جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جنگ بر سر ارثیه مارادونا؛ لیگ قهرمانان اروپا، میهمانان پیروز بودند

نازک بین: باز هم کرونا و المپیک بلاتکلیف توکیو، هم چنان خبر ساز است. در روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در اوزاکا نسبت به توکیو، و یک شهر بسیار بزرگتر پیشی گرفته است. این موضوع باعث شد تا در این استان شرایط اضطراری اعلام شود.شیوع ویروس کرونا در توکیو نیز روند افزایشی به خود گرفته به طوری که ۵۵۵ مورد جدید روز چهارشنبه گزارش شد که این آمار در بالاترین سطح از اوایل فوریه است.یوریکو کویکه فرماندار توکیو گفت که او در حال آماده‌سازی برای درخواست اقدامات اضطراری مشابه اوزاکا در پایتخت است.واکسیناسیون در ژاپن در مقایسه با کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا عقب تر است. در حال حاضر کمتر از یک درصد جمعیت ژاپن مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.وزیر ژاپن در خصوص مسئول واکسیناسیون گفت که این کشور برای آماده‌سازی بازی‌ها از نزدیک با کمیته بین‌المللی المپیک همکاری می‌کند و علیرغم نگرانی در مورد شیوع ویروس هیچ برنامه‌ای برای به تعویق انداختن وجود ندارد در صورتی که آنها تصمیم دیگری بگیرند.تارو کونو افزود: ما فقط باید برای بازی‌ها و چگونگی کنترل شرایط آماده شویم. فکر می‌کنم تقریباً هر روز شرایط تغییر می‌کند، بنابراین آنها باید آماده این کار باشند اما فکر نمی‌کنم کمیته بین‌المللی المپیک به فکر به تعویق انداختن بازی‌های توکیو باشد.وزیر ژاپنی خاطرنشان کرد: بله وضعیت در اوزاکا نگران‌کننده است. یک نوع ویروس جدید مشابه نمونه‌ای که برای نخستین بار درانگلیس کشف شد، وجود دارد که به سرعت در اوزاکا در حال گسترش است.کونو با اشاره به وضعیت توکیو، عنوان کرد: ما جهش مشابهی را در توکیو شناسایی کرده‌ایم بنابراین نگران هستیم که توکیو ممکن است طی دو هفته وضعیت اوزاکا را دنبال کند. ما واقعاً باید به شرایط توجه کنیم.

فیفا آماده استفاده از فناوری آفسایدگیری خودکار در جام جهانی ۲۰۲۲

آرسن ونگر که در حال حاضر در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در پست رئیس توسعه جهانی فوتبال مشغول به فعالیت است، خبر داد فیفا قصد دارد در بیست‌ودومین دوره جام جهانی از فناوری جدیدی به نام فناوری آفسایدگیری خودکار استفاده کند.هیئت بین‌المللی فوتبال (IFAB) به‌عنوان تنها نهاد قانونگذار در فوتبال ماه گذشته اعلام کرد در حال بررسی قوانین مربوط به آفساید است و قصد دارد فناوری را مورد آزمایش قرار دهد که اجازه می‌دهد تصمیماتی نیمه خودکار اتخاذ کند تا نیاز به انتظار طولانی برای بررسی صحنه آفساید از طریق کمک‌داور ویدئویی (VAR) را به حداقل برساند.آرسن ونگر در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز» گفت: من فکر می‌کنم فناوری آفسایدگیری خودکار برای جام جهانی ۲۰۲۲ آماده استفاده کردن باشد. به شخصه سخت در تلاشم تا بتوانیم فناوری آفسایدگیری خودکار را داشته باشیم، فناوری که بلافاصله اطلاعات لازم را به کمک‌داور می‌رساند.وی افزود: به طور متوسط زمانی که در حال حاضر برای بررسی صحنه آفساید باید منتظر بمانیم حدود ۷۰ ثانیه است و گاهی اوقات به یک دقیقه و ۲۰ ثانیه هم می‌رسد. داشتن چنین فناوری بسیار مهم است زیرا می‌بینیم بسیاری از شادی‌ گل‌ها به خاطر همین موارد لغو می‌شوند.طبق اعلام فیفا، فناوری آفسایدگیری نیمه‌خودکار قبل از اینکه داور تماس نهایی را بگیرد، اطلاعات اضافی را در اختیار VAR قرار می‌دهد.

