پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جو بایدن قصد دارد تا ۱۱ سپتامبر همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج ‌کند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج ‌کند.

این خبر روز سه‌شنبه از سوی واشنگتن پست، به نقل از یک مقام آگاه در آمریکا به شرط ناشناس ماندن اعلام شد.

به گفتۀ این مقام آگاه، جو بایدن این تصمیم را رسما روز چهارشنبه اعلام خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، پیش از این و مطابق با توافق دولت ترامپ با نمایندگان طالبان، قرار بود همه نظامیان آمریکایی حداکثر تا اول ماه ۱ یعنی حدود دو هفته دیگر خاک افغانستان را ترک کنند.

جو بایدن تاکید کرده که سربازان این کشور «بدون هیچ شرطی» تا ۱۱ سپتامبر یعنی بیستمین سالگرد حمله تروریستی به برج‌های نیویورک و ساختمان پنتاگون، خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

این مقام آگاه همچنین اعلام کرد: «ما قبل از اول ماه مه خروج منظم نیروهای باقیمانده خود را از افغانستان آغاز خواهیم کرد و قصد داریم همه نیروهای آمریکایی را قبل از بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر از این کشور تخلیه کنیم.»

او تاکید کرد که برنامه خروج، با هماهنگی دیگر نیروهای عضو ناتو انجام خواهد شد و همزمان به طالبان هشدار داد که در برابر هرگونه حمله به سربازان این کشور، «با قدرت» پاسخ خواهد داد.

طالبان پیش از این تهدید کرده بود که چنانچه تا اول ماه مه نیروهای آمریکایی و دیگر نظامیان عضو ناتو خاک افغانستان را ترک نکنند، حملات خود را به این نیروها از سر خواهد گرفت.

اکنون مشخص نیست با توجه به تصمیم جو بایدن برای عقب انداختن برنامه تخلیه تا ماه سپتامبر، آیا همچنان تهدیدی متوجه نظامیان ناتو در افغانستان خواهد بود یا خیر.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی و در کنار آنها حدود ۷ هزار نیروی بین‌المللی که عمدتا عضو ناتو هستند، در افغانستان حضور دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=110071 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x