پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جدیدترین آمار کرونا در کشور؛ تعداد جان باختگان دوباره افزایش یافت

وزارت بهداشت از شناسایی ۹۹۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد. امروز پس از ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید. به گفته ی مسئولان وزارت بهداشت وضعيت هنوز خوب نيست و 60 شهرستان در وضعيت قرمز قرار دارند

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۹۹۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: امروز پس از ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید.

دکتر جهانپور گفت: از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۱۴۷۲ نفر رسید.

وی گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۰۶ نفر رسید.

به گفته جهانپور، خوشبختانه تا کنون ۷۰۹۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. ۳۰۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی گفت: تا کنون ۴۳۲ هزار و ۳۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

جهانپور گفت: از اول اسفند تا صبح امروز، ۵۰۱۱ نفر در کشور به دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شدند و ۵۲۵ نفر از این مسمومین که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: در حاضر حاضر ۲۲۹ نفر از این مسمومیت در بخش‌های عادی و ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری هستند اما ۳ هزار و ۴۵۱ نفر ترخیص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ۹۵ نفر از مسمومین، نابینا و کم بینا شده و ۴۰۵ نفر نیز نیازمند خدمات دیالیز شده‌اند.

۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا

در همین حال معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز اعلام کرد: مناطق قرمز در جاهای مختلف است، اما نزدیک به ۶۰ شهرستان ما جزء‌ مناطقی هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند.

دکتر علیرضا رییسی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره وضعیت بیماری کرونا در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی پارک‌ها گفت: در پارک‌ها اعم از پارک‌های محله‌ای و… نشستن و سفره پهن کردن و غذا خوردن حتی بعد از افطار هم ممنوع است. در عین حال سیستم‌های آب‌خوری و… قرار شد تعطیل باشند و اگر قرار شد که در پارک‌ها آب وجود داشته باشد، می‌تواند به صورت مرکز فروش باشد و جایی برای نشستن نباید داشته باشد. صرفا برای قدم زدن و … می‌توانند از پارک‌ها استفاده کنند. بنابراین بازگشایی پارک‌ها به معنای عادی‌سازی نیست،

وی در پاسخ به سوالی درباره مناطق قرمز کرونا گفت: حدود ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که در خود این شهرستان‌ها هم شرایط یکسان نیست و طیف بسیار وسیعی وجود دارد. به عنوان مثال شاخص‌ها در این استان‌ها از  ۵ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است تا ۳۵ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر. از آنجایی که این شهرستان‌ها جزو مراکز استان‌ها بوده و از شهرهای بزرگ محسوب می‌شوند، جمعیت زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند. در عین حال ۱۱۶ شهرستانی که جزو مناطق سفید هستند، جمعیتی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون را شامل می‌شوند. بر همین اساس در اکثر مناطق کشور همچنان درگیر ویروس هستیم و باید همچنان به صورت جدی مبارزه کنیم و اصلا وضعیت عادی و خوب نیست. ما بر اساس رصد روزانه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در عین حال هر سه روز یکبار جدول مناطق سفید را به روز می‌کنیم. اگر مناطق سفید را کنار بگذاریم، بقیه مناطق قرمز و زرد محسوب می‌شوند.

وی گفت مناطق قرمز عمدتا شامل مراکز استان‌ها هستند. مناطقی در لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و شیراز چند شهرستان وجود دارد که وضعیت قرمز دارند. در اکثر استان‌های ما حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان به عنوان منطقه قرمز وجود دارد.

در پاییز منتظر موج بعدی کرونا باشیم

رییسی درباره زمان از بین رفتن کرونا، گفت: این بیماری به طور کلی از بین نخواهد رفت، بلکه با ما خواهد ماند، اما با حالت کنترل شده. متاسفانه در پاییز باید منتظر موج بعدی کرونا باشیم و باید این آمادگی را هم داشته باشیم. یادمان باشد که در پاییز بیماری فصلی آنفلوآنزا را هم داریم که علائم این بیماری‌ها هم شبیه به یکدیگر است. بر همین اساس از همین الان پیش‌بینی کردیم که گروه‌های آسیب پذیر باید قبل از پاییز و در شهریور ماه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. نکته دیگر این است که ما به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم درخواست دادیم که بر روی تست‌هایی کار کنند که به صورت همزمان هم بتواند آنفلوآنزا را بسنجد و هم کرونا را. این بسیار می‌تواند به ما کمک کند.

تالارها، رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی هنوز اجازه بازگشایی ندارند

رییسی درباره بازگشایی غیر قانونی اماکنی مثل ورزشگاه ها، تالارها و رستوران‌ها، گفت: وزارت بهداشت حداکثر سعی خود را کرده که مسائل مختلف جامعه را در نظر بگیرد، اما اولویت اول ما سلامتی است. اگر قرار اشد که بازگشایی‌ها به صرف توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی و مذهبی انجام شود و سلامت مردم را زیر سوال برد، قطعا واکنش نشان می‌دهیم و از آن جلوگیری خواهیم کرد. اماکنی که جزء واحدهای صنفی پر ریسک هستند مانند تالارها، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و… اکنون اجازه بازگشایی ندارند. اگر جایی باز باشد، غیر قانونی است و تاکنون هم بیش از ۳۰۰ واحد پلمبپ شده‌اند. بیش از ۸۰۰ واحد تذکر گرفتند. مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف در این زمینه  با ۱۹۰ تماس بگیرند و گزارش دهند. وزارت بهداشت پروتکل‌ها را تدوین کرده است، اما نظارت صرفا به عهده وزارت بهداشت نیست، بلکه  تعزیرات و قوه قضاییه و نیروی انتظامی و اصناف جزء همکاران ما در حوزه نظارت هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=27359 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x