خواهر دیگو را از خانه بیرون کردند

جنگ بر سر ارثیه مارادونا-دعوا بر سر ارثیه دیگو مارادونا بالا گرفته و بستگان اسطوره فقید فوتبال که از نظر قانونی از او ارث می‌برند، خواهرش را از خانه خانوادگی‌شان بیرون کردند. مأموران اشیا ارزشمند خانه‌ای که برنده جام جهانی برای والدینش خریداری کرده بود، از خانه خارج کردند و «لیلی» هم با چشمانی گریان تماشاگر ماجرا بود. این اشیا که در میان آنها یک پرتره بسیار بزرگ از مارادونا هم بود، توسط مقامات قضایی ضبط شده تا تکلیف ارثیه مارادونا که حداقل ۱۶ وارث دارد، روشن شود. گفته می‌شود مارادونا با خواهر بزرگترش، لیلی رابطه نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری داشته. او تا پنجم آذر که مارادونا بعد از عمل جراحی برای خارج کردن لخته خونی در ۶۰ سالگی درگذشت، کنارش بود.

همچنین وکلای قانونی سایر افراد ذینفع که بر سر ثروت ۶۰ میلیون پوندی مارادونا دعوا دارند، از دادگاه حکم گرفتند که خواهر مارادونا را هم از خانه بیرون کنند. مارادونا در آغاز دوران باشکوه و پرافتخار خود این خانه مجلل را در بوینوس‌آیرس خرید. یک مقام مسئول دراین باره گفت: «دالما، جیانینا و جانا دختران مارادونا و نمایندگان پسرهایش دیگیتو فرناندو و دیگو جونیور خواسته‌اند لیلی را از خانه بیرون کنند. تصمیم سختی بود اما خیلی مهم است که در زمان رسیدگی به دارایی‌های شخص، کسی در خانه‌اش ساکن نباشد. فرآیند قانونی این الزام را ایجاد کرده.»اعضای خانواده جمع شده بودند تا شاهد تخلیه خانه مارادونا باشند که هفت فرزند غیرقانونی نیز دارد. درگیری درباره ثروت او بالا گرفته چون در سال ۲۰۱۲ وصیتنامه‌ای را امضا کرد اما چهار سال بعد آن را لغو کرد.

فقط پول؟ماتیاس مورلا، وکیل سابق مارادونا از دختران او، دالما و جیانینا انتقاد کرد بعد از آنکه دفتر کارش مورد هجوم پلیس مبارزه با فساد قرار گرفت. مورلا و دختران مارادونا درگیر دعوا بر سر ارثیه مارادونا در مورد برند او و حق تصویرش هستند.مورلا گفت: «مارادونا رها شده بود، این مشخص است. او در تنهایی درگذشت، به غیر از خواهرانش که هر روز با آنها تلفنی صحبت می‌کرد و همسر سابقش، ورونیکا اویدو که به همراه پسرش، دیگیتو فرناندو به دیدنش می‌رفت، کسی از او سراغ نمی‌گرفت.»بعد از آنکه دالما و جیانینا از وکیل سابق پدرشان به جرم فساد مالی شکایت کردند، پلیس مبارزه با فساد به دفتر کار مورلا هجوم برد. دو دختر مارادونا مدعی بودند برند مارادونا توسط یک کمپانی با عنوان ساتویکا مورد استفاده قرار گرفته و این کمپانی تحت مالکیت مورلا است. آنها او را به خیانت و سوءاستفاده از برند و تصویر مارادونا بعد از مرگش متهم کرده‌اند و ساتویکا فعلاً از استفاده از این برند معذور شده است.اما مورلا گفت دختران مارادونا در این پرونده فقط به دنبال پول هستند: «دیگو می‌گفت برند مارادونا به درد خواهرهایم می‌خورد، این تصویر برای وارثان من می‌ماند، او در سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ از طریق دادگاهی در دبی این را امضا کرد. دالما و جیانینا من را دوست ندارند چون در سال ۲۰۱۴ کارت اعتباری‌شان را از آنها گرفتیم.»

