جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی: هفته ی اول اسفند اجرای پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داده است که در صورت عدم لغو تحریم‌های ایران تا هفته اول اسفند، اجرای «پروتکل الحاقی قطعاً متوقف خواهد شد».

سعید خطیب‌زاده که روز دوشنبه، ۲۷ بهمن، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تأکید کرد که توقف اجرای پروتکل الحاقی به‌معنای «توقف تمامی نظارت‌های» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران نیست و «ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت».

او همچنین با انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن گفت که دولت آمریکا همچنان بر رویه دولت قبلی حرکت می‌کند و «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه دارد.

به گزارش رادیو فردا، مجلس ایران در مصوبه‌ خود که روز ۱۱ آذر تصویب کرد، دولت را ملزم کرده است اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی و بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج شوند و تهران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.‎

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز پیشتر در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به این مصوبه گفته بود که از روز سوم اسفند «تعداد بازرسان آژانس کمتر می‌شود و میزان بازرسی‌ها کاهش می‌یابد».

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در توافق هسته‌ای اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند تأسیسات هسته‌ای ایران را سرزده بازرسی کنند.

هشدار درباره توقف اجرای این پروتکل در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته، قدرت‌های اروپایی و آمریکا بارها خواستار بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام شده‌اند.

دولت جو بایدن که به تازگی کار خود را در آمریکا آغاز کرده از تمایل خود به بازگشت به برجام خبر داده، اما خواسته است تا پیش از آغاز گفت‌وگوها، ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد.

در مقابل دولت ایران که خواستار لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام است، نه تنها به تعهدات خود بازنگشته بلکه این تعهدات را بیشتر کاهش داده است.

علاوه بر موضوع پروتکل الحاقی، تولید اورانیوم فلزی که به گفته مقام‌های اروپایی «گام کلیدی در مسیر تولید سلاح هسته‌ای» است نیز در روزهای اخیر بحث‌انگیز شده است.

آقای خطیب‌زاده در نشست امروز خود با رد نگرانی‌ها در این زمینه گفت «اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به این سوخت پیشرفته است» و ایران کاری جز «تحقیق و توسعه برای سوخت» نکرده است.

او همچنین در واکنش به سخنان جنجال‌برانگیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، درباره سلاح هسته‌ای گفت: «موضع ایران تغییر نکرده است» و فتوای رهبر جمهوری اسلامی «در حرمت سلاح‌های هسته‌ای در جای خود باقی است».

وزیر اطلاعات روز ۲۰ بهمن در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون حکومت ایران گفته بود رهبر جمهوری اسلامی درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای فتوا داده ولی «اگر جمهوری اسلامی ایران را به آن سمت هل بدهند، دیگر تقصیر ایران نیست».

https://akhbar-rooz.com/?p=104244 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x