جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جنگنده بمب افکن اف ۳۵ و کووید ۱۹ – توماسو دی فرانچسکو- داود جلیلی

اکنون که تهاجم دیوانه فاز 2 با بیانیه های غیرمقبول در باره تضمین های امنیتی در حال آغاز است، شاید صدایی چپ گرا- خواه در داخل، خارج یا علیه دولت- باید علیه این شرم ملی برخیزد. ما به اعتراض با یک دیگر نیازمندیم
جنگنده بمب افکن اف 35

در آمد: نظامی گری ستون فقرات سرمایه داری جهان را تشکیل می دهد. شگفت انگیز نیست که امریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که درخواست آتش بس ۹۰ روزه  تمام جنگ های جهان در همه مناطق را برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا کرده بود وتو می کند، و ایتالیا که تا خرخره در تهاجم این ویروس کشنده به زانو در آمده است ناو هواپیمابر کاوور را به آب می اندازد تا جنگنده بمب افکن های ۱۰۰ میلیونی را در امریکا سوار آن کند….  

در تارانتو (شهر ساحلی در جنوب ایتالیا- مترجم) آن ها یک ضربه را هم از دست نمی دهند. فقط شرکت آی ال وی ا ILVA (شرکت فولاد ایتالیا که در قرن بیستم بزرگترین شرکت فولاد ایتالیا بود- مترجم) نیست که تولید کارگرکش و آلودگی مرگبار خود را قطع نمی کند. در ساعات اولیه چهارشنبه گذشته، ناوهواپیمابر کاوور Cavour خود را با مانورهای ماهرانه ای در اسکله نوا استازیون مار گراند Nuova Stazione Mar Grande در تدارک برای دریا نوردی در سراسر اقیانوس اتلانتیک به سوی امریکا بازآرایی کرد که در آن جا جنگنده بمب افکن های اف ۳۵ مدل بی را بارگیری خواهد کرد.

موقعیت افتخارآمیزی برای (شرکت کشتی سازی- مترجم) فینسانتیری، زرادخانه نظامی دریایی و وزیر دفاع بود، چون (این موقعیت) بعد از دو سال کار برای تنظیم عرشه پرواز، آشیانه های (هواپیماها)، فضاهای فنی، ظرفیت ذخیره سوخت هواپیماها و تنظیم ابزار های الکترونیکی فرا می رسید. افتخار بزرگی هم بود چون در این لحظه، نیروی دریایی ایتالیا، همراه با نیروی دریایی امریکا و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، یکی از تنها سه نیروی دریایی جهان خواهد بود که می تواند ناوهای هواپیمابر را که هواپیماهای مرگبار اف ۳۵ می توانند از آن بلند شوند و روی آن فرود بیایند به کار می گیرد.

بنا براین، اکنون روشن است که در رابطه با “تعالی ایتالیایی” در تولید سلاح های جنگی- اگر اندکی توجه شود، قاچاقچیان مرگ که پاپ فرانسیس پیوسته  آن را محکوم می کند – و “نو آوری اف ۳۵ ها”ی بسیارعزیز برای ماوریزیو مولیناری مدیر جدید (روزنامه) لا ریپابلیکا، نه تنها چیزی تغییر نمی کند، بلکه همه چیز درست مثل سابق – در واقع بدتر از سابق – ادامه می یابد.

لازم به ذکر نیست که ناو هواپیما بر طبق هنجارهای قانون اساسی در واقع یک سیستم دفاعی نیست، چون سلاح های تهاجمی را در دریاهای سراسر جهان، بسیار دور از مرزهای ملی حمل خواهد کرد. 

فراتر از همه، جنگنده بمب افکن های اف ۳۵ سلاح های تهاجمی هستند که با توانایی حمل  موشک های هسته ای، برای اولین ضربه طراحی شده اند. اما آیا اکنون فکر نمی کنیم در عصرمنافع مشترک و عمومی برآمده از مصیبت ناشی از بیماری همه گیر کووید-۱۹ قرار داریم، که با فاصله بسیار از ریشه کن شدن، طالب جان صدها هزار نفر در سراسر جهان است؟ پرسشی که بی اختیار خود را مطرح می کند این است: این ماجراجویی چقدر برای ما هزینه دارد؟

پاسخ چنین است: هزینه هر اف ۳۵ اندکی بیش از ۱۰۰ میلیون یورو (۱۵۶ میلیون یورو برای نمونه های اولیه) است. آن قیمتی است که ما وادار می شویم برای مدل جدید بی، گرانترین مدل بپردازیم، چون آن مدل برخاستن کوتاه و نشستن عمودی را میسر می کند، اما آن مبلغ تنها بهای تقریبی اولیه است، چون این “معامله” به یک چاه ویل تبدیل می شود. زمانی که خریداری شد، هواپیما دائما باید با سیستم های جدید سلاح ها و سیستم های الکترونیکی، که باید از امریکا خریداری شود به روز شود. آن مبلغ بار سنگینی بر دوش یک کشور عضو ناتو مانند ایتالیا است، که بودجه کل آن اکنون بالغ بر۷۰ میلیون یورو در روز است.

تنها می توان تعجب کرد: با مقدار اختصاص یافته از سوی دولت کنونی، درست مانند دولت های گذشته، برای “معامله” مزخرف اف ۳۵ بی ها چه تعداد بخش های مراقبت ویژه، چه تعداد دستگاه تنفس، چه تعداد سیستم های یک پارچه ویدیوئی برای مدارس می توان خرید؟ آیا دفاع غیرنظامی، که ناچار شده بود کارزار جمع آوری کمک در بین شهروندان سخاوتمند به راه اندازد، می تواند از ارقام جمع آوری شده خشنود باشد؟

اکنون که  تهاجم دیوانه فاز ۲ با بیانیه های غیرمقبول در باره تضمین های امنیتی در حال آغاز است، شاید صدایی چپ گرا- خواه در داخل، خارج یا علیه دولت-  باید علیه این شرم ملی برخیزد. ما به اعتراض با یک دیگر نیازمندیم.

در ضمن، احتمال دارد که ما تنها در حال تدارک به اهتزاز در آوردن پرچم های ایتالیایی از سوی  جمعیتی جشن گزار، احتمالا پوشیده در ماسک باشیم که، تمثالی از آن نماد “تعالی ایتالیایی”، اف  35 را از وزارت دفاع حمل می کنیم. 

المانیفستو – ۲۲/۰۲/۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=29943 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x