آیا سیتی به درد هالند می‌خورد؟

وسوسه خطرناک- فرصت بزرگ ارلینگ هالند در دقیقه ۸۴ فرا رسید. پرطرفدارترین جوان فوتبال اروپا فضایی خالی به دست آورد و با یک چرخش زیبا، توپی که به او رسیده بود را به مارکو رویس رساند. پاس هوشمندانه او خط دفاعی منچسترسیتی را ویران کرد و اینطور شد که کاپیتان بوروسیا دورتموند یک گل بسیار باارزش را در خانه حریف به ثمر رساند. هالند قبل از این هم از آن نمایش‌های دلپذیری که پپ گواردیولا را مجذوب می‌کند ارائه کرده بود اما بازی این هفته فرصتی نادر برای درخشش جوان ۲۰ ساله‌ای بود که تا قبل از آن سیتی تمام مسیرهای رسیدن توپ به او را بسته بود. او قدر این فرصت را دانست و زمینه‌ساز گل تساوی میهمان آلمانی شد. هالند ممکن است در پایان بازی به این فکر فرو رفته باشد که آیا بازی کردن برای پپ گواردیولا می‌تواند در حرفه‌ای که تا الان خیلی با احتیاط و حساب شده پیش رفته، حرکتی هوشمندانه تلقی شود یا نه.

از براین تا مولده (دسته دوم و پس از آن دسته اول فوتبال باشگاهی نروژ) و سپس سالزبورگ قهرمان اتریش و دورتموند در بوندس‌لیگا، انتخاب‌های هالند برای بازی‌هایش منجر به پیشرفتی خیره کننده برای حرفه این بازیکن جوان شده و نشانه‌ای از پختگی و منطقی بودن او در بحث تصمیم‌گیری بوده است. مهم‌ترین بخش این فرآیند ژانویه سال ۲۰۲۰ بود که منچستریونایتد پیشنهاد داد و او می‌توانست دوباره به سولشر – کسی که در مولده هم زیر نظرش بازی کرده بود – بپیوندد اما ترجیح داد به آلمان برود و برای تیمی بازی کند که به طور مرتب به او فرصت رفتن به میدان را بدهد و استعدادش را با گرفتن یک تصمیم احساسی و عجولانه هدر ندهد.

با بند فسخی در حدود ۶۸ میلیون پوند که امکان پرداخت آن در سال ۲۰۲۲ وجود دارد، دورتموند می‌داند که در پایان همین فصل باید ستاره نروژی‌اش را بفروشد وگرنه او را در پایان فصل آینده به عنوان بازیکنی ارزان از دست خواهد داد. ضمن اینکه دورتموندی‌ها می‌دانند به سبب نمایش‌های خیره کننده یک سال اخیرش، هالند الان با رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند هم قابل فروش است. رئال مادرید و بارسلونا بخت‌های اصلی هستند ضمن اینکه منچستریونایتد، چلسی و منچسترسیتی هم به خرید او تمایل دارند. با این حال اگر هالند تصمیم بگیرد که شم و عطش بالای گلزنی‌اش (۳۹ گل در ۴۱ بازی برای دورتموند) می‌تواند در سیتی بالاتر از این هم برود و استعدادش شکوفا شود، این سؤال پیش می‌آید که آیا پیوستن به تیمی که سبک مربی‌اش او را کلاً نسبت به استفاده از مهاجم نوک‌ مردد می‌کند، به صلاح هست یا نه؟

