان، (عبد العزیز بن ترکی الفیصل به بازیکنان تیم النصر عربستان وعده داده بود در صورت شکست پرسپولیس در دیدار مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ و صعود به فینال، ۱۰۰ هزار ریال سعودی به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد) درباره مشارکت زنان در ورزش این کشور گفته است:
از سال ۲۰۱۵ تا امروز شاهد افزایش ۱۴۹ درصدی مشارکت زنان فعال در ورزش بوده ایم. ما می خواهیم الگوئی جدیدی در ورزش کشورهای  مسلمان منطقه ایجاد کنیم. به چالش کشیدن و از بین بردن محدودیت ها و تفکرات سنتی مهمترین هدف دولت سعودی است. این امکان را فراهم کرده ایم که متقاضیان  تاسیس باشگاههای ورزشی قبل از این که مجوز را دریافت کنند فعالیت خود را شروع کنند. استقبال بانوان از گشایش سالن های بدن سازی ما را نیز غافلگیر کرد. هم اکنون تعداد سالن های ورزشی در عربستان به ۵۰ سالن ورزشی رسیده است. در سالن ها تمرینات سخت و همچنین گروهی و سرگرم کننده توسط زنان عربستانی انجام می شود.هزینه عضویت در باشگاه های تناسب اندام در عربستان از ۹۰۰ ریال سعودی (۲۴۰ دلار) تا ۴۰۰۰ ریال سعودی در ماه است. طی پنج سال گذشته تعداد زنان ورزشکار در عربستان سعودی بیش از دو برابر شده است. به دلیل شیوع ویروس کرونا بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی در سالن های ورزشی عربستان تاکید شده است. باشگاههای ورزشی در عربستان سعودی ضمن استقبال از علاقه مندان به تناسب اندام با تبلیغ چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی، در حال افزایش فعالیت های خود هستند. از تمرینات شخصی فوق العاده سخت گرفته تا تمرینات گروهی.

طی پنج سال گذشته، تعداد زنان ورزشکار در عربستان سعودی بیش از دو برابر شده است. حضور زنان در این عرصه در راستای برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ است که زمینه را برای مشارکت زنان در فعالیت های ورزشی هموار می کند. مقامات عربستان گفته‌اند که ورزش زنان عربستان طبق چشم انداز برنامه ده ساله رشد چشمگیری خواهد داشت و بسیاری از محدودیت های ناشی از سیستم قبیله ای و طوایفی  برداشته خواهد شد و  موقعیت زنان عربستان به سطح کشورهای بیشرفته می رسد.

نگاهی به شگفتی‌های نقل و انتقالات فوتبال اروپا

احتمالا شگفتی نقل و انتقالات، جابه‌جایی بود که هرگز اتفاق نیفتاد؛ یعنی جدایی لیونل مسی از بارسلونا. ستاره آرژانتینی پس از شکست ۸ بر ۲ تیمش مقابل بایرن مونیخ در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از مدیریت ناراحت بود و به آن‌ها اعلام کرد نمی‌خواهد دیگر در این تیم بماند. فصل نقل و انتقالات، دریایی از جابه‌جایی‌هاست. خیلی مهم است که در این زمان درست‌ترین تصمیم‌ها گرفته شود. بازیکن‌های مورد نیاز خریده شوند و ستاره‌ها از دست نروند. در این میان اغلب تیم‌های پولدار به اهداف‌شان می‌رسند و بیش‌ترین جا به جایی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. در نقل و انتقالات همیشه شگفتی وجود دارد چه در رابطه با امضای قرارداد با یک بازیکن چه جدایی یک بازیکن. اما در نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۰ که تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفت چه اتفاق‌های عجیبی رخ داد؟

 ضربه مسی -احتمالا شگفتی نقل و انتقالات، جابه‌جایی بود که هرگز اتفاق نیفتاد؛ یعنی جدایی لیونل مسی از بارسلونا. ستاره آرژانتینی پس از شکست ۸ بر ۲ تیمش مقابل بایرن مونیخ در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از مدیریت ناراحت بود و به آن‌ها اعلام کرد نمی‌خواهد دیگر در این تیم بماند. مسائل قانونی اجازه ندادند مسی به هدفش برسد و او مجبور شد بماند، حداقل برای یک فصل دیگر. 

