جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعی از تشکلات کارگری: لابی گری و دلالی در جنبش کارگری را افشا و محکوم کنیم!

تجمع کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه برای معوقات مزدی | جــهان ...

یکی از وظایف فوری و مهم کارگران آگاه، تشکل های مستقل کارگری و سازمانها ی سیاسی مدافع طبقه کارگر، مقابله با خدمتگزاران سرمایه داری، افشای سیاست های انحلال طلبانه آنها و دفاع از موجودیت تشکل های مستقل کارگری است

اخیرا نامه ای از سوی کنفدراسیون بین المللی مواد غذایی ( IUF ) به مسئولان قضائی ایران مبنی بر معرفی فریدون نیکوفرد (عضو سابق سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ) به عنوان نمایندۀ ناظر آن سازمان در دادگاه اختلاس امید اسد بیگی در رسانه های جمعی و فضای مجازی منتشر شده است. در همین رابطه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه نیز طی نامه ای سرگشاده و اعتراضی با شرحی مبسوط، این اقدام خودسرانه و غیر مسئولانه کنفدراسیون بین المللی مواد غذایی (IUF) را نقد کرده و با توضیح واقعیاتی پیرامون فریدون نیکوفرد، دلایل عدم صلاحیت او در جایگاه نمایندگی کارگران هفت تپه در دادگاه اسد بیگی را منتشر کرده است.

توضیحاتی که در نامه سرگشاده سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در افشای هویت آقای فریدون نیکوفرد و ایفای نقش منفی او دراعتصاب و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در سال ۹۷ و پشت پا زدن به منافع کارگران و همگامی نیکوفرد با کارفرما و تلاش برای به شکست کشاندن اعتصاب و دادن مشورت های لازم به اسد بیگی و رستمی مدیران فاسد شرکت، آمده است، کافی است که هرفرد یا سازمان صادق،به عدم صلاحیت او پی ببرد. انتصاب نمایندگی به نیکوفرد که در مناسبات معیوب و با سفارشی و لابی گری های برخی دلالان سیاسی صورت گرفته بیانگر عمق فاجعه و فسادی است که درمیان این عناصر در واقع ضد کارگروجود دارد. این روش های سوداگرانه و بورژوائی در میان کارگران جایی ندارد و محکوم به شکست است. 

اما مهم تر ازآنچه گفته شد عمل غیر مسئولانه کنفدراسیون بین المللی مواد غذایی IU F)) است که بر خلاف اصول و قواعد یک تشکل فراگیر جهانی – کارگری، بر پایه مناسبات لابی گرایانه، به روابط قیم مآبانه و غیر دموکراتیک وارد گشته است. این روش همچنانکه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در نامه سرگشاده خود متذکر شده، دخالت در امور داخلی ِ یک تشکل مستقل است. روش هایی که برخاسته از مناسبات سالم و جمع گرایانه نباشد در پروسه رشد خود منجر به ایجاد فساد و بوروکراسی در ساختار تشکل های کارگری می گردد. جریاناتی که برای پیشبرد مقاصد و منافع خود به نظرات و خواست های کارگران وقعی نمی گذارند و با سوء استفاده از موقعیت ها و امتیازهایی که در برخی نهادهای کارگری جهانی دارند، تلاش می کنند برفراز رأی کارگران تصمیم گیری نمایند.

این اقدامات قیم مآبانه و مبتنی بر لابیگری و دلالی موجب می شوند افراد خاصی با انگیزه منافع شخصی و ایجاد شکاف در تشکل های مستقل کارگری و به انحلال کشاندن آنها، بر مسند امور قرار گیرند و عنوان جعلی نمایندگی کارگران را یدک بکشند. پیروان این شیوه با قسم یاد کردن به نام طبقه کارگر، به چهره های صاحب نفوذ و لابی گرانی تبدیل می شوند که هیچ اعتقادی به تشکل مستقل و پیشرو طبقه کارگر ندارند. سازمان دهندگان نمایش مضحک معرفی نیکوفرد به حضور در دادگاه امید رستمی با هدف تضعیف و ایجاد انشقاق در سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و ضربه زدن به جنش اعتراضیِ کارگران، پروسه خدمت رسانی به مدیران آبرو باخته و حاکمیت سرمایه داری را به اثبات رساندند. 

تاریخ جنبش کارگری به وفور چنین روش ها و حاملان چنین تفکراتی را به خود دیده است. نمونۀ عینیِ دیگری از همین خوش خدمتی ها، حرکتی بود که چندی پیش توسط امثال همین دار و دسته یا شرکای آنها زیر عنوان «برگزاری انتخابات مجمع عمومی» دروغین با حمایت مدیریت و حراست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، برای انحلال سندیکای کارگران شرکت واحد صورت گرفت که البته با هشیاری کارگران و فعالان کارگری توطئه آنها نقش بر آب شد.

واقعیت این است که تا زمانی که سرمایه داری امکان حیات خود را با حفظ مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و استثمار ارزش اضافی تداوم می بخشد، مجیزگویانی که از پس مانده های سفره سرمایه داران تغذیه می نمایند و کاسه لیس آنها هستند همواره در جنبش کارگری وجود و حضور خواهند داشت. این حضور را در همین دورۀ اخیرمی توان به درجات مختلف در جنبش کارگری مشاهده کرد: نمایش انتخابات مجمع عمومی دروغین در شرکت واحد، به رسمیت شناختن نمایندگان به اصطلاح کارگری در شورای عالی کار و تهیه تومار در دفاع از آنها و دلالی و لابی گری با کنفدراسیون جهانی مواد غذایی و چهره سازیِ کاذب از مشاوران رستمی و اسد بیگی زیر عنوان نماینده کارگران هفت تپه، پروژه های متفاوتی از عملکرد جریان راست و مخرب در جنبش کارگری می باشد. 

یکی از وظایف فوری و مهم کارگران آگاه، تشکل های مستقل کارگری و سازمانها ی سیاسی مدافع طبقه کارگر، مقابله با خدمتگزاران سرمایه داری، افشای سیاست های انحلال طلبانه آنها و دفاع از موجودیت تشکل های مستقل کارگری است. 

زنده باد اتحاد طبقاتی کارگران

پاینده باد تشکل های مستقل کارگری

کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر و بندرامام

کارگران پروژهای پارس جنوبی

فعالان کارگری شوش و اندیمشک

فعالان کارگریجمعی از کارگران محور کرج تهران

خرداد ماه ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=34231 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x