در آستانه مصاف سیتی با دورتموند، گواردیولا به خبرنگاران گفت که تیمش امسال نمی‌تواند ۱۰۰ میلیون پوند یا بیشتر از آن را صرف خرید یک بازیکن کند هرچند که لب به تمجید از ستاره دورتموند گشود. از طرفی با قطعی شدن جدایی سرخیو آگوئرو از من‌سیتی در تابستان امسال، نیاز به ورود یک مهاجم نوک جدید که بتواند جای رکورددار گلزنی این تیم را پر کند احساس می‌شد. آگوئرو که دو ماه دیگر ۳۳ ساله می‌شود، در پایان فصل به یک دهه درخشش در سیتی که با ۲۵۷ گل در ۳۸۵ بازی برای او همراه بود پایان می‌دهد. ۱۸۱ گل او در لیگ برتر، این مهاجم آرژانتینی را به بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر جزیره هم تبدیل کرد. با این حال حتی آگوئرو هم کار سختی برای متقاعد کردن گواردیولا و اثبات ارزش‌هایش به او داشت و از سال ۲۰۱۶ که سرمربی سابق بایرن مونیخ هدایت سیتی را برعهده گرفت، رسیدن به ترکیب اصلی برای ستاره سابق اتلتیکومادرید یک چالش بزرگ بوده است. سوای رویکرد تاکتیکی گواردیولا که به استفاده از مهاجم نوک چندان اعتقاد ندارد، حضور یک رقیب جوان‌تر و هیبریدی مانند گابریل ژسوس که توانایی ایفای نقش همزمان هافبک هجومی و مهاجم را دارد، کار آگوئرو برای رسیدن به ترکیب اصلی را سخت‌تر کرده است.

هالند هم یک تمام کننده تمام عیار است. کسی که طبق اعتراف خود گواردیولا می‌تواند با پای راست، پای چپ، ضدحملات در محوطه و … گل بزند. اینها اما شاید باز هم کافی نباشند. برای گواردیولای ۵۰ ساله داشتن هافبک‌هایی با قدرت تملک توپ بالا و دید ۳۶۰ درجه که با هوش و خلاقیت‌شان بتوانند به محوطه جریمه نفوذ کنند به داشتن مهاجم نوک ارجح است. پس به جای تمرکز کردن روی ۳۴ گل هالند در ۳۷ بازی‌اش در بوندس‌لیگا و ۱۰ گلش در لیگ قهرمانان فصل جاری، شاید لازم باشد به واکنشی که گواردیولا به غیبت بازیکنانی مانند آگوئرو و ژسوس نشان داد، بیشتر توجه کنیم، زمانی که نه تنها تیم او آسیب ندید بلکه با استفاده از شماره ۹ (مهاجم نوک) کاذب موفقیت‌های بیشتری هم کسب کرد.و این همان چیزی است که جوان متولد لیدز باید قبل از انتخاب مقصد بعدی‌اش مدنظر بگیرد.

منبع: گاردین، جیمی جکسون

فیل بزرگ گفت: مسی و نیمار نابغه هستند

یگانه نظری-لوئیز فیلیپه اسکولاری دوست دارد باز هم زوج مسی و نیمار را در کنار هم ببیند اما نه در بارسلونا، بلکه در پاری سن ژرمن.یگانه نظری سرمربی برزیلی که اکنون بدون تیم است، در مصاحبه جدید خود با رادیو سوپر دپورتیوو در مورد لیونل مسی و زوج مسی و نیمار صحبت کرده است. به نقل از اسپورت، اسکولاری در این مصاحبه گفت:هدایت مسی بیشتر از تمام جام هایی که به عنوان مربی کسب کرده ام، باعث شادی من می شود. من همیشه می گویم که آن رویداد مد نظرم که برای من رخ نداد، مربیگری مسی و مارادونا بود. دوست داشتم تجربیاتم را با مارادونا به اشتراک بگذارم، جدای از این حقیقت که من سرمربی بازیکنان بزرگی چون کریستیانو رونالدو، ریوالدو، رونالدو یا فیگو بوده ام که بازیکنان فوق العاده ای بودند.زوج مسی و نیمار؟دوست دارم آن ها را باز کنار هم ببینم اما نه در بارسلونا. دوست دارم این اتفاق در پاری سن ژرمن رخ دهد. مهار این زوج برای تیم های دیگر سخت خواهد بود. با وجود چنین زوجی، بازی ای وجود نخواهد داشت که پاری سن ژرمن در آن گل نزند. آن ها دو نابغه هستند.