 سوارس در مادرید-یک تماس کوتاه از طرف رونالد کومان شروع یک پایان برای لوییس سوارس بود. مهاجم اروگوئه‌ای در پروژه انقلاب بارسا جایی نداشت. خوسپ ماریا بارتومئو فهرست وتو خود را مشخص کرده بود اما در نهایت رییس باشگاه با سوارس به توافق رسید تا این بازیکن برای یک رقیب مستقیم در لالیگا بازی کند. اتلتیکو مادرید توانست با یک هزینه کم سومین گلزن برتر تاریخ بارسلونا را به خدمت بگیرد. شروع سوارس قابل توجه بود (دبل در ۲۰ دقیقه) اما در دو بازی دیگر نتوانست گلزنی کند (اتلتیکو برابر اوئسکا و ویارئال به تساوی بدون گل دست یافت). 

 لندنی‌های فرصت طلب- پایان نقل و انتقالات برای اتلتیکو تلخ و شیرین بود. با وجود موفقیت در رابطه با سوارس، قرمز و سفیدپوشان یکی از مهره‌های مهم خود را از دست دادند. روخی بلانکو توانست به صورت قرضی با توریرا قرارداد امضا کند اما چند ساعت قبل از آن آرسنال تصمیم گرفته بود مبلغ بند آزاد سازی توماس پارتی را پرداخت کند. توپچی‌ها حتی این موضوع را به اتلتیکو اطلاع نداده بودند. به همین خاطر  تیم مادریدی جا به جایی را که نمی‌خواست با لندنی‌ها انجام داد. 

 رافینیاو مویزه کن در- PSG پاری‌سن ژرمن فصل نقل و انتقالات پر سر و صدایی نداشت اما چند مهره جذب کرد تا تیم خود را تقویت کند. تیم پایتخت نشین با رافینیا، دنیلو پریرا (به صورت قرضی از پورتو) و مویزه کن قرارداد امضا کرد. همه این جا به جایی‌ها با یک هزینه مناسب انجام شد که خطوط مختلف را تقویت خواهند کرد. 

 سریال آبکی کاوانی- سریال آبکی سال بدون شک به ادینسون کاوانی تعلق دارد. مهاجم اروگوئه‌ای از ژانویه با نیمی از اروپا و حتی با یک باشگاه آمریکای جنوبی مذاکره کرد اما تا آخرین روز نقل و انتقالات مقصدش مشخص نبود. اتلتیکو خیلی به او نزدیک بود و به نظر می‌رسید این بازیکن با بنفیکا به توافق رسیده است اما ناکامی تیم پرتغالی در رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا موجب شد منچستریونایتد با کاوانی قرارداد امضا کند. مهاجم اروگوئه‌ای خواهان دستمزد بالایی بود و یونایتد او را با دستمزد سالانه ۱۲ میلیون یورو راضی کرد. 

 تقویت چلسی به دست یک روس-تیمو ورنر، بن چیلول، کای هاورتز، حکیم زیاش، ادوارد مندی، ملنگ سر و تیاگو سیلوا بازیکنان جدید چلسی بودند. اگر در این فصل نقل و انتقالات به خاطر بحران کرونا مهره‌های جذابی وجود نداشت این چلسی بود که از فرصت استفاده کرد و برای خرید بازیکن، ۲۴۷ میلیون و ۲۰ هزار یورو هزینه کرد. این هزینه قابل توجه به فرانک لمپارد (سرمربی) گزینه‌های بیش‌تری داد و باعث شد تیم قدرتمندتر شود. 

 تودیبو رفت-بارسلونا به یک مدافع میانی نیاز داشت. کومان چنین بازیکنی را درخواست کرد و باشگاه یک مدافع میانی را فروخت اما نتوانست با اریک گارسیا قرارداد امضا کند و مدافع اسپانیایی در منچسترسیتی ماند. 

 تابستان صفر رئال مادرید-رئال مادرید برنامه‌ای دارد که در آن نام‌های بزرگی دیده می‌شوند اما قرار است در تابستان آینده با این بازیکنان قرارداد امضا کند. سفیدپوشان خواهان کیلیان ام‌باپه، کاماوینگا، ارلینگ هالند و … هستند. این موضوع به نفع مادرید تمام شد و این تیم در این تابستان برای تقویت تیم هیچ هزینه‌ای نکرد. سفیدپوشان با تیمی که توانست لالیگا را فتح کند و با بازگشت اغلب بازیکنان قرضی تلاش خواهند کرد تا دوباره در لیگ کشور حمکرانی کنند و باید دید در لیگ قهرمانان تا چه مرحله‌ای می‌رسند.

