پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی غرافت بپردازد – درخواست پنج‌گانه کشورهایی که اتباعشان در هواپیمای اوکراینی کشته شدند

درخواست پنج‌گانه کشورهایی که اتباعشان در هواپیمای اوکراینی کشته شدند

فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر امور خارجه کانادا در یک نشست خبری در لندن تاکید کرد که جهان انتظار دارد که ایران به همکاری‌ها درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی ادامه دهد و به خانواده قربانیان غرامت بپردازد و در عین حال به متخصصان بین‌المللی اجازه دهد که در همه ابعاد تحقیقات حضور داشته باشند.

وزرای امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا روز پنجشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) در لندن تشکیل جلسه دادند تا در مورد روند تحقیقات درباره پرواز چهارشنبه گذشته هواپیمای اوکراینی که با موشک‌های سپاه سرنگون شد بحث کنند.

طبق اعلام مقامات اوکراینی در این پرواز مسافران و خدمه‌ای دارای ملیت‌های ایرانی، کانادایی، اوکراینی، سوئدی، افغان، بریتانیایی و آلمانی حضور داشتند گرچه تعدادی تعدادی زیادی از مسافران پرواز ایرانیان دو ملیتی بوده‌اند.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا که ریاست این جلسه را برعهده داشت پس از این نشست در جمع خبرنگاران از حضور نمایندگان ایران در این جلسه و همچنین وزیر خارجه هلند تشکر کرد.

حضور هلندی‌ها در این نشست به‌خاطر داشتن تجربه تحقیقات درباره سرنگونی پرواز ام‌.اچ.۱۷هواپیمایی مالزی است که در سال ۲۰۱۴ آمستردام هلند را به مقصد کوالالامپور ترک کرد و در میان راه در مرز روسیه و اوکراین سرنگون شد. تحقیقاتی که متخصصان هلندی رهبری آن را برعهده داشتند و در نهایت ثابت شد که این هواپیما به دلیل پرتاب موشک سقوط کرده است.

وزیر امور خارجه کانادا در نشست خبری امروز اعلام کرد که کشورهایی که اتباع آن‌ها در این پرواز بودند به‌دنبال واقعیت و شفافیت در این موضوع و محاکمه افراد مسئول در این سانحه هستند.

وی تاکید کرد که «سوال‌های زیادی وجود دارد و خانواده‌ها و جامعه بین‌المللی نیازمند پاسخ هستند، جهان منتظر پاسخ است و تا زمانیکه به پاسخ‌ها نرسیم از تلاش‌هایمان دست نمی‌کشیم. » وی همچنین اضافه کرد که شاید تحقیقات ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

وی از تنظیم چارچوب همکاری این گروه برای همکاری با ایران در جلسه امروز در لندن خبر داد و گفت که این برنامه پنج محور را برای تعامل با مقام‌های ایران دنبال می‌کند.

وی از دولت ایران خواست که در تحقیقات، متخصصان بین‌المللی حضور داشته باشند و تمام کشورهای درگیری تخصص خود را در اختیار بگذارند و بخشی از این تحقیق باشند.

https://akhbar-rooz.com/?p=18098 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x