تیم فوتبال پرسپولیس به صدر جدول بازگشت

در آغاز هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان نساجی مازندران بود که این دیداردر نهایت با برتری ۲ بر صفر پرسپولیس به پایان رسید.گل‌های پرسپولیس را محمدحسین کنعانی‌زادگان در دقیقه ۹ و آل‌کثیر در دقیقه ۹۰ به ثمر رساندند.

ترکیب پرسپولیس: حامد لک، حسین کنعانی‌زادگان، سید جلال حسینی، سیامک نعمتی، سعید آقایی، میلاد سرلک، احمد نوراللهی، مهدی ترابی (۸۰ امید عالیشاه)، احسان پهلوان، وحید امیری (۶۸ عیسی آل‌کثیر) و شهریار مغانلو (۸۷ کمال کامیابی‌نیا)

ترکیب نساجی: سعید جلالی راد، حامد شیری، مجتبی بیژن، سعید غلامعلی بیگی، حسن جعفری، اکبر صادقی، ایوب کلانتری، علی داوران  ( ۳۹ احسان قهاری)، کریم اسلامی (۸۰ علی زارع)، فرزاد زامهران  (۵۵ رضا دهقانی) و علی آل کثیر (۸۰ سید جلال آقایی).

لیگ قهرمانان اروپا؛ میهمانان پیروز بودند

دیدارهای رفت مرحله یک چهارم نهایی مسابقات فوتبال لیگ اروپا، پنجشنبه شب برگزار شد. در مهمترین دیدار، منچستریونایتد در خانه گرانادا با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شد. مارکوس رشفورد در دقیقه ۳۱ و برونو فرناندز در دقیقه ۱+۹۰ (از روی نقطه پنالتی) گلزنی کردند تا شیاطین سرخ گام بلندی برای صعود به جمع چهار تیم پایانی مسابقات بردارند.دیدار تیم‌های آژاکس و رُم در ورزشگاه یوهان کرویف آره‌نای آمستردام نیز با پیروزی ۲ بر یک رُم خاتمه یافت. دیوی کلاسن در دقیقه ۳۹ برای آژاکس گلزنی کرد و لورنتزو پلگرینی در دقیقه ۵۷ و راجر ایبانز در دقیقه ۸۷، گل‌های جالوروسی را به ثمر رساندند. این نتیجه در حالی رقم خورد که شاگردان اریک تن‌هاخ در دقیقه ۵۳ صاحب یک ضربه پنالتی شدند که دوسان تادیچ، آن را از دست داد.آرسنال و اسلاویا پراگ هم در ورزشگاه امارات لندن به مصاف هم رفتند که این مسابقه به تساوی یک – یک انجامید. نیکولاس پپه در دقیقه ۸۶ دروازه اسلاویا پراگ را گشود و میهمان در دقیقه ۴+۹۰ توسط توماس هولس به گل رسید تا دیدار دو تیم در پراگ، تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی را تعیین کند.پنجشنبه شب همچنین ویارئال در زاگرب با نتیجه یک بر صفر بر دینامو زاگرب غلبه کرد. جرارد مورنو در دقیقه ۴۴ از روی نقطه پنالتی برای زیردریایی زرد گلزنی کرد. صادق محرمی مدافع ایرانی تیم دینامو زاگرب به دلیل مصدومیت، در فهرست ۱۸ نفره تیمش برای این بازی حضور نداشت.دیدارهای برگشت دور یک چهارم نهایی، پنجشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=109565 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x