جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعیت کردهای مقیم فرانسه: درگذشت دایه فایزه مدرس فرشچی را تسلیت می گوییم

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-151.png است

دریافتیم که خانم فایزه مدرسی( فرشچی) پس از دوهفته بیماری در بیمارستان سنندج بدرود حیات گفت . دایه فایزه شهره شهر سسندج و شهرهای کردستان بود نه تنها بدلیل انکه فرزندانی متعهد واندیشمند و مسئول به جامعه کردستان تحویل داده بود بلکه خود نیز در میدان مبارزه بر علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی به جننبش پیوسته بود وهمراه و همگام با پیشمرگان نقش چشمگیر ایفا کرد بویژه در مقاومت ٢۴ روزه سنندج خدمات ارزنده به مبارزان ارائه نمود، شرکت و فعالیتهای چشمگیر او در راه پیمایی تاریخی مریوان نهایت برجسته و برملا بود، به رغم آنکه پاهایش زخم برداشته بود درخواستهای کمیته امداد راجهت بازگشت به سنندج نپذیرفت و پیروزمندانه به مریوان رسید و پس از هفت روز به سنندج مراجعت نمود . در همه حرکات اعتراضی بعد از قیام حاضربود، در کنار فرزندانش و با مردم هم صدا بود، در تحصن استانداری مشوق و مددکار مبارزان متحصن بود، در یادمان و گرامیداشت پیشمرگان جانباخته مدیریت داشت، بی باکانه به مقرهای کومله رفت و آمد میکرد . دایه فایزه در سال١٣۵٩ شاهد جانباختن پسر بزرگش کاک حمید فرشچی بود که در مقاومت سنندج بدست نیروهای جمهوری اسلامی به شهادت رسید، چندی نپایید که دخترمبارزش فریبا فرشچی در تهران با حکم بیدادگاههای تهران اعدام شد و اندکی بعد از آن برادررزمنده اش نیز بنام مسعود مدرس بوسیله دژخیمان جمهوری اسلامی اعدام شد. سپاه پاسداران به این نیز بسنده نکرد وانواع فشارهای روحی و روانی پیش پای این شیرزن فراهم آورد و کا ررا بدانجا رساندند که حتی در منزل خویش عکسهای جانباختگان دلبندش راهم پایین کشیدند.

دایه فایزه زندگی پر بار و مملو ازآزمونهای ارزنده پشت سر گذاشت و در کتاب “خاطرات من،فائزە مدرس” نشر ٢٠١٨، شرح زندگانی خود را که بیانگر تحمل مصائب و بی عدالتی هاست رقم زده است.

دایه فایزه نماد و نمونه ای بود از مقاومت در مقابل سختی ها و نا برابریها . خانمی با تجربه و با وقار، با صلابت و استوار، محکم و پایدار، به اندیشه های مبارزاتی برادر و فرزندان و مبارزان کرد در کردستان و همه نواحی ایران برای آزادی و رفع نابرابریها ایمان و اعتقاد داشت وبدان احترام می گذاشت، همین ویژگیها بود که در سنندج نه تنها در مقام مادر شهدا و جانباخته مورد احترام و اعتبار فراوان است بلکه بعنوان زن آزاد اندیش و معقول از جایگاه ویژه ای برخوردار میباشد . امروزمردم سنندج با ادای احترامات ویژه باین خانم محترم در ماتم و اندوه فراوان فرو رفته اند و به خدمات او ارج می نهند.

جمعیت کردهای مقیم فرانسه با نثاراحترامات فراوان به دامان این زن نستوه، این مادرلایق و فداکار و خواهرمهربان، در اندوه و سوگ درگذشتش شریک و سهیم است و مراتب احترام، تسلیت، همدردی و همبستگی را به خانواده فرشچی و مدرس و مردم کردستان و همه آزادیخواهان ایران تقدیم میدارد.

پاریس، هیجدهم ماه ژوئن ٢٠٢٠ بیست و هشتم خرداد ماه ١٩٩٩

جمعیت کردهای مقیم فرانسه

https://akhbar-rooz.com/?p=36969 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x