شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جنگ بودجه میان دولت و مجلس؛ قالیباف: عقب نشینی نمی کنیم!

کمتر کسی است که این روزها متوجه اختلاف میان دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه و اصرار نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر مطالبه خود برای اصلاح ساختار بودجه نشده باشد؛ مطالبه‌ای که محمدباقر قالیباف در قامت رییس قوه مقننه تقریبا در جریان هر سخنرانی خود به آن اشاره کرده و بر لزوم تحقق آن ازسوی دولتی‌ها تاکید می‌کند تا «اصلاح ساختار بودجه» ازسوی بسیاری ناظران، کلیدواژه جدال پاستور و بهارستان، آن‌هم در فاصله چند ماه مانده تا پایان دولت دوازدهم و برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دانست. 

به گزارش اعتماد، محمدباقر قالیباف،‌رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در جریان حضور خود در جمع هیات‌مدیره دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز بر این مطالبه تاکید کرد و از ایستادگی پارلمان روی خواسته خود برای اصلاح ساختار بودجه خبر داد و گفت: «هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب‌نشینی نمی‌کنیم. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد. باید حرف‌های خوب را عملی کنیم. دیوان محاسبات باید ۴ رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی را در دستور کار خود قرار دهد؛ این فلسفه‌ها خطی نبوده و در هم تنیده هستند.»

لزوم حل و فصل مشکلات معیشتی مردم، دیگر موضوعی بود که محمدباقر قالیباف در جریان اظهارات خود به آن پرداخت و تصریح کرد: «در حال حاضر بسیاری از مردم جزو افراد حقوق‌بگیر از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری نیستند و تنها تراکنش مالی آنها پرداخت یارانه است؛ بنابراین این افراد با تورم کنونی با مشکلات بسیاری سر و کار دارند که باید برای آنها فکری اساسی شود. ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات باید این اقشار را ببینیم و تلاش کنیم عدالت درباره این اقشار اجرا شود. لذا باید به این مساله اولویت داد و بدانیم که این امکان در کشور وجود دارد؛ به این شرط که به درستی و با مدیریت صحیح تصمیم‌گیری کنیم.»

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین دوری گزارش‌های تفریغ بودجه دیوان محاسبات از مسائل سیاسی و جناحی را در شرایطی مورد تاکید قرار داد و گفت: «گزارش‌های برخط و سنواتی باید حرفه‌ای و مستقل تنظیم شود. هرگونه نگاه سیاسی، حزبی و مچ‌گیری امر غیراخلاقی و غیرشرعی است» که با حضور محمدرضا بذرپاش در راس دیوان محاسبات، بسیاری از ناظران، از اصولگرایان گرفته تا اصلاح‌طلبان نگران خط و ربط جناحی این نهاد هستند.

 با این حال محمدباقر قالیباف   خواستار شفافیت در دیوان محاسبات شد و در اظهاراتی که خبرگزاری خانه ملت اقدام به انتشار آن کرد، گفت: «گزارش تفریغ بودجه باید دراختیار دانشگاهیان، نخبگان، نمایندگان مجلس و مردم قرار گیرد که این امر یکی از مصادیق شفاف‌سازی است. باید آسیب‌شناسی بودجه سال ۹۸ دراختیار رسانه‌ها و نمایندگان قرار گیرد، با تحقق این مهم از آنجا که اشکالات موجود در بودجه ۹۸ دراختیار نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار می‌گیرد، می‌تواند به آنها در بررسی بودجه سال آینده کمک کند.»

https://akhbar-rooz.com/?p=97928 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x