 عکس روز – وقت غذا

ایسنا-رقابت های رولان گاروس از نیمه گذشته است و در شروع هفته آینده قهرمان های خود را در بخش مردان و زنان خواهد شناخت. لائورا زیگموند و پائولا بادوسا یکی از بازی های یک هشتم نهایی را برگزار کردند. این دیدار برای دقایقی به خاطر درخواست تایم پزشکی بادوسا متوقف شد و زیگموند از این فرصت بهره برد و شروع به غذا خوردن کرد که این لحظه را ژولین فینی به ثبت رساند. تنیسور ها به خاطر طولانی بودن مسابقه برای تقویت خود همیشه نوشیدنی یا میوه همراه خود دارند اما کمتر دیده شده بود که یک ورزشکار در جریان بازی غذا بخورد. در نهایت زیگموند با پیروزی ۲ بر صفر توانست به یک چهارم نهایی صعود کند.

مخبر ایرانی در خدمت عربستان

هواداران تیم النصر خبر از خط دادن علی خطیر به باشگاه النصر عربستان می‌دهند و به همین منظور از این مدیر سابق فوتبالی که با حکم کمیته اخلاق محروم شده است، تشکر کرده اند. در رسانه‌های سعودی شایعه شده بود او در زندان به سر می‌برد، اما به نوشته باشگاه خبرنگاران به نظر می‌رسد او از محل سکونتش در سوییس اطلاعات مورد نیاز پرونده شکایت را به دست نماینده سعودی رسانده است. در همین ارتباط بحث در شبکه های مجازی داغ است و مثل همیشه اتهام زنی رایج است. یکی از هواداران استقلال نوشته بود:

در هر گروهی عده ای بسیار افراطی پیدا می شود که تعدادشان بسیار کم است من ۴۰ سال است که طرفدار استقلالم اما قبل از استقلالی بود یک ایرانی هستم . وقتی مقابل تیمهای عربستانی قرار می گیریم خواه استقلال باشد خواه پرسپولیس یا هر تیم دیگر ایرانی، سبک طرفداری من متفاوت می شود. نژادپرست نیستم اما در طول تاریخ از عربستان نامردی ها دیده ایم. کارشکنی عده ای ما را اگر بیشتر از هوادارای پرسپولیس ناراحت نکند کمتر هم ناراحت نمی کند. لطفا اقدامات گروهی نادان را به پای همه استقلالی های اصیل که جانشان را برای وطن ناقابل می دانند ننویسید و کلی گویی نکنید. کری خوب است اما وطن فروشی خیانتی است نابخشودنی.

شکایت النصر و مهلت دو روزه کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس

باشگاه عربستانی در نامه اعتراضی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، مدعی شد که پرسپولیس رفتار ناجوانمردانه از خود نشان داده و به همین خاطر باید محروم شود. به نقل از الریاضیه، بعد از پیروزی پرسپولیس برابر النصر در لیگ قهرمانان آسیا، نماینده عربستان اعلام کرد که از پرسپولیس به AFC شکایت کرده است. روزنامه الریاضیه در شماره امروز خود نوشت: منابع خاصی در باشگاه النصر عربستان به ما اعلام کردند که در نامه اعتراضی این باشگاه علیه پرسپولیس به AFC به چند مورد اشاره شده است که در راس آن‌ها شکایت برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس به فیفا قبل از اعطای مجوز به این باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا است. این روزنامه در ادامه نوشت: النصر روز گذشته نامه اعتراض‌آمیز مفصل و مستند خود را به  AFC فرستاد که در آن اشاره شده است که حضور بازیکنان مثل حامد لک، آرمان رمضانی، عیسی آل کثیر، احسان پهلوان، سعید آقایی، میلاد سرلک و علی شجاعی در لیگ قهرمانان آسیا غیرقانونی بوده است. الریاضیه عربستان در ادامه این گزارش خود آورد: یاسر المسحل، رییس فدراسیون فوتبال عربستان هم از این شکایت باشگاه النصر علیه پرسپولیس حمایت می‌کند و همچنین ابراهیم القاسم، دبیرکل فدراسیون حمایت خود را اعلام و تاکید کرده است که همه جزییات را بررسی کرده است و همه خواسته‌های باشگاه النصر را برآورده خواهد کرد. در نامه اعتراض‌آمیز باشگاه النصر هم‌چنین ادعا شده است که باشگاه پرسپولیس نامه هشدارآمیز فیفا را در ۱۲ آگوست دریافت کرد. در این نامه اعلام شده که باشگاه ۳۰ روز فرصت دارند تا طلب برانکو را پرداخت کند. اصرار باشگاه پرسپولیس برای پرداخت نکردن طلب برانکو و جذب چندین بازیکن جدید بعد از هشدار فیفا رفتاری غیر ورزشی و ناجوانمردانه از سوی باشگاه ایرانی بود که البته باعث تقویت موضع‌گیری اعتراض‌آمیز باشگاه النصر خواهد شد.

