جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جزئیات تازه از بازداشت پنج فعال فرهنگی در کرمانشاه

از اعتراضات خونین آبان ۱۳۹۸ بیش از یک ماه می‌گذرد. موج سرکوب و بازداشت و تهدید اما ادامه دارد.

هر روز خبر بازداشت فعالان صنفی، مدنی، سیاسی، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و پژوهشگران در نقاط مختلف کشور در رسانه‌ها منتشر می‌شود و اما اسامی شهروندان عادی که تنها جرمشان حضور در اعتراضی مسالمت‌آمیز بوده همچنان بر رسانه‌ها پوشیده مانده است.

در ادامه موج سرکوب‌ها و بازداشت‌های گسترده، پنج فعال فرهنگی در استان کرمانشاه و شهرستان اسلام‌آباد بازداشت شدند.

یک منبع نزدیک به این فعالان در گفتگو با ایران‌وایر می‌گوید: «روز ۲۳ آذر ۱۳۹۸ پنج نفر از فعالان فرهنگی در شهر اسلام‌آباد توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. بسیار نگران آن‌ها هستیم چون از زمان بازداشت تا این لحظه هیچ تماسی با خانواده‌ها نداشته‌اند.»

این منبع آگاه به شیوه بازداشت این فعالان فرهنگی اشاره می‌کند: «نیروهای امنیتی با حکم دادستانی شهرستان اسلام‌آباد غرب به منازل خانوادگی این فعالان رفته و هر پنج تن را بازداشت کرده‌اند.»

«سهراب مرادی»، یکی از این فعالان فرهنگی است. منبع مطلعی که با ایران‌وایر گفتگو کرده است می‌گوید: «سهراب، مدیر یک وبسایت محلی به نام «هساره» است که به دو زبان فارسی و کُردی اخبار فرهنگی و ادبی را پوشش می‌دهد. رویکرد سیاسی ندارد و فقط در زمینه ادب و فرهنگ فعالیت می‌کند. اصلا مشخص نیست علت بازداشت ایشان چه بوده و از زمانی که ماموران اطلاعات سپاه ایشان را بازداشت کردند هیچ خبری از وضعیتش نداریم فقط می‌دانیم بعد از بازداشت به همراه دیگران به کرمانشاه منتقل شده‌اند.»

به گفته این منبع آگاه برادر آقای مرادی هم که یکی دیگر از فعالان فرهنگی در کرمانشاه است بازداشت شده است. «برادر سهراب مرادی هم کار فرهنگی می‌کند و از نویسندگان سایت فرهنگی-ادبی «هساره» است.  نامش «داریوش مرادی» است. برای بازداشت ایشان البته ماموران امنیتی گفته‌اند که چون در راهپیمایی علیه دولت ترکیه به دلیل حمله به مناطق کردنشین سوریه حضور داشته بازداشت شده است. این راه‌پیمایی کاملا مسالمت‌آمیز بوده و مردم فقط حمایتشان را از هم‌زبانانشان در آن مناطق اعلام کرده و عملیات نظامی علیه غیرنظامیان را در آن محکوم کرده‌اند.»

اشاره این منبع آگاه به تجمعاتی است که مهرماه امسال و در پی حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه صورت گرفت. در پی حملات زمینی و هوایی ترکیه به منطقه شمال سوریه که کُردها آن را «روژاوا» می‌نامند در بسیاری از مناطق کردنشین دنیا تجمع اعتراضی برگزار شد و تجمع‌کنندگان خواستار حمایت جامعه جهانی از کُردهای جنگ‌زده شدند. این تجمعات اعتراضی در شهرهای کردنشین ایران هم در حمایت از مردم «روژاوا» برگزار شد.

حالا با گذشت دو ماه از این تجمع اعتراضی داریوش مرادی به اتهام شرکت در این تجمع بازداشت شده است؛ البته او تنها فردی نیست که با این اتهام بازداشت شده است.

«احمد بساطی»، دیگر شاعر و فعال فرهنگی بازداشت‌شده در اسلام‌آباد نیز با همین بهانه بازداشت شده است. این فعال فرهنگی که مشغول به کار کلیدسازی است و در کنار آن به آموزش زبان کُردی هم می‌پردازد.

منبع مطلعی که با ایران‌وایر گفتگو کرده است می‌گوید نیروهای اطلاعات سپاه نبی اکرم کرمانشاه بە منزل احمد بساطی، شاعر جوان اهل اسلام‌آباد رفته و ضمن تفتیش منزل او را بازداشت و به کرمانشاه منتقل کرده‌اند: «شنیده‌ام که احمد بساطی را هم بە اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی و محکوم کردن لشکرکشی ترکیە بە کردستان سوریە (روژاوا) بازداشت کرده‌اند اما بی‌خبری از وضعیت این فعالان خانواده و دوستان را تحت‌فشار شدیدی قرار داده است.»

 «آنیسا جعفری‌مهر»، یکی دیگر از فعالان فرهنگی بازداشت‌شده در اسلام‌آباد است. منبع آگاهی که با ایران‌وایر گفتگو کرده است می‌گوید: «خانم جعفری‌مهر معلم و مدرس زبان کُردی در موسسات سازمان تبلیغات فرهنگی است. ایشان شاعر و فعال محیط‌زیست هستند و نوازنده تنبور. خانم جعفری همچنین دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی در دانشگاه کردستان و به‌عنوان یکی از اعضای شورای نویسندگان فصل‌نامه ادبی-هنری «ژ» فعالیت می‌کنند.»

این منبع مطلع در خصوص جزییات بازداشت آنیشا جعفری به ایران‌وایر می‌گوید: «نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه ۲۶آذر۱۳۹۸، با صورت‌های پوشیده به خانه آنیسا جعفری‌مهر، در اسلام‌آباد غرب مراجعه کرده و پس از تفتیش و ضبط برخی وسایل شخصی او ازجمله کتاب، دست‌نوشته، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، او را با خود برده‌اند.» از دلایل بازداشت و مکان نگهداری آنیسا جعفری اطلاع دقیقی در دست نیست.

یکی دیگر از کسانی که در روز ۲۳آذر۱۳۹۸ در کرمانشاه بازداشت شده است نویسنده‌ای مشهور به نام «عباس جلیلیان» است که با نام فرهنگی «آکو» شناخته می‌شود. جلیلیان نویسنده فرهنگ لغت کوردیکا است. «کوردیکا»، دایرەالمعارفی‌ست به سه زبان کُردی، فارسی و انگلیسی تالیف شده و شامل تمام گویش‌های کُردی، کلهری، کورمانجی، سورانی، هورامی، لکی، لری و شبکی است کە توسط عباس جلیلیان تالیف و منتشر شده است.

در ابتدای دور دوم ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» تدریس زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه‌ها مطرح شد و او در سفر استانی به کردستان در مرداد ۱۳۹۴ این اتفاق را در راستای تحقق وعده‌های خود به مردم کردستان قلمداد کرد. بااین‌حال، برخورد با فعالان فرهنگی کُرد ادامه دارد. پیش از این بازداشت‌ها در تابستان گذشته «زهرا محمدی» از اعضای انجمن فرهنگی «نوژین» و معلم زبان کُردی در خانه پدری‌اش دستگیر شد. او بعد از شش ماه به‌تازگی با سپردن قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد شده است. جرم این فعالان فرهنگی تلاش برای زنده نگه‌داشتن زبان و فرهنگ کُردی است؛ همان چیزی که روحانی در سفرش به استان کردستان وعده داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=15546 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x