پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب تودهٔ‌ ایران تجاوز ترکیه به خاک سوریه را شدیداً محکوم می‌کند

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های جهان،‌ روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه، ‌نیروهای ارتش ترکیه در یک عملیات گستردهٔ نظامی، به خاک سوریه در شمال این کشور تجاوز کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، چهار روز پیش از آن یعنی روز یکشنبه ۱۴ مهرماه، اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج می‌شوند. همچنین در اخبار رسانه‌ها آمده بود که ترامپ در گفتگوی تلفنی با اردوغان برای حمله به شمال سوریه نیز به ترکیه چراغ سبز را نشان داده  بود.

حزب کمونیست ترکیه در اعلامیه‌ای که روز ۹ اکتبر/ ۱۶ مهرماه منتشر کرد ازجمله اعلام کرد:‌ “حزب عدالت‌وتوسعه هشت سال است که درحال ارتکاب جرم بزرگی است و حق حاکمیت کشوری دیگر را به‌هیچ می‌شمارد. سوریه هشت سال است که رنجی بزرگ را متحمل می‌شود. نزدیک به هشت سال پیش، اعتراضات ضد دولتی در سوریه آغاز شد. این تظاهرات به‌زودی به خیزش‌های مسلحانه و درگیری‌ها در برخی از شهرها تبدیل شدند. سپس این درگیری‌های داخلی به دخالت نیروهای خارجی و اشغال سوریه از سوی قدرت‌های امپریالیستی به‌ویژه ایالات‌متحده آمریکا منجر شد.”

نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر با اشاره به اثرات وخیم تجاوز نظامی کنونی ترکیه به خاک سوریه، اعلام کردند که این عملیات نظامی تا کنون به آوارگی ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه منجر شده است و اگر این عملیات ادامه یابد شمار آوارگان می‌تواند تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد. همچنین بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های جهان، این عملیات تا کنون ده‌ها کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه در ارتباط با حمله ترکیه به شمال شرق سوریه در نشستی فوق‌العاده‌ به بحث و تبادل‌نظر پرداخت. اما بیانیه پایانی این نشست به‌تصویب همه اعضای شورای امنیت نرسید. این بیانیه که از سوی آلمان، انگلیس، بلژیک، فرانسه، و لهستان- پنج عضو اروپایی شورای امنیت- پیشنهاد شده بود، با مخالفت آمریکا و روسیه روبه‌رو شد.

دولت ترکیه مدعی است که هدفش از این حمله ایجاد یک “منطقه امن” در ۳۰ کیلومتری مرز سوریه در داخل خاک این کشور است و قصد دارد نیروهای کُرد را که دولت اردوغان آن‌ها را “گروه تروریستی” می‌خواند از این منطقه خارج کند و میلیون‌های مهاجر سوری را که اکنون در مرزهای ترکیه و سوریه به‌سر می‌برند در این منطقه اسکان دهد. لازم به‌یادآوری است که در همین منطقه از خاک سوریه که در معرض تجاوز ترکیه قرار دارد هزاران داعشی نیز زندانی‌اند که به‌نظر می‌رسد این حمله نظامی ترکیه ‌بتواند به آزادی این داعشی‌ها نیز منجر شود. نیروهای کُرد در شمال سوریه خروج آمریکا از سوریه را “فروختن کُردها” به ترکیه و  “پشت پا زدن به توافق آمریکا در حمایت از کُردها” اعلام کرده‌اند.

حزب تودهٔ‌ ایران حملهٔ‌ جنایتکارانهٔ دولت ترکیه به خاک سوریه را به‌شدت محکوم می‌کند و معتقد است ادامهٔ‌ این وضعیت می‌تواند به فاجعهٔ انسانی‌ بزرگی منجر شود  و روند صلح در سوریه را،  که بر اساس بیانیهٔ  آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، در اول مهرماه به مراحل نهایی توافق و تعیین کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور رسیده بود، با چالش های جدیدی رو به رو کند.

سیاست‌های امپریالیسم جهانی به‌رهبری آمریکا در سال‌های دههٔ اخیر در خاورمیانه، همگی به درگیری‌های نظامی فاجعه‌بار،‌ کشته و زخمی شدن صدها هزار انسان، و آوارگی و مهاجرت اجباری میلیون‌ها تن از میهن و خانه و کاشانه‌شان منجر شده‌اند. تصور اینکه آمریکا و متحدانش حامی منافع مردم کُرد یا دیگر خلق‌ها در منطقه هستند تنها سرابی بیش نیست که حاصل باور به آن برای نیروهای کُرد منطقه فاجعه‌بار بوده است. وابسته بودن به سیاست‌های مخرب آمریکا و متحدانش در منطقه نتیجه‌ای جز فاجعه‌ای که ما امروز شاهد آنیم نداشته و نخواهد داشت.

حزب تودهٔ‌ ایران از همه نیروهای مترقی و آزادی‌خواه جهان می‌خواهد تا صدای اعتراض یکپارچه‌شان را بر ضد این تجاوز آشکار ترکیه به خاک سوریه بلند کنند. سرنوشت مردم سوریه و خلق‌هایی که در آن به‌سر می‌برند، تنها باید به‌وسیلهٔ تمامی مردم سوریه و بدون دخالت مخرب خارجی صورت پذیرد. دستیابی مردم سوریه به صلح و آرامش تنها با خروج همۀ نیروهای امپریالیستی و متحدان ارتجاعی منطقه‌ای آن امکان‌پذیر خواهد بود.

حزب تودهٔ‌ ایران

۱۹ مهرماه ۱۳۹۸

https://akhbar-rooz.com/?p=7677 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد ت . صحرالی
4 سال قبل

حزب توده بنا به ماهیتش هیچگونه اعتقادی به حقوق اقوام و ملیتها نداشته و ندارد تماهی گروهها و احزاب ،حتا احزاب گمونیست یونان ،فرانسه ،عراق از حمله ی جنایتکارانه ارتش ترکیه به کردها و نابودی دستاوردهای دمکراتبک کردهای سوری مینویسند حزب توده تنها حمله ی ارتش ترکیه به خاک سوریه را محکوم یکند !!۱ و هیچ اشاره ای به کردها نمیکند . دوستان به این برخورد چی میشه گفت !

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x