بیانیه پرسپولیس پس از دریافت نامه AFC

مستندات باشگاه پرسپولیس در پاسخ به ادعای باشگاه النصر عربستان در موعد اعلام شده برای AFC ارسال خواهد شد. در بیانیه مطبوعاتی باشگاه پرسپولیس آمده است: “نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اعتراض باشگاه النصر عربستان دریافت شد. لایحه تقدیمی باشگاه النصر و مستندات ارسالی ترجمه و متعاقبا لایحه و مستندات باشگاه پرسپولیس در موعد اعلام شده برای AFC ارسال خواهد شد.

رسیدن نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به معنی طرح شکایت از سوی باشگاه عربستانی است و بر خلاف شایعات مطرح شده هیچ‌گونه حکمی در این زمینه صادر نشده است و فرآیند اعلام رای، فرایندی زمان‌بر و با بررسی مستندات دو طرف خواهد بود. در این ارتباط، پیش از این، فدراسیون فوتبال ایران نیز اعلام کرده بود که با توجه به جذب بازیکنان جدید پرسپولیس در موعد مقرر و به شکل کاملا قانونی، خطری از این بابت، نماینده فوتبال ایران را تهدید نخواهد کرد. باشگاه پرسپولیس در این موضوع با همکاری و هماهنگی فدراسیون فوتبال ایران نسبت به ارائه دفاعیات و لایحه خود اقدام می‌کند.”

مدیریت مالی رئیس؛ پرز و تحول بزرگ در رئال مادرید

رئال مادرید با وجود عدم جذب بازیکن در نقل و انتقالات تابستانی امسال اما به لحاظ مالی حالا در شرایط فوق العاده ای به سر می برد.به گزارش “ورزش سه”، نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۰ تنها با بازگرداندن مارتین اودگارد از سوسیداد برای رئال مادرید به پایان رسید. با این حال قهرمان لالیگا در فصل گذشته معتقد است که عملکرد آنها در فصل نقل و انتقالات قابل قبول بوده است.فلورنتینو پرز همواره در رئال مادرید به خاطر خرید های کهکشانی اش معروف بوده است اما لوس بلانکوس در نقل و انتقالات تابستانی امسال به دلیل پروژه جوانگرایی و البته وضعیت قرارداد کیلیان امباپه با پاری سن ژرمن، روش محتاطانه تری را در این رابطه اتخاذ کرد.

اقدامات باشگاه رئال مادرید در این پنجره نقل و انتقالاتی حاکی از آن است که آنها به لحاظ درآمدزایی فوق العاده عمل کرده‌اند و حدود ۲۰۰ میلیون یورو پول برای خود به ارمغان آورده اند؛ موضوعی که آینده مالی پرافتخارترین باشگاه اروپا زیر نظر فلورنتینو پرز را تضمین می کند.از طرف دیگر یکی دیگر از اقدامات رئال مادرید فروش بازیکنانی بود که در برنامه‌های زین الدین زیدان جایی نداشتند؛ اتفاقی که سبب شد حالا لوس بلانکوس به لحاظ پرداخت حقوق به بازیکنانش فشار کمتری را تحمل کند. این باشگاه همچنین از طریق آکادمی خود نیز ۱۱۰ میلیون یورو درآمدزایی کرد.همچنین باشگاه رئال مادرید حالا حقوق بالای خامس رودریگز را دیگر نمی پردازد و در مورد گرت بیل نیز آنها تنها نصف دستمزد ستاره ولزی را پرداخت می‌کنند چرا که نیمه دیگر آن به عهده باشگاه تاتنهام است. هر دو معامله ذکر شده در واقع ۴۰ میلیون یورو از رئال مادرید را جلو انداخته و آینده مالی این باشگاه را روشن تر از قبل نشان می دهد.

 

https://akhbar-rooz.com/?p